Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Jeg trenger et godt ord for "svake" elever

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-08, 23:28   #1
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg trenger et godt ord for "svake" elever

Jeg er lei av at vi lærere ofte snakker om elevene som sliter faglig på skolen som "svake". Men sett at man skal holde en powerpointpresentasjon om arbeidet med nettopp slike elever. Hva kaller man dem? Her vil jeg ha mange (politisk korrekte ) svar!

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 23:34   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger et godt ord for "svake" elever

Elevar som ikkje har høge karakterar. Det brukar eg mykje, og dei av mine elevar dette gjeld synest det er ein veldig treffande karakteristikk.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 23:35   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akademisk prøvede.

Gammel 07-03-08, 23:36   #4
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Elever som viser liten grad av måloppnåelse (dog tusen grunner til, trenger ikke ha noe med "svak" å gjøre).

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 23:42   #5
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Tja- elever med idividuelle/spesielle behov??

Gammel 08-03-08, 00:19   #6
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Akademisk prøvede er den beste kandidaten hittil. Det må være noe kort og konsist. Jeg ønsker meg noe i retning av "the Spanish impared". (Man kan jo si "the hearing impared")

Gammel 08-03-08, 00:30   #7
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spanskhemmede unger. Definitivt. Ikke noe nedlatende i det hele tatt.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 00:38   #8
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Synes du blir nødt til å differensiere her. Flere av mine franskelever er f.eks. svake i grammatikk men flinke til å skjønne innholdet i lengre tekster. Irriterer meg også over betegnelsen "svake" elever. Brukes på min skole av samme lærere som snakker om "lette" og "tunge" fag (og selvsagt er deres fag tunge).

Gammel 08-03-08, 09:51   #9
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Standard

Ja, det er jo hele poenget, dib. Men hva blir den tabloide betegnelsen? Hva blir overskriften i powerpointen? Den skal handle om "bunngruppa" i et nivådelingsprosjekt, og jeg som er lærer der vet jo at de ikke er "svake".

Gammel 09-03-08, 15:02   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva kaller du de elevene som gjør det best? Hvis du f.eks. skulle nevne den gruppen også i PP-presentasjonen din?

Gammel 09-03-08, 15:06   #11
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Elever med stor faglig utviklingspotensiale? :vet ikke:

Gammel 09-03-08, 15:14   #12
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Lavtytende elever?

(Altså lavt-ytende, ikke lav-tytende. )

Gammel 09-03-08, 15:17   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

JEg har merket meg at flere har begynt å bruke "mindre resurssterke" grupper / elever / brukere osv osv. Vet ikke helt hva jeg selv synes men kanskje bedre en "svake"?

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 15:25   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes "mindre ressurssterk" høres mer stigmatiserende ut enn "svak", men det er kanskje bare meg?

Når det ut fra sammenhengen er klart at det vi snakker om er elevenes evner og prestasjoner i spansk, og ikke elevene som mennesker, synes jeg personlig "svak" er et veldig greit ord. (Mye bedre enn mer eller mindre PK synonymer til "dum" og "dårlig"; for meg blir "svak" mer knyttet til hva man presterer, mens "dum" er mer knyttet til hvordan man er i seg selv.) Men jeg har jo fått med meg at mange synes det er en uheldig stempling å bruke "svak", og da bør man jo unngå å bruke det.

Blir det for teit med "spansk-svake elever"?

Gammel 09-03-08, 15:41   #15
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

I sammenheng med lesetrening og lesevansker har jeg hørt uttrykket "å lese i motvind".
Det synes jeg ikke er stigmatiserende. Kan det overføres, kanskje?

Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 16:10   #16
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for å kalle en spade en spade, derfor foreslår jeg at du kaller de elevene som er dårlige i spansk. Det er sikkert det elevene selv kaller det. Jeg er i mot omskrivninger bare for å være PK.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 16:13   #17
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes "mindre ressurssterk" høres mer stigmatiserende ut enn "svak", men det er kanskje bare meg?

Når det ut fra sammenhengen er klart at det vi snakker om er elevenes evner og prestasjoner i spansk, og ikke elevene som mennesker, synes jeg personlig "svak" er et veldig greit ord. (Mye bedre enn mer eller mindre PK synonymer til "dum" og "dårlig"; for meg blir "svak" mer knyttet til hva man presterer, mens "dum" er mer knyttet til hvordan man er i seg selv.) Men jeg har jo fått med meg at mange synes det er en uheldig stempling å bruke "svak", og da bør man jo unngå å bruke det.

Blir det for teit med "spansk-svake elever"?

Helt enig. Jeg hører stadig det snakkes om svake elever, men de er jo ikke svake i alt. Det er så farlig å slå seg til ro med at elevene er svake. Da forventer man ikke all verden av dem. De er plassert i båsen "svak elev". Vi må fokusere på det elevene er gode på. De fleste er god på noe.....

eh..... det ble litt på siden da...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 16:14   #18
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"You speak French like a Spanish cow" er noe jeg ofte hører. Kan det overføres på noen måte?
Eller hva med Babelfish-unger?

(Overser glatt paranteser i HI)

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:52.