|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Ordbruk i vitenskapelig artikkelSitter her (over termin) og skal bidra med input til min mors vitenskapelige artikkel. Vet det er en del faste uttrykk ute og går, og spør derfor: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Ordbruk i vitenskapelig artikkelJeg tror man bør unngå både man og en.
![]() |
#4 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Ordbruk i vitenskapelig artikkel
Hvilket fag? I min verden gjelder følgende:
![]() |
#5 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Ordbruk i vitenskapelig artikkelMan kommer vel ikke utenom bruk av man/en. Jeg tror ikke det er noen regel som sier at det ene er bedre enn det andre.
![]() |
#7 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Ordbruk i vitenskapelig artikkelTakk for mange tips. Hun skriver om dysleksi blant sykepleiestudenter. Skal se hva vi kan få inn av dette. Det med å være konsekvent er vel en greie som må jobbes med ser jeg ja. Jeg hjelper til med det språklige. Hun står selv for det faglige. Er jo litt interessant da, selv om jeg heller skulle vært på føden nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Leser
|
Man og en er jo i dette tilfelle upersonlige pronomener, er de ikke? Kan ikke helt se at det er mulig å skrive generelt i alle tillfeller uten å bruke det?
![]() |
#11 |
Sviiisj!!
|
...det kan bevises.. Men jeg ville aldri brukt orde bevise i en vitenskapelig artikkel, med mindre det dreier seg om beskrivelsen av en rettsak.
![]() |
#12 |
Etylbarbital
![]() Sv: Ordbruk i vitenskapelig artikkelhim:
![]() |
#13 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Ordbruk i vitenskapelig artikkelMitt fagområde er egentlig utrolig konservativt, men til og med her har de begynt å løsne litt på kravet om passiv form. Det viktigste er at man skriver klart, tydelig og objektivt.
![]() |
#14 |
Etylbarbital
![]() |
#15 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Ordbruk i vitenskapelig artikkelMen da sier man ikke hvem som har sett det, og det blir verre å etterprøve! Når du sier "der ble observert" kan det like gjerne være tante Agda fra Kyrksæterøra som så det på vei til butikken.
![]() |
#16 |
Etylbarbital
![]() Sv: Ordbruk i vitenskapelig artikkelDer er jeg høyst uenig. En visuell observasjon presenteres på linje med resten av resultatene. Det er ikke nødvendig å fremheve hvilket individ som gjorde denne observasjonen/gjorde nevnte målinger osv. - alle resultater som presenteres er observert av artikkelforfatteren(e).
![]() |
#17 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Ordbruk i vitenskapelig artikkelJeg ville uansett skrivemåte skrevet (pers. obs. gaja, Kautokeino 25.03.2008) bak beskrivelsen av observasjonen. For å presisere når, hvor og hvem som så det. I mitt fagområde vil man se forskjellige ting alt etter hvilken tid på året det er og hvor man befinner seg, i tillegg til at folk tolker det de ser forskjellig. Det er derfor viktig å være presis på slike ting.
![]() |
#18 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Ordbruk i vitenskapelig artikkelJeg tror det er en del forskjeller mellom fagområder her ja. I mitt fagområde (psykologi) er det veldig sjelden viktig hvem som observerer eller når på året det blir observert. Men det er viktig å beskrive selve observasjonsmetoden. Blir det brukt noen form for registreringsskjema, er det flere som har observert (og hvordan er samsvaret mellom observasjonene deres), har obervatøren deltatt i det som blir observert, osv.
![]() |
#20 |
flisespikker
|
Det var masser av bevis i det nærmeste jeg har kommet å skrive en vitenskapelig artikkel, i alle fall. (Det ene beviset måtte jeg ringe og få fra storebroren min dagen før oppgaven skulle leveres, husker jeg.
![]() |
Emneord |
svaneforskning |
|
|