|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
OL-ilden sløkt i ParisEg synest det er fantastisk at demontrasjonane har ført fram og at OL- elden no er sløkt i Paris. Dette sender eit signal til Kina som ikkje er mogleg å overhøyre. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: OL-ilden sløkt i ParisKvifor? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: OL-ilden sløkt i ParisJeg er enig med Alfa. Jeg synes det er bra at Kina blir gjort oppmerksom på at vi synes deres brudd på menneskerettighetene ikke kan forbigås i stillhet.
|
|
|
|
#5 |
|
Absolut ateist
|
Sv: OL-ilden sløkt i ParisFordi den olympiske ild representerer, syns jeg, omtrent det eneste som er rent med hele lekene. Tanken at alle skal kunne delta på like premisser og at den beste vinner, uten sure miner og idioti. Fanatisme på denne måten ødelegger alt OL står/sto for og er bare en annen form for terror.
|
|
|
#6 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: OL-ilden sløkt i Paris
Men symbolikken med å sløkke den vert jo desto større. Kina er dobbeltmoralske og talar med to tunger. Dei skal arrangere eit "reint" OL samtidig som dei okkuperer og slaktar ned Tibetanarar og motarbeider ytringsfridommen strategisk og gjennomgåande. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Absolut ateist
|
Desto viktigere er det for oss å vise oss bedre. Ikke synke ned på deres nivå.
|
|
|
#8 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Meiner du det seriøst? At det er like ille å slukke ein fakkel som det Kina driv med (sånn med tanke på "ned på deira nivå-utsagnet")? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Absolut ateist
|
Selvsagt ikke på samme nivå med tanke på hva som skjer, tenkte mer på at de gjør som de vil.
|
|
|
#10 |
|
På vei
Sv: OL-ilden sløkt i ParisJeg syns at OL-ilden gir en god anledning og er en fin måte å markere motstand mot Kinas brudd på menneskerettighetene. Dette er ikke fanatisme og det ødelegger heller ikke det OL står for. Jeg vil heller si at brudd på menneskerettighetene ødelegger det som OL står for. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Nettopp. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: OL-ilden sløkt i Paris
|
|
|
#13 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Sv: OL-ilden sløkt i ParisDa fikk de vist hva de mener om Kina. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: OL-ilden sløkt i ParisÅ slukke en ild er vel ikke "å synke ned på deres nivå"? Det er jo så fredelig som det kan få blitt. Om man ikke kan vise noen motreaksjoner på urettferdighet uten at man synker til deres nivå, kan man jo ikke gjøre noen ting. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Absolut ateist
|
Sv: OL-ilden sløkt i ParisOg USA kan noe for hvor de sender tropper. Likevel er det sivile liv som går tapt i handlinger som 9/11.
|
|
|
#16 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sitron. No ror du... Du kan ikkje samanlikne det som har hendt i Paris med 9/11. Hadde bygningane gått tapt, men ikkje menneskeliv, så kunne vi tatt ein diskusjon på det grunnlaget. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Sv: OL-ilden sløkt i ParisMenneskerettighetene er utrolig mye viktigere enn OL. Jeg synes det er fantastisk at det settes fokus på dette via OL slik at flest mulig blir oppmerksomme på at menneskerettighetene er viktig for alle mennesker på hele kloden. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Ja, og hva er skjedd i Burma siden? Hvilke konsekvenser fikk den "røde dagen".
|
|
|
#19 |
|
På vei
Jeg syns ikke det er så viktig om ilden blir slukket eller ikke. Det som er viktig er at forholdene i Kina og Tibet blir satt på dagsorden. Opinionen utøver press ved å vise at de ikke godtar at menneskerettene brytes, og dette kan føre til politisk press. Mener du virkelig at det ikke har noen betydning å demonstrere? Før man kan forvente at noen bryr seg, så må man faktisk få ut budskapet om at det er noe å bry seg om. Kanskje fører disse aksjonene til større oppslutning om Amnesty og deres arbeid. Jeg forstår ikke hvordan du kan si at det å vise sin motstand mot et regime som Kina ikke har noen betydning. Et sted må man starte, og Tibetanerne prøver å skaffe oppmerksomhet for sin sak på den måten de har mulighet til. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
This is normal!
|
Jeg tror aksjonene som skjer nå kan føre til handling. Ledelsen i Kina begynner å bli litt småhissig og fornærmet, og det at de merker en så massiv motstand mot sin politikk (og det er jo ikke bare Kinas Tibetpolitikk som blir nevnt) tror jeg kan skape endring. Det er dessuten ingen ting i veien for at man både deltar i aksjoner som å gå i røde klær og gir pengestøtte til div organisasjoner. Jeg gjør begge deler, og jeg må jo innrømme at i tillegg til at jeg har engasjement for problemstillingene, er jo både aksjoner og pengestøtte litt sånn "nå-føler-jeg-meg-litt-bedre-fordi-jeg-har-vært-snill". Jeg gir en del kroner i året, men det er mindre enn jeg bruker på klær til meg selv, så jeg skal ikke akkurat slå meg på brystet av den grunn. De som virkelig imponerer meg, er de som gir mye av seg selv, f.eks. ved å dra ut i verden gjennom Leger uten grenser. |
|
|
|
![]() |
|
|