Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anbefal meg science fiction

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-08, 21:08   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anbefal meg science fiction

Jeg driver og bestiller fra amazon.

Jeg har nylig blitt fenget av sci-fi. Ser av wiki at det er såkalt space opera jeg har lest på.

Siden jeg ikke er så vel bevandret innenfor sjangeren, tar jeg gjerne imot tips til bøker.

Og nei; Dune er IKKE er alternativ.

Gammel 27-02-08, 21:24   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg science fiction

Louis McMaster Bujold vet jeg at i alle fall Blå og Esme har lest masse av, og det er visst skikkelig space opera - en av dem kan sikkert fortelle hvilken ende man bør begynne i. Jeg har bare lest en fantasy-trilogi av henne, men den likte jeg veldig godt; The Curse of Chalion, Paladin of Souls og The Hallowed Hunt.

Så å si alt jeg har lest av Connie Willis er veldig, veldig bra. Ikke akkurat space opera, men les i alle fall Doomsday Book og se hva du synes, og så kan du heller kjøpe mer av henne siden.

Gammel 27-02-08, 21:28   #3
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Anbefal med science fiction

Hvis du vil ha space opera anser jeg Iain M. Banks for å blant det ypperste man kan få; Consider Phlebas og Excession er vel de to jeg først og fremst vil fremheve da. Men de andre bøkene hans med handling fra samme univers med fokus på "The Culture" (de trenger ikke å bli lest i rekkefølge) er også strekt å anbefale: The Player of Games, Use of Weapons, Look to Windward og Matter. Hans Against a Dark Background, som er helt frittstående, skulle også passe; den er i tillegg til å være – som tittelen antyder – dyster også svært morsom.

Vernor Vinges A Fire Upon The Deep er også en veldig god roman innen space opera genren. Og den har også en oppfølger A Deepness In The Sky som absolutt er verdt å lese.

Ben "Very Little Gravitas" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 21:30   #4
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil slå et slag for Stanislav Lem. En polsk sci-fi forfatter. Jeg har skikkelig sansen for the Cyberiad. Den er morsom.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 22:05   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal med science fiction

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Hvis du vil ha space opera anser jeg Iain M. Banks for å blant det ypperste man kan få; Consider Phlebas og Excession er vel de to jeg først og fremst vil fremheve da. Men de andre bøkene hans med handling fra samme univers med fokus på "The Culture" (de trenger ikke å bli lest i rekkefølge) er også strekt å anbefale: The Player of Games, Use of Weapons, Look to Windward og Matter. Hans Against a Dark Background, som er helt frittstående, skulle også passe; den er i tillegg til å være – som tittelen antyder – dyster også svært morsom.

Vernor Vinges A Fire Upon The Deep er også en veldig god roman innen space opera genren. Og den har også en oppfølger A Deepness In The Sky som absolutt er verdt å lese.

Ben "Very Little Gravitas" Murphy

Jeg tror egentlig det kan være lurt å starte med The Player of Games jeg, lettere å komme inni i Culture-universet. Jeg har jo anbefalt Banks-bøkene til ganske mange, men har faktisk til gode å få noen damer til å like dem i noen særlig grad ennå. Men jeg tror Sitron kan like de, det er ganske svart humor.

Es "Gravitas, What Gravitas? "me

Gammel 27-02-08, 22:10   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange gode tips. Jeg tror jeg må forsøke meg på Banks og se om jeg kan slå Esmes statistikk. Og så syns jeg The Cyberidad så bra ut.

De, pluss tre og fire i ASoIaF holder for litt.

Gammel 27-02-08, 22:12   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Hmm. Det står bare at The player of games kan forhåndsbestilles.

Gammel 27-02-08, 22:14   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det glemte jeg også ja:
En annen yndlingsforfatter ved siden av de nevnte er Neal Stephenson, han skriver veldig kule bøker som ikke alltid er sci-fi
Zodiac: morsom og kul og lett liten thriller om forurensning i Boston havn.
Snow Crash: CyberPunk-bok om designer drugs og memer
Diamond Age: om en ung jente og en elektronisk bok
Cryptonomicon: råspennende bok som handler om kryptering under WWII, hvordan de allierte jobbet med Enigma og japansk gull og kryptering i dag.

Av Bujold-bøkene, som er rett og slett champagneunderholdning, lette og morsomme så er det Vorkosigansagaen som er det det handler om. Hovedpersonen er Miles Vorkosigan og det er ti bøker eller noe sånt om han. Det er også to bøker om foreldrene hans, som jeg synes er morsomme å lese. Ellers er Milesbøkene litt variert: en er omtrent som en krimbok, en er som en romantisk farse, uansett så er de lette og søte og flotte når man ønsker seg underholdning.

Gammel 27-02-08, 22:16   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Kanskje de er utsolgte da, og venter på nytt opplag? De har den nesten garantert på outland.

Gammel 27-02-08, 22:17   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Fant den på amazon,uk.

Gammel 27-02-08, 22:17   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Fant den på amazon,uk.

Kult! Jeg er spent på hva du synes om den. Jeg likte den kjempegodt i hvertfall.

Gammel 27-02-08, 22:19   #12
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Det ser ut til at de er «out of print» i USA. amazon.co.uk har dem:
Conisder Phlebas
The Player of Games
De er billige der også; The Player of Games er ikke min favoritt, men hvis Esme sier det er det nok til å stole på.

Og Neal Stephenson er morsom ja

Ben "Listen to Reason" Murphy

Sist redigert av Benmurphy : 27-02-08 kl 22:20. Årsak: (Too slow)
Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 22:21   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

De er billige der også; The Player of Games er ikke min favoritt, men hvis Esme sier det er det nok til å stole på.

Og Neal Stephenson er morsom ja

Ben "Listen to Reason" Murphy

Jeg er kvinne og forstår meg på dem. De andre kvinnenen mener jeg.

Gammel 27-02-08, 22:30   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jøss, sparte over 100 kr ved å bestille fra USA. Da er bøkene fra USA fra amazon selv, mens de som jeg la i kurven fra UK ikke var derfra, men billigere alternativer.

Gammel 28-02-08, 00:18   #15
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min favorittforfatter, uten at jeg vet hvilken retning han tilhører, er Isaac Asimov. Jeg liker robothistoriene best.

The naked sun, The caves of steel og Robots of dawn er kjempebra også alle robotnovellene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 08:30   #16
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Min favorittforfatter, uten at jeg vet hvilken retning han tilhører, er Isaac Asimov. Jeg liker robothistoriene best.

The naked sun, The caves of steel og Robots of dawn er kjempebra også alle robotnovellene.

Jeg elsker også Asimov. Gråter alltid av en historie. Tror den heter "The ugly little boy".

Nightfall i novelleform er jo kåret til den beste noensinne. Romanen er også lesbar.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 13:46   #17
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er noen anbefalinger/tanker fra meg:

• Stephen Donaldsons Gap-serie er skikkelig god space opera.
  • Anne McCaffrey skriver for det meste fantasy, men har en del gode SF-bøker også. Og har etter hvert begynt å slå sammen universene sine. Crystal Singer-trilogien kan du f.eks. lese.
  • Ellers er jeg enig i at Bujold er noe av det ypperste innen space opera.
  • Hvis man vil ha god gammeldags space opera, er det verdt å lese noe Heinlein. Det er ganske interessant å se hvor "primitivt" mannlige forfattere tenkte på 30-tallet, men gøy er det dog. "The Man Who Sold the Moon"-antologien kan anbefales.
  • SF-karrieren min startet i det hele tatt med "The Martian Chronicles" av Ray Bradbury.
  • Spider Robinsons Stardance-serien (korte romaner). Ballett i verdensrommet. Blir det mer space opera enn det?
  • John Varley - The Golden Globe. Shakespeare-skuespillere i verdensrommet.
Og psst, Sitron: det heter SF - ikke sci fi (ihvertfall av oss i miljøet).

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 19:28   #18
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva er space opera?

Jeg leste Doomsday book men synes ikke den var så bra/interessant jeg da. Men kanskje ikke liker science fiction...

Gammel 28-02-08, 23:17   #19
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg går forresten ut i fra at Sitronen har lest William Gibson?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 08:23   #20
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Kom på noe mere:

Sikkert unødvendig da. Men du har vel lest
Orson Scott Card? Endersserien og spesielt boken Enders game er verd å lese.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:31.