|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() Høyre vil fjerne støtte til assistert befruktninghttp://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=504422 Sist redigert av Pepper Lemon : 13-03-08 kl 07:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne støtte til assistert befruktningFor å bruke høyre-argumentasjon: Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å støtte assistert befruktning. Norske kvinner føder for få barn i forhold til veksten i aldersgruppen 67+. Vi trenger de unge til å ta seg av oss når vi skal pensjoneres. Det er det samme om de er laget i seng eller på sykehus, vi må få opp fødselstallene. Det tar ikke mange åra før staten har tjent inn igjen de få kronene i støtte når barnet en gang begynner å jobbe.
![]() |
#3 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne støtte til assistert befruktningJa, la oss for all del få et enda større gap mellom de som har mye penger og de som har mindre penger her i landet. Kanskje like greit at det bare er de med mye penger som kan få hjelp til å få barn, for da kan jo barna få alt de trenger materielt, og slippe å vansmekte hos de mange som ville forblitt barnløse med et slikt regime?
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne støtte til assistert befruktningJeg kjenner jeg har et veldig ambivalent forhold til dette. Det er ingen tvil om at det er god samfunnsøkonomi i å støtte assistert befruktning. Ut fra et menneskelig perspektiv er det også en riktig ting å gjøre - som flere påpeker er det ikke alle som har råd til dette hvis det må selvfinansieres. På den annen side er assistert bekruktning veldig dyrt og dette er penger som kunne vært brukt på andre områder i helsevesenet. Man kunne selvfølgelig åpnet kranene til oljefondet og løst alle problemer, men innenfor gitte (og seriøse) budsjettrammer konkurrerer assistert befruktning med andre oppgaver i helsevesenet som jeg synes burde ha høyere prioritet. |
![]() |
![]() |
#5 |
Epikur
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne støtte til assistert befruktningDet er samfunnsøkonomisk veldig smart å la motiverte folk få de barna de ønsker seg.
![]() |
#6 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Høyre vil fjerne støtte til assistert befruktningHvordan fungerer adopsjon pr. i dag - gis det noe tilskudd til selve adopsjonsprosessen?
![]() |
#7 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne støtte til assistert befruktningEg dultar på Mim.
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne støtte til assistert befruktningJeg synes dette er hjerterått, og blir utrolig skuffet over Høyre. Jeg burde jo visst bedre, men jeg trodde at det gode samfunnsøkonomiske argumentet med å la voksne velfungerende mennesker få de barna de ønsker ville appellere til Høyre. Det er jo stort sett middelklassen, velutdannete og godtfungerende, som sliter med ufrivillig barnløshet, og langt i fra de fleste har råd til å betale hele kostnaden uten å måtte ta opp lån. Så middelklasse er ikke bra nok, man må være rik også?
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne støtte til assistert befruktning
Er enig med deg i at kontantstøtten kunne vært brukt til å finansiere assistert befruktning, men er det ikke litt kynisk å prioritere denne utgiftsposten ut i fra samfunnsøkonomiske hensyn, når det er så mange andre grupper som ikke får tilstrekkelig hjelp? Jeg synes det ikke er for mye å forlange at de som ønsker barn må bidra økonomisk selv. |
![]() |
![]() |
#11 |
Epikur
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne støtte til assistert befruktningTakk, jeg har tenkt å finne hun forbaskede kvinnepolitisk ansvarlige
![]() |
#12 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne støtte til assistert befruktningEgenandeler på 20 000 + legebesøk, psykisk belastning og ventetid er ingen liten omkostning.
![]() |
#14 |
Gjer så godt eg kan
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne støtte til assistert befruktningEg er veldig einig med Mim i det ho skriv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Høyre vil fjerne støtte til assistert befruktningTrist utspill fra Høyre...
![]() |
#16 |
Passiv
|
Min kommentar var i utgangspunktet et svar på Mims uttalelser om at assistert befruktning burde være gratis. Jeg synes dagens ordning fungerer relativt bra. En såpass høy egenandel som i dag må man kunne forvente. |
![]() |
![]() |
#17 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Er det bedre at aborttallene skyter i været? Han sa det vel nettopp pga aborttallene skulle ned. Det skal ikke stå på økonomien å kunne få barn her til lands. De bør støtte assistert befruktning ja, men å blande kontantsstøtten inn her blir feil. Man kan begynne andre plasser enn nettopp KS. Hva med dokumentavgifter, omregistreringsavgifter på bil osv. Å omregistrere en ny bil koster opp mot 20 000 kr, det tar 3 min å skrive nytt skjema på den bilen. Her har staten ei diger melkeku de godt kan bruke andre steder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
frakoblet
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne støtte til assistert befruktning- Det er ingen menneskerett å få barn. Det er heller ingen sykdom å være barnløs. Vi kan ikke sykeliggjøre alle tilstander i vårt samfunn, sier Høyres leder Erna Solberg til Aftenposten.
![]() |
#19 |
Epikur
|
Aborttallene skyter i været? Hvor har du det fra? Det er ikke mange som tar abort her i landet. Willoch er helt på jordet her.
![]() |
#20 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Høyre vil fjerne støtte til assistert befruktningÅ dra inn KS blir også tull. Hvis KS skal bort, så skal det være full barnehagedekning først. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|