|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fortynnet
|
![]() Mengdeberegning til koldtbordJeg skal lage koldtbord selv til konfirmasjon, og holde på å planlegge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Mengdeberegning til koldtbordNå fant jeg en link selv: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel820.asp |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Mengdeberegning til koldtbordJeg hadde nok også beregnet mer enn dette per person, men nå er jeg kjent for å lage altfor mye mat. Jeg syns de hadde regnet lite på roastbiff, eggerøre og spekeskinke. Kanskje på reker også.
![]() |
#5 |
Trøtt
|
![]() Sv: Mengdeberegning til koldtbordMålene deres ser ut til å stemme veldig bra. Husk at det er ikke alle som spiser av alt, så om en spiser ekstra mye roastbeef er det en annen som ikke spiser det i det hele tatt. Jeg er av den litt, tja, omstendelige typen, så jeg skriver ned hvor mye som går av mat når jeg har gjester. Tommelfingerregelen min er å ha ca 600 gram mat pr person, inkl salater men ekskl brod. Om du skal ha varme ting ville jeg beregnet mellom 1 og 1.5 enhet pr voksen (1 karbonade, 1 kyllinglår etc)
![]() |
#6 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Mengdeberegning til koldtbordTakk for svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Mengdeberegning til koldtbordHer er listen min så langt. Hvis alle inviterte kommer blir vi 45 mennesker, men det kan jo godt hende at noen ikke kan så vi blir litt færre. Ca. 10 av disse er barn under 10 år, noen helt små. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mengdeberegning til koldtbordDet høres ut som om du har god kontroll allerede. Mye av det dere har på bordet er jo mulig å fryse om dere skulle få alt for store mengder.
![]() |
#9 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Mengdeberegning til koldtbordParmesankylling-oppskriften har jeg funnet her inne, og jeg lager det ofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: Mengdeberegning til koldtbordGlitterchick sin ja! Den har jeg prøvd for en stund siden, og den falt virkelig i smak her hjemme.
![]() |
#11 |
Trøtt
|
![]() Sv: Mengdeberegning til koldtbordSer ut til at du har stålkontroll!
![]() |
#12 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Mengdeberegning til koldtbordKonfirmanten har ønsket seg ferske reker, så det blir med skall. Men det blir bare en bolle med en kilo eller to, ikke så veldig mange. Har ikke tenkt på mengden ennå når det gjelder spekemat, det er jo en av tingene som kan kjøpes ferdig like før, så jeg kan beregne det litt mot hvor mye vi allerede har. Vi skal steke en stor kalkun (6-7 kg), og et stort lammelår, det blir ganske mye kjøtt, og evt. rester er lett å få brukt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() Sv: Mengdeberegning til koldtbordom du skal ha eggerøre.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mengdeberegning til koldtbordDet ser ut til å bli et nydelig koldtbord. Koldtbord er favoritten blandt barna her også, når de får velge. Jeg syns som du, at det er vanskelig å velge mengde mat. 500-600 gram mat pr person er en god regel, men så er det det at det går mye av noe og mindre av noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Mengdeberegning til koldtbordJeg vet ikke om det er riktig, men jeg har hørt man skal beregne 2 egg pr voksen når an lager eggerøre.
![]() |
|
|