Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Tomatflekker på hvit genser HJELP!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-08, 13:44   #1
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Tomatflekker på hvit genser HJELP!

Hvordan i alle dager skal jeg få bort tomatsuppe/tomatsaus flekkene på en offwhite genser? Den har blitt vasket i maskin flere ganger med både Blenda sensitive hvit, Vanish og en gang alene med bare flekkfjerningsmiddel. Men de hersens flekkene er der ennå .
I tillegg tror jeg det er en stund siden hitvasken ble tatt :sjuske: så den har muligens ligget en stund.
Noen tips anyone??

Gammel 16-04-08, 13:44   #2
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Tomatflekker på hvit genser HJELP!

Gallesåpe.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 13:45   #3
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tomatflekker på hvit genser HJELP!

Poden hadde på seg hvit genser i barnehagen den dagen det var chicken tandori til middag der. Lurt. Jeg har egentlig avskrevet genseren allerede, men jeg henger meg på her i tilfelle noen vet om noe genialt.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 13:47   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Gallesåpe eller solbleking.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 13:49   #5
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Gallesåpe? Det hørtes rett og slett ekkelt ut. Hva er det for noe? Og hvem sin gallesafter har dem laget såpen av! *spyr*

Gammel 16-04-08, 13:49   #6
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Tomatflekker på hvit genser HJELP!

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Gallesåpe.

Hvor får jeg fatt i det da? Det er Lille sin genser så jeg har vurdert tanke på å kaste den.

Gammel 16-04-08, 13:51   #7
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sitat:

Flekkfjerner - gallesåpe
Denne flekkfjerneren er skånsom for miljøet og huden fordi den kun inneholder naturlige ingredienser. Enzymet i såpen er naturlig og er dannet i storfegalle. Sammensetningen løser flekker og fett effektivt. Produktet inneholder ikke parfyme.
Ikke egnet for ullplagg.
http://www.cottonchild.no/0105.htm

Eg spyr!! *grønn i tryne*

Gammel 16-04-08, 13:58   #8
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jammen Azi, et enzym er jo bare et protein, at de har hentet ut fra galle kan da umulig være så grusomt?

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 13:59   #9
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg fikk nylig vekk en gammel flekk med vanish crystal white eller hvadetnåheter. Lagde grøt av pulver og vann og lot det ligge på i 10 minutter, og heiv i vaskemaskinen etterpå. Borte! Spesielt miljøvennlige er disse rosaboksene muligens ikke, da

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 14:47   #10
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Tomatflekker på hvit genser HJELP!

Gallesåpe er altså ikke ekkelt.
Men det tar alle mulige flekker, tom. gamle. Jeg har fått bort gamle blodflekker fra en naturhvit ulltrøye med den.

Gammel 16-04-08, 14:50   #11
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

*Ser for meg grønn ekkel slimete guffe som kommer ut av flasken, urk*

Gammel 16-04-08, 15:01   #12
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Det er et såpestykke, Azi, i hvertfall den jeg har.
Og du kan jo prøve det selv, så ser du at det ikke er ekkelt, kunn effektivt.

Gammel 16-04-08, 15:04   #13
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Åja, du får det på helsekosten, jeg har vel kjøpt det både på Helios, Life, Sunkost og Naturli' vis.

Gammel 16-04-08, 15:05   #14
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Er den helhvit kan du forsøke å klore den.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 15:06   #15
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

ÅÅ det er ikke flytende? Den linken jeg la ut så er det flytendesåpe. Den er sikker effektiv. Men bare tanken på hva den er laget av gjør meg kvalm.

Gammel 16-04-08, 15:07   #16
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eller gamle, gode Nylonvask på blå tube som du kjøper på super`n. Har veldig gode erfaringer med den

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 15:08   #17
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg har hørt at så mange snakker varmt om gallesåpe til brukt som flekkfjerner og da spesielt på ullklær. Jeg stusset derfor veldig på sitatet fra Azi:

Sitat:

Flekkfjerner - gallesåpe
Denne flekkfjerneren er skånsom for miljøet og huden fordi den kun inneholder naturlige ingredienser. Enzymet i såpen er naturlig og er dannet i storfegalle. Sammensetningen løser flekker og fett effektivt. Produktet inneholder ikke parfyme.
Ikke egnet for ullplagg.
http://www.cottonchild.no/0105.htm

Noen som har erfaringer med at den har ødelagt ullklær?

Hvor kjøper dere denne såpen?

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 15:10   #18
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Noen som har erfaringer med at den har ødelagt ullklær?

Hvor kjøper dere denne såpen?

Nei til det første, og hvis man snakker med de på Nøstebarn så kan de faktisk finne på å anbefale gallesåpe til flekkfjerning altså. Så jeg vet ikke helt hvor det kommer fra.

Som nevnt over, kjøpes på helsekosten, de fleste butikkene.

Gammel 16-04-08, 15:21   #19
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Re: Sv: Tomatflekker på hvit genser HJELP!

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Nei til det første, og hvis man snakker med de på Nøstebarn så kan de faktisk finne på å anbefale gallesåpe til flekkfjerning altså. Så jeg vet ikke helt hvor det kommer fra.

Som nevnt over, kjøpes på helsekosten, de fleste butikkene.

Toppers! Tusen takk for svar.
Da skal jeg gå til anskaffelse av det. Kanskje det er håp om få ren de lyse ullplaggene igjen.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 16:09   #20
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Re: Sv: Tomatflekker på hvit genser HJELP!

zalo

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:00.