|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Allegori og metaforCaplex.no er din venn.
Det er en metafor å si at "hun er en rose", eller "han er en torsk".
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: Allegori og metaforMagefølelsen min (og leksikonet mitt) sier at begrepene er nær beslektet, men at en allegori er mer omfattende enn en metafor. "Han er en kald fisk" (for å bruke et litt mer etablert uttrykk enn det som ble foreslått tidligere) er en metafor, mens en moralfortelling som har griser og andre husdyr i hovedrollen, men som "egentlig" handler om politiske og sosiale forhold mellom mennesker, er en allegori. I hvert fall i tradisjonell betydning; leksikonet mitt sier også at "[i] moderne litteraturvitenskap har begrepet fått en noe annen og utvidet betydning, i og med at det brukes mer generelt i tilknytning til språkets figurative eller overførte betydning", men her har ikke magefølelsen min noe å bidra med.
![]() |
#5 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Allegori og metaforMen, altså, jeg husker at vi hadde et eller annet om forskjellen på
“Though she be but little, she is fierce!” - Shakespeare Sist redigert av Ru : 14-03-08 kl 13:17. Årsak: Nå kan man sikkert være allergorisk også, men, eh … |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Leser
|
![]() Sv: Allegori og metafor
Jeg bruker allegori som en historie. Jeg vil si at mange eventyr er allegorier. Æsops fabler feks. En metafor er for meg mer et bilde, slik man feks finner mye av i dikt: "Ansiktet hans var som et kart over elvene i Finnland" (<- NB! Jeg fant på den selv. Det er mye sjøer i Finnland, men jeg er ikke overbevist om at det er like mye elver. Mulig fyren hadde fjeset full av kopperarr.)
![]() |
#8 |
flisespikker
|
"Hun er som en rose" er en sammenligning ("simile" heter det på engelsk, og jeg trodde det het det på norsk også, men får ingen treff i ordbok eller leksikon), og "hun er en rose" er en metafor.
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Allegori og metaforFikk forresten treff på "simile" i norsk-engelsk ordbok, så ordet kan tydeligvis brukes på norsk. (Det heter "simile" på engelsk, sånn i tilfelle noen lurte.
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
Du ser at det er en r der ja?
![]() |
#11 |
<*(((<
|
Hihi, nei, det så jeg ikke. (Var altfor opptatt med stemmen i hodet som ropte "Kategorisk allegorisk" om og om igjen. Sånn går no dagan.)
Det er den rette ånd! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er ei sammenligning/en simile siden den inneholder ordet som. Metaforen ville være "Ansiktet hans var et kart over elvene i Finland".
![]() |
#13 |
flisespikker
|
![]() Sv: Allegori og metaforJeg fikk alle mine tre nærmeste kolleger interessert i spørsmålet, og vi fant "simile" (bare to i-er, Ru) i Litteraturvitenskapelig leksikon. Kollegene (språk-, litteratur- og kunstredaktører) mente dette er rimelig lite brukt på norsk, så da har jeg vel plukket det opp fra engelsk, da. (Jada, jeg så wikipedia-sitatet, jeg bare valgte å ignorere det.
![]() |
#14 |
Protonterapeut
|
Det var en ren og pen skrivefeil. Retten og sletten. :gidder ikke redigere:
Hvah! Stoler du ikke på wikipedia? Mener du at det er annenrangs? :hvah!hvah!:
![]() |
#15 |
<*(((<
|
![]() Sv: Allegori og metaforTakk for svar, alle sammen. Jeg er også veldig glad for at ingen kom på banen med "Hva, vet du ikke det en gang?" og har endret det ene emneordet fra "potensiell spørsmålsslakt" til "ingen spørsmålsslakt". (Venter fortsatt på gyldighetssjekken av "har aC rett?") |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Allegori og metaforAllegori: "dongeribukse er noe alle går i". Jeg fatter ikke at ingen andre benytter seg av Adolf Hupps fremmedorddefinisjoner ...
![]() |
#17 |
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan!
![]() |
Emneord |
allegori, fiskeeksempler, metafor, simile, språkfattig, teknologalibi |
|