Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Solheim vil forby plastposer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-08, 19:42   #1
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Solheim vil forby plastposer

http://www.nrk.no/nyheter/1.5057056

Dette likte jeg. Det største problemet blir å huske å ta med seg handleveske.

Gammel 09-03-08, 19:43   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Solheim vil forby plastposer

Da blir butikkene nødt til å ha papirposer. Dessuten kunne de jo begynt å selge handlenett.
Positivt synes jeg.

Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 19:44   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Helt greit, eller de han ha sånne som er biologisk nedbrytbare som Helios har.

Gammel 09-03-08, 19:46   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 19:50   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Mer enn gjerne!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 19:51   #6
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Gammel 09-03-08, 19:51   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eneste sånn umiddelbare "problem" jeg ser her hjemme er søppelposer.
Vi har slike spesialposer til mat. Men til restavfall bruker vi vanlige poser.
Men det er jo en ting som er lett å finne en løsning på om man vil.

Gammel 09-03-08, 20:00   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det "bare" er standard handleposer han snakker om, skal jeg sikkert kunne finne en vei rundt det, selv om jeg synes det er tullete, men hvis det gjelder alle slags poser er det bare urealistisk tull. Brødposen min får du aldri!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 20:09   #9
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brødpose? Er det noe spesielt med din brødpose Nenne?

Etter at jeg kjøpte baggu-handlenettene mine, så har jeg klart meg uten en eneste plastpose når jeg har handlet mat, og det gjør godt for miljøsamvittigheten. Jeg kaster utrolig mye plastikk, og har blitt mye mer bevist på det etter at jeg flyttet til en kommune hvor vi kildesorterer det meste. Å måtte kaste flere plastposer med plastposer, så syntes jeg det ble for ille. Vi kaster nå utrolig lite restsøppel i forhold til før.

Og det er jo også mye mer trendy med handlenett enn disse stygge plastposene med reklame på som man i tillegg må betale for å bruke. Hadde ennå pengene gått til avgifter som igjen ble brukt til miljøtiltak, klimakvoter eller noe, men det gjør det jo ikke.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 20:11   #10
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er dette som skal til for at jeg husker å ha med sekk og handlenett.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 20:13   #11
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns dette er et flott tiltak, men må innrømme at jeg ikke ser helt hva jeg skal bruke i stedet som søppelposer? Jeg innbiller meg at vaktmesteren ikke blir glad om man begynner å kaste matrester og bleier i papirposer som ikke kan knytes igjen.

Gammel 09-03-08, 20:16   #12
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Her er en diskusjon om alternativ til plastposer som søppelposer.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 20:16   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt tull. Disse risposene holder ikke, må jo ha vanlig pose utenpå igjen. Alle mine plastposer går i bosset og såvidt jeg vet brennes de.

Gammel 09-03-08, 20:22   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Bleiene skal hives nedi matdunken her. Så de har vi ikke pose på en gang.
Maten putter vi i slike tynne miljøposer, og det funker helt fint

Gammel 09-03-08, 20:22   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i byen kildesorterer vi knapt noe som helst, og det er en skam.
Egentlig burde det blittt tvangssortering i hele landet.
DET er miljøgevinst det!

Gammel 09-03-08, 20:24   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Vi kildesorterer her. Men litt annerledes enn i Trondheim.

Vi har:
- en dunk for papir/papp + en stoooor pose for å ha plast i, som settes/knytes på dunken når søpla hentes.
- en dunk for matavfall/bleier - der skal også feks servietter, tørkepapir oppi
- en dunk for restavfall - som ofte blir alt det andre

Sorterer også hermetikk og glass.
Synes det går veldig greit egentlig.

Gammel 09-03-08, 20:25   #17
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Ikke at jeg skjønner at bleier er så veldig nedbrytbart akkurat ...

Gammel 09-03-08, 20:27   #18
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heldigvis så har jeg ikke bleiebarn lengre, men her går bleier i restsøpla. Jeg synes det er ille at f.eks Oslo ikke har klart å innføre kildesortering ennå.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 20:30   #19
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hvis det "bare" er standard handleposer han snakker om, skal jeg sikkert kunne finne en vei rundt det, selv om jeg synes det er tullete, men hvis det gjelder alle slags poser er det bare urealistisk tull. Brødposen min får du aldri!

Jeg tenkte først det sammen, men vi har brødposer av mais.

Gammel 09-03-08, 20:32   #20
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Solheim vil forby plastposer

Flott initiativ.
Vi bruker uansett handlenett/sekk når vi handler.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:30.