|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er forbrenning alt?Kjenner jeg blir litt provosert når jeg ser på Tv2 nå og de skal hjelpe et par hvor hun går opp i vekt og han ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: Er forbrenning alt?Hele poenget deres var jo at han spiste mye mindre enn henne. Men de trodde hun spiste like mye, og at det dermed var forbrenningen som hadde "skylden".
![]() |
#4 |
Øyboer
![]() Sv: Er forbrenning alt?Ja, hun spiser nok er enn han. MEN synes det er feil å si at forbrenning er alt på tv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Pauset
|
![]() Sv: Er forbrenning alt?Muskler trenger jo mer mat, dermed så vil jo en person med meg muskler forbrenne mer på tross av at metabolismen er det samme. Sånn sett vil de fleste menn forbrenne mer enn en gjennomsnittskvinne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flax
Hvor: Bergen
![]() Sv: Er forbrenning alt?
Jeg oppfattet det ikke sånn. Jeg oppfattet det som om at de kun sa at ulik forbrenning ikke var grunnen til at han var lett og hun var tung. Det var vel mer for å avkrefte enn å bekrefte at forbrenningen hadde innvirkning tenker jeg.
![]() |
#7 |
Øyboer
![]() Sv: Er forbrenning alt?Men nå på slutten sa hun noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Shake it out!
|
Men hvis man ser bort fra kosthold og trening så ER jo forbrenning alt! Forbrenningen er jo "motoren" i kroppen, den som styrer hvor mye av det vi spiser vi gjør nytte av. Hvis man har lav forbrenning, så må man spise mindre og trene mer. Hvis man har høy forbrenning så må man spise mer. Snakket senest i dag med en fyr som sliter med veldig høy forbrenning samtidig som han ikke er den i verden som er mest glad i mat. Og som ikke vil spise usunt. Og han er mager!
![]() |
#9 |
Øyboer
![]() Sv: Er forbrenning alt?Hvorfor kan man spise 3-4000 kalorier på lavkarbo uten å gå opp i vekt, heller motsatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Shake it out!
|
Joda, det er ALLTID en sammenheng mellom kalorier, forbrenning og vekt.
![]() |
#11 |
Øyboer
![]() Sv: Er forbrenning alt?Jeg som alltid har trodd at proteiner var bygge steiner for å lage muskler, ikke ødelegge de? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Shake it out!
|
Fra læreboka mi i Fitness:
![]() |
#13 |
Øyboer
![]() Sv: Er forbrenning alt?Ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Er forbrenning alt?Bare for å korrigere meg selv, det er ikke musklene i seg selv som blir fett, men hvis man spiser for mye proteiner så blir de lagret som fett, de blir ikke gjort om til muskler, hvis du forstår hva jeg mener? Proteiner er byggesteine som blir muskler, men man må trene for å bygge muskler, og det holder med de proteinene man naturlig får gjennom kosten. Som bør være 50-60% karbohydrater (vel å merke komplekse karbohydrater (grove korn, frukt, grønnsaker, minst mulig sukker og enkle karbohydrater. En karbohydrat er ikke en karbohydrat, og Fedons glykemiske indeks har noe for seg). 30% fett (fett er heller ikke fett, det er flerumettet fett man vil ha i seg) og 10-20% proteiner.
![]() |
#15 |
drømmende
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men er du sikker på at kaloriinntaket er så stort om man går på lavkarbo? Jeg har ikke regnet etter så jeg vet ikke, men jeg blir i hvert fall mye mettere av fett enn av karbohydrater. Kan lettere overspise om måltidet for det meste består av karbohydrater, og da blir kaloriintaket for stort.
![]() |
#16 |
søt
![]() Sv: Er forbrenning alt?Ja, kroppen vil alltid forbrenne karbohydrater først, og spiser man mye av det vil kroppen ikke rekke å forbrenne fett.
![]() |
#17 |
Shake it out!
|
Jeg skal ikke gi meg ut for å være en superekspert, for det er jeg overhode ikke, men slik jeg forstår det så er det sånn at det kroppen fortrekker når den skal bruke energi er karbohydrater. Får den ikke det, går den løs på fettet Får den ikke det, så går den løs på proteinene. Enten de man inntar i kosten, eller de man har i fett eller muskler, hvis man ikke får i seg nok energi.
![]() |
#18 |
Shake it out!
|
Det at kroppen ikke rekker å forbrenne fett om man spiser for mange karbohydrater stemmer ikke. Dvs det stemmer om man spiser for mye, men det stemmer også om man spiser for mye proteiner eller fett også.
![]() |
#19 |
Gal kattedame
|
Det gjelder ikke alle, jeg gikk opp 2 kg på 4 uker da jeg forsøkte lavkarbo (ikke i ketose)
![]() |
#20 |
Shake it out!
|
Det er logisk at man går opp i vekt om man spiser 3-4000 kalorier og ikke beveger seg nok til å forbrenne dem
![]() |
|
|