Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Ordbruk i vitenskapelig artikkel

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-08, 17:32   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ordbruk i vitenskapelig artikkel

Sitter her (over termin) og skal bidra med input til min mors vitenskapelige artikkel. Vet det er en del faste uttrykk ute og går, og spør derfor:

- bruker man man eller en. Skrives det i så fall en eller én.
- å være i ett med noe. Har ett da noen duppeditt på seg
- kan man skrive undersøkelse, eller bør man bruke studien/studiet
- hva er forskjell på å bruke studien/studiet
- bruker man et eller en design i forhold til det som er nevnt over
- skal man tilstrebe et litt "godt språk" i en artikkel som skal refereebedømmes, eller bør den være litt "tung"?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 18:41   #2
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ordbruk i vitenskapelig artikkel

Jeg tror man bør unngå både man og en.
Skjønte ikke det med å være i ett med noe?
Det spørs hva slags undersøkelse/studie det var. Jeg tror studie er best.
Det heter studieN.
Det heter et design (hvis det er snakk om forskningsdesign).
Det skal være godt men presist språk i vitenskapelige artikler. Dvs så enkelt som mulig uten at det blir unyansert. Ikke sleng på fine ord fordi det høres fint ut.

Gammel 26-03-08, 19:01   #3
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Ett har ingen aksent (´eller `), hvis det er det du tenker på.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 19:07   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Sitter her (over termin) og skal bidra med input til min mors vitenskapelige artikkel. Vet det er en del faste uttrykk ute og går, og spør derfor:

- bruker man man eller en. Skrives det i så fall en eller én.
- å være i ett med noe. Har ett da noen duppeditt på seg
- kan man skrive undersøkelse, eller bør man bruke studien/studiet
- hva er forskjell på å bruke studien/studiet
- bruker man et eller en design i forhold til det som er nevnt over
- skal man tilstrebe et litt "godt språk" i en artikkel som skal refereebedømmes, eller bør den være litt "tung"?

Hvilket fag? I min verden gjelder følgende:

-Aldri en, man, jeg eller vi - bruk kun passiv form.
-I min verden ville jeg brukt studien - med undersøkelse tenker jeg mer på spørreundersøkelser.
-Med et studie tenker jeg på et studium på f.eks. universitetet, mens når det gjelder en studie så tenker jeg på et vitenskapelig arbeide/en eksperimentell undersøkelse.
-En design.
-Skriv aldri, aldri tungt - skriv kort og konsist. Korte og enkle setninger.

Gammel 26-03-08, 19:07   #5
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Man kommer vel ikke utenom bruk av man/en. Jeg tror ikke det er noen regel som sier at det ene er bedre enn det andre.

Man kan skrive både undersøkelse og studie (en studie; men hva forskjellen er, er jeg usikker på, vær i alle fall konsekvent).

Et design.

Språkbruk generelt: det er aldri en ulempe å skrive godt og forståelig, uansett hvor vitenskapelig man tilstreber seg å fremstå. Man bør holde seg til fagterminologi, og det er ikke nødvendig med lange forklaringer av begreper som de artikkelen er ment for forventes å kunne, men utover det synes jeg man kan holde seg til et språk som er lettlest og gjerne fengende (bare fordi man driver med vitenskap betyr det ikke at man liker å sovne over lesestoffet).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 19:09   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Man kommer vel ikke utenom bruk av man/en.

Å, joda. Passiv form.

Gammel 26-03-08, 21:27   #7
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for mange tips. Hun skriver om dysleksi blant sykepleiestudenter. Skal se hva vi kan få inn av dette. Det med å være konsekvent er vel en greie som må jobbes med ser jeg ja. Jeg hjelper til med det språklige. Hun står selv for det faglige. Er jo litt interessant da, selv om jeg heller skulle vært på føden nå.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 23:54   #8
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Å, joda. Passiv form.

Passiv form? Ser plutselig at jeg må rette på litt i oppgaven min.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 05:05   #9
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Å, joda. Passiv form.

hm, ette er visst noe jeg ikke har tenkt over før! takk for tips.

Gammel 27-03-08, 07:11   #10
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kommer vel ikke utenom bruk av man/en. Jeg tror ikke det er noen regel som sier at det ene er bedre enn det andre.

Man og en er jo i dette tilfelle upersonlige pronomener, er de ikke? Kan ikke helt se at det er mulig å skrive generelt i alle tillfeller uten å bruke det?

Eksempel på personlig språk: Jeg likte filmen, den omhandlet et mor/barn senario ...
Eksempel på generelt språk: Det er stor enighet i forskningskretser om at man kan bevise ...

Selv har jeg en tendens til å rote med dette hvis jeg skal skrive om et emne hvor jeg selv har en bestemt mening, og jeg i tillegg skal referere til mer generelle utsagn - da skifter jeg gjerne form midt inni.

Gammel 27-03-08, 07:51   #11
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er stor enighet i forskningskretser om at man kan bevise ...

...det kan bevises.. Men jeg ville aldri brukt orde bevise i en vitenskapelig artikkel, med mindre det dreier seg om beskrivelsen av en rettsak.

Gammel 27-03-08, 08:04   #12
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

him:

Eksempel på passiv form: Det er stor enighet i forskningskretser om gyldigheten av...

I absolutt alt skriftlig materiale jeg produserer på jobben - også faglige e-poster - er på passiv form.

Gammel 27-03-08, 08:31   #13
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Mitt fagområde er egentlig utrolig konservativt, men til og med her har de begynt å løsne litt på kravet om passiv form. Det viktigste er at man skriver klart, tydelig og objektivt.

Hvis det er noe man personlig har sett skal man ikke bruke passiv form, men f.eks. "artikkelforfatteren observerte".

Gammel 27-03-08, 08:32   #14
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvis det er noe man personlig har sett skal man ikke bruke passiv form, men f.eks. "artikkelforfatteren observerte".

Der hadde vi (jeg) skrevet noe sånn som: "... det ble visuelt observert at ..."

Gammel 27-03-08, 08:37   #15
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Men da sier man ikke hvem som har sett det, og det blir verre å etterprøve! Når du sier "der ble observert" kan det like gjerne være tante Agda fra Kyrksæterøra som så det på vei til butikken.

Gammel 27-03-08, 08:42   #16
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Der er jeg høyst uenig. En visuell observasjon presenteres på linje med resten av resultatene. Det er ikke nødvendig å fremheve hvilket individ som gjorde denne observasjonen/gjorde nevnte målinger osv. - alle resultater som presenteres er observert av artikkelforfatteren(e).

Hadde det derimot vært tante Agda som gjorde observasjonen så måtte det refereres til f.eks. på følgende måte: "... det har blitt visuelt observert (tante Agda, personlig meddelelse) ..."

Gammel 27-03-08, 08:49   #17
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Jeg ville uansett skrivemåte skrevet (pers. obs. gaja, Kautokeino 25.03.2008) bak beskrivelsen av observasjonen. For å presisere når, hvor og hvem som så det. I mitt fagområde vil man se forskjellige ting alt etter hvilken tid på året det er og hvor man befinner seg, i tillegg til at folk tolker det de ser forskjellig. Det er derfor viktig å være presis på slike ting.

Gammel 27-03-08, 09:04   #18
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror det er en del forskjeller mellom fagområder her ja. I mitt fagområde (psykologi) er det veldig sjelden viktig hvem som observerer eller når på året det blir observert. Men det er viktig å beskrive selve observasjonsmetoden. Blir det brukt noen form for registreringsskjema, er det flere som har observert (og hvordan er samsvaret mellom observasjonene deres), har obervatøren deltatt i det som blir observert, osv.

At en person har observert en ting en gang er bare en anekdote og kan knapt kalles forskning. Da blir det i såfall en kasusstudie og det er vel ikke det er snakk om her, eller?

Ellers støtter jeg Veronal i det meste hun har skrevet her. Og bevise er et skikkelig fy-ord altså. Jeg ville skrevet at "Tidligere forskning (referanser puttes inn her) tyder på/indikerer/peker mot at...."

Gammel 27-03-08, 09:09   #19
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg ville aldri brukt orde bevise i en vitenskapelig artikkel, med mindre det dreier seg om beskrivelsen av en rettsak.

Eller når man presenterer matematiske eller logiske bevis, kanskje?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 09:19   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Eller når man presenterer matematiske eller logiske bevis, kanskje?

Det var masser av bevis i det nærmeste jeg har kommet å skrive en vitenskapelig artikkel, i alle fall. (Det ene beviset måtte jeg ringe og få fra storebroren min dagen før oppgaven skulle leveres, husker jeg. )

Svar

Emneord
svaneforskning

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:32.