Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kan noen fortelle meg litt om om Ungarn og ungarsk og sånn?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-06, 23:36   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan noen fortelle meg litt om om Ungarn og ungarsk og sånn?

Jeg er litt fasinert av dette landet, men skrekkelig kunnskapsløs. Og med så mange lingvister så må det da være en del som kan opplyse meg.

Altså: Hvordan er det med dette språket - hvor kommer det fra? Husker jeg riktig når jeg tror det er beslektet med finsk og estisk, og at disse folkeslagene (Magyarer?) egentlig har samme rot? At de kom østfra en gang? Når kom de? Kom de til "tomt land" eller trengte de seg inn? Hvilken rolle har de spilt i Europa?

De har jo blitt stående i kryssilden støtt og stadig, stakkars. Noen som kan fortelle mer om det? Hvorfor var det så mange jøder i Ungarn? (De er jo alle borte nå). Hvorfor er landet såpass antisemittistisk den dag i dag?

Fortell meg! Jeg er temmelig blank. Men lat.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.