Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politilønn m.m.

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-08, 20:46   #1
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Politilønn m.m.

For kort tid tilbake kjørte Politiets fellesforbund en lønnskampanje i media. Denne kampanjen ble slaktet av Ingebrigt Steen Jensen (Rekamebyrået Dinamo), men slakten førte til mer mediedekning av kampanjen. Noe som igjen medførte muligheter for Arne Johannessen til å snakke om og utdype politiets lønnsforhold og lønnskrav.

Så du kampanjen eller omtalen av den? Hva synes du?

... og hva synes du om kravet?

Personlig synes jeg at det er hårreisende at politiet ikke har risikotillegg og at begynnerlønnen etter treårig politihøgskole er lusne kr. 280 000.

For en del år tilbake var politimannen Frode Anmarkrud (fra gisseldramaet på Torp flyplass i 1994) intervjuet på tv (tror det var et underholdningsprogram, men husker ikke helt) og jeg husker så godt en av de tingene han sa. Jeg husker dog ikke om han hadde tenkt det under selve gisseldramaet eller i etterkant, men det gikk i hvert fall ut på at der satt han i en bil med en pistol mot hodet, mens flygelederene satt trygt og godt og tjente omtrent det dobbelte av hva han tjente.

Hvorfor er det egentlig slik at de fleste yrker hvor man har med mennesker og omsorg for mennesker å gjøre (politi, sykepleiere, lærere, førskolelærere, m.fl.)verdsettes så uendelig mye mindre enn yrker knyttet til f.eks. økonomi? Er det viktigere å formidle eiendommer enn å sørge for lov og orden (og hjelpe de som er offer for en forbrytelse), pleie syke eller sørge for barns ve, vel og utdanning? *retorisk*

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 21:06   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Politilønn m.m.

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Hvorfor er det egentlig slik at de fleste yrker hvor man har med mennesker og omsorg for mennesker å gjøre (politi, sykepleiere, lærere, førskolelærere, m.fl.)verdsettes så uendelig mye mindre enn yrker knyttet til f.eks. økonomi? Er det viktigere å formidle eiendommer enn å sørge for lov og orden (og hjelpe de som er offer for en forbrytelse), pleie syke eller sørge for barns ve, vel og utdanning? *retorisk*

Nei si det du..., helt tragisk spør du meg!!

Er veldig enig med deg.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 21:47   #3
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Med unntak av politi er yrker hvor man jobber tett med mennesker gjerne "kvinneyrker" og dermed betalt deretter.

Når det gjelder politilønn så kanskje noen en gang trodde at ga man politiet høy lønn ville alskens folk blitt tiltrukket av yrket? (Selv om det ikke holder vann med dagens opptakskrav.) Nei, jeg aner ikke. Bare synser og tuller her nå.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 21:50   #4
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personlig synes jeg at det er hårreisende at politiet ikke har risikotillegg og at begynnerlønnen etter treårig politihøgskole er lusne kr. 280 000.

Godt spørsmål. Det er lang vei til likestilling lønnsmessig, de myke verdiene blir ikke akkurat belønnet. Men så gir det heller ikke så synlig avkastning som man kan se i andre typer yrker. Selv har jeg høyskoleutdanning og 10 års ansiennitet. Har fortsatt ikke rundet 300 000,- i bruttolønn. Det er veldig dårlig betalt, når man har et forholdsvis tøft yrke synes jeg.

Gammel 27-03-08, 21:54   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke bare yrkene. Se også på straffene de som begår hvitsnippforbrytelser får i forhold til andre som kan ha ødelagt et menneske for livet.

Gammel 27-03-08, 21:56   #6
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Med unntak av politi er yrker hvor man jobber tett med mennesker gjerne "kvinneyrker" og dermed betalt deretter.

Konspiranoia!

De såkalte kvinneyrkene er ikke dårlig betalt fordi det er flest kvinner i disse yrkene, men fordi de har staten og kommuner som arbeidsgivere.

Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 22:49   #7
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er ikke bare yrkene. Se også på straffene de som begår hvitsnippforbrytelser får i forhold til andre som kan ha ødelagt et menneske for livet.

Ja, det er virkelig ikke til å forstå. Hvor er logikken i det?

Gammel 27-03-08, 23:16   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Risikotillegget er jeg enig i, men politiet har da betalt i alle de tre årene de går på politihøgskolen har de ikke? De kommer ut etter tre års opplæring uten studielån? Da synes jeg lønna er helt OK.

Det er bare å leve med det, det offentlige betaler bare i knapper og glansbilder. Mvh siv.ing i kommunal jobb.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 23:20   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg dulter på Nenne.
(Men det spørs om jeg tør si det høyt til min kompis i politiet. )

Kanskje Politiet burde lære litt av sykepleierne? De er jo veldig flinke til å karre til seg oppmerksomhet og mer lønn, når det kommer til lønnsforhandlingene. Til tross for at det er noen under dem i hierarkiet som tjener langt dårligere, og som ikke har en reell streikerett. (Trust me, prøv å ta ut hjelpepleiere i streik og se hvor lang tid det tar før det blir tvungen lønnsnemd.)

Gammel 27-03-08, 23:21   #10
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Risikotillegget er jeg enig i, men politiet har da betalt i alle de tre årene de går på politihøgskolen har de ikke? De kommer ut etter tre års opplæring uten studielån? Da synes jeg lønna er helt OK.

Det er bare å leve med det, det offentlige betaler bare i knapper og glansbilder. Mvh siv.ing i kommunal jobb.

Nei, nei, nei. De har ikke betalt utdanning. Det tok slutt en gang tidlig på nittitallet da politiskolen ble politihøgskolen med vektall og slikt. Så dagens phs-studenter har tre år med studielån.

Gammel 27-03-08, 23:24   #11
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Standard

Det var visst i 1992 det ble høgskole.

Gammel 27-03-08, 23:28   #12
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

, (Trust me, prøv å ta ut hjelpepleiere i streik og se hvor lang tid det tar før det blir tvungen lønnsnemd.)

Jeg har streiket i tre dager, da klarte ikke de seg ikke uten oss lenger.

Jeg tror mye av grunnen til at offentlige yrker er betalt dårligere rett og slett er fordi man er ansatt i det offentlige ( kommune/stat).

Det er lettere for et privat firma og gi høyerer lønn til 30 ansatte enn kommunen/staten å gi til flere tusen.

:tjener selv knapper og glansbilder:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 23:39   #13
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Standard

Jeg dulter på Nenne.
(Men det spørs om jeg tør si det høyt til min kompis i politiet. )

Kanskje Politiet burde lære litt av sykepleierne? De er jo veldig flinke til å karre til seg oppmerksomhet og mer lønn, når det kommer til lønnsforhandlingene. Til tross for at det er noen under dem i hierarkiet som tjener langt dårligere, og som ikke har en reell streikerett. (Trust me, prøv å ta ut hjelpepleiere i streik og se hvor lang tid det tar før det blir tvungen lønnsnemd.)

Jeg er forøvrig helt enig i at hjelpepleiere også har for dårlig betalt, men for å jobbe som hjelpepleier trenger du ikke flere år med studielån etter endt videregående skole, så om man trekker inn livslønn her så er ikke forskjellene så store.

Ser man på denne oversikten (fra desember 2006, så den er ikke helt ny, men livslønnen er nok ikke så forandret på halvannet år) så er noe av det dummeste man kan gjøre å utdanne seg til førskolelærer. *done that*

Gammel 27-03-08, 23:43   #14
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Så selv om man ikke har flere år med studielån så trenger man ikke høyere lønn?

Gammel 27-03-08, 23:45   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1: Jeg trekker tilbake det med politilønnen, der jeg dultet på Nenne. Jeg trodde, i all min enfoldighet, at de fortsatt hadde lønn under utdannelsen.

2: TM; Hjelpepleierne var egentlig bare et sidespor til sidesporet; altså til sykepleierne som er veldig god på profilering, jfr. HI. : svinger inn på sporet igjen:

I den du linket til, tar de hensyn til at f.eks. prester statistikk sett lever lenger?
Ikke vet jeg hva gjennomsnittlig levealder på førskolelærere er, men jeg vil anta at det stiller på linje med barne-og ungdomsarbeidere og de nevnte hjelpepleiere, hva angår AFP og slikt noe? : synser i vei:

Gammel 27-03-08, 23:46   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Så selv om man ikke har flere år med studielån så trenger man ikke høyere lønn?

Nei, det holder med 260 000 i året. For 100%-stilling. Som jo vokser på trær.

Gammel 27-03-08, 23:48   #17
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Nei, det holder med 260 000 i året. For 100%-stilling. Som jo vokser på trær.

Ja, de er det mange av :ikke at jeg vil ha heller, men hører andre vil:

Gammel 28-03-08, 08:24   #18
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forøvrig helt enig i at hjelpepleiere også har for dårlig betalt, men for å jobbe som hjelpepleier trenger du ikke flere år med studielån etter endt videregående skole, så om man trekker inn livslønn her så er ikke forskjellene så store.

Hvis det er livslønnen man ser på burde man ikke ta utdanning i det hele tatt, da burde vi bli industriarbeidere hele gjengen.

Da jeg startet utdanningen min i 1990 så jeg en sammenlikning av industriarbeiderlønnen med siv.ing-lønnen sett i livslønnsperspektiv. Den gangen nådde man et break even ved 62-årsalder. Nå tror jeg aldri siv.ingen tar igjen industriarbeideren. Ikke etter endringene i pensjonssystemet som gjør at siv.ingens høyere lønn ikke gir opptelling over et visst nivå. Vi har ingen muligheter til å opptjene full pensjon, fordi det ikke er mulig å få mange nok år for de fleste av oss og så teller ikke alt vi tjener i de åra vi tjener penger heller. Nei, utdanning det burde man visst ikke kaste bort tiden sin på.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 09:05   #19
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

De fikk lønn under utdanningen før. Men ikke nå lenger.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 11:04   #20
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Konspiranoia!

De såkalte kvinneyrkene er ikke dårlig betalt fordi det er flest kvinner i disse yrkene, men fordi de har staten og kommuner som arbeidsgivere.

Nåja.

Det finnes jobber i stat og kommune, hvor man ikke jobber i direktekontakt med mennesker som er betalt mye bedre.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05.