|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Jeg trenger et godt ord for "svake" eleverJeg er lei av at vi lærere ofte snakker om elevene som sliter faglig på skolen som "svake". Men sett at man skal holde en powerpointpresentasjon om arbeidet med nettopp slike elever. Hva kaller man dem? Her vil jeg ha mange (politisk korrekte
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg trenger et godt ord for "svake" eleverElevar som ikkje har høge karakterar. Det brukar eg mykje, og dei av mine elevar dette gjeld synest det er ein veldig treffande karakteristikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg trenger et godt ord for "svake" eleverElever som viser liten grad av måloppnåelse (dog tusen grunner til, trenger ikke ha noe med "svak" å gjøre). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Teacher.
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg trenger et godt ord for "svake" eleverTja- elever med idividuelle/spesielle behov??
![]() |
#6 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Jeg trenger et godt ord for "svake" eleverAkademisk prøvede er den beste kandidaten hittil.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg trenger et godt ord for "svake" eleverSynes du blir nødt til å differensiere her. Flere av mine franskelever er f.eks. svake i grammatikk men flinke til å skjønne innholdet i lengre tekster. Irriterer meg også over betegnelsen "svake" elever. Brukes på min skole av samme lærere som snakker om "lette" og "tunge" fag (og selvsagt er deres fag tunge).
![]() |
#9 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Jeg trenger et godt ord for "svake" eleverJa, det er jo hele poenget, dib. Men hva blir den tabloide betegnelsen? Hva blir overskriften i powerpointen? Den skal handle om "bunngruppa" i et nivådelingsprosjekt, og jeg som er lærer der vet jo at de ikke er "svake".
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Jeg trenger et godt ord for "svake" eleverHva kaller du de elevene som gjør det best? Hvis du f.eks. skulle nevne den gruppen også i PP-presentasjonen din?
![]() |
#12 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Jeg trenger et godt ord for "svake" eleverLavtytende elever?
![]() |
#13 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Jeg trenger et godt ord for "svake" eleverJEg har merket meg at flere har begynt å bruke "mindre resurssterke" grupper / elever / brukere osv osv. Vet ikke helt hva jeg selv synes men kanskje bedre en "svake"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
flisespikker
|
![]() Sv: Jeg trenger et godt ord for "svake" eleverJeg synes "mindre ressurssterk" høres mer stigmatiserende ut enn "svak", men det er kanskje bare meg?
![]() |
#16 |
En som trener
|
![]() Sv: Jeg trenger et godt ord for "svake" eleverJeg er for å kalle en spade en spade, derfor foreslår jeg at du kaller de elevene som er dårlige i spansk. Det er sikkert det elevene selv kaller det. Jeg er i mot omskrivninger bare for å være PK. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Pauset
|
![]() Sv: Jeg trenger et godt ord for "svake" elever
Helt enig. Jeg hører stadig det snakkes om svake elever, men de er jo ikke svake i alt. Det er så farlig å slå seg til ro med at elevene er svake. Da forventer man ikke all verden av dem. De er plassert i båsen "svak elev". Vi må fokusere på det elevene er gode på. De fleste er god på noe..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Jeg trenger et godt ord for "svake" elever"You speak French like a Spanish cow" er noe jeg ofte hører. Kan det overføres på noen måte?
![]() |
|
|