Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Middag til 10!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-08, 12:34   #1
Christinamor
Superaktiv

Christinamor sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Middag til 10!

Jeg har invitert venninnegjengen med menn til middag neste helg. Vi har bestemt oss for forrett og dessert som vi lager på fredag, men vi står igjen med hovedrett. Aner virkelig ikke hva vi skal lage, og ber om tips til noe godt og ikke for tungvint vi kan servere som hovedrett.
Vi blir 10 personer.......

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 12:36   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Middag til 10!

Da ville jeg lagd en god gryterett jeg tror jeg, for den kan du lage litt tid i forveien.
Med en god salat og litt godt brød ved siden av.
Til dessert fruktsalat med vaniljekrem.

Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 12:39   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helstekt indrefilet, fløtegratinerte poteter, soppstuing og grønnsaker

Bayonneskinke, fløtegratinerte poteter eller potetsalat, salat og tzatziki

Biff stroganoff med ris og salat

Chili con carne med salat, nachos, rømme og salsa

Fransk kjøttgryte med båtpoter og salat

Kyllingfileter fylt med blåmuggost og pakket inn i serranoskinke, med båtpoteter og wokgrønnsaker

Godt krydret kalkunfilet med poteter, grønnsaker og fløtesaus

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 12:50   #4
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Mat som jeg syns er egnet til mange:

- bacalao
- tjälknöl med potetsalat og god saus- alt kan lages på forhånd....
- gryterett ala stroganoff, chili con carne osv.
- taco (men da passer det ikke med forrett, syns jeg)

Tjälknöl er elgstek eller oksestek som er laaaaangtidsstekt på 70 grader, for så å nedkjøles i saltlake. Blir uendelig mørt og godt kjøtt, deilig med den salte smaken, og ikke minst er det lettvint og kan lages dagen før!

Gi beskjed om du vil ha oppskrift.

Gammel 18-04-08, 12:54   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Helstekt indrefilét, ja.
Lammelår med masse godt tilbehør.
Bouillebasse med aïoli oppi og deilig brød ved siden av.

Oppskrift på god bouillebasse her

Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 12:54   #6
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Denne utgaven av Spis Bedre har forslag til meny du kan gjøre i stand på forhånd.

Gammel 18-04-08, 13:03   #7
Christinamor
Superaktiv

Christinamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Mat som jeg syns er egnet til mange:

- bacalao
- tjälknöl med potetsalat og god saus- alt kan lages på forhånd....
- gryterett ala stroganoff, chili con carne osv.
- taco (men da passer det ikke med forrett, syns jeg)

Tjälknöl er elgstek eller oksestek som er laaaaangtidsstekt på 70 grader, for så å nedkjøles i saltlake. Blir uendelig mørt og godt kjøtt, deilig med den salte smaken, og ikke minst er det lettvint og kan lages dagen før!

Gi beskjed om du vil ha oppskrift.

Vil gjerne ha oppskrift. Gemalen er borte halve lørdagen, så jo mer som kan gjøres unna på fredag, jo bedre.

Tror vi skal ha sjokolademousse med bær til dessert....det er så godt!

Gammel 18-04-08, 13:05   #8
Ma Dalton
Hupp!

Ma Dalton sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Ma Dalton er litt kul
Standard

Jeg ville også gått for et helt kjøttstykke; indrefilet/ytrefilet/lammelår eller noe annet. Dersom det langtidsstekes blir det meste mørt, og med et steketermometer kan det ikke gå feil. Bare ikke overstek kjøttet...

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 13:51   #9
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Kommer litt an på hva som er forrett. Men hva med fløtegratinert klippfisk? Tror jeg ville gått for noe lettere enn sjokolademousse til dessert da.

Gammel 18-04-08, 13:54   #10
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Tjälknöl:

Frossen stek (!) i ovn på 70 grader i 12-14 timer (avhengig av størrelse of course) - du kan gjerne steke 2 mindre steker enn en kjempestor (til 10 personer må du sikkert ha ca 2,5 - 3 kg).

Lag lake av 5 dl vann + 1,5 dl grovsalt, 1 ts salt, noen hele pepperkorn, enebær. Laken må ganges opp slik at du har nok til å dekke steken(e).

Legges varm i laken og avkjøles i denne til alt er kaldt. Tror jeg lot den stå ca 12 timer. Legg på press så steken ikke flyter opp.

Skjæres i tynne skiver ala roastbeef, og serveres med god saus og potetsalat.

Gammel 18-04-08, 14:21   #11
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

http://www.matoppskrift.no/sider/opp...2118967530.asp

Har laget den i mange anledninger og den er nydelig!

Gammel 18-04-08, 14:42   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Taco

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 14:45   #13
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ble jammen sulten av denne tråden...

Gammel 18-04-08, 14:54   #14
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville kjøpt noe deilig kjøtt og lagt i marinade på fredag og innledet grillsesongen. Kjøp litt forskjellige kjøttyper og lag "mixed grill". Lag en diger salatbolle med god vinaigrette og bak poteter i ovnen. Hvitløksmør er godt til. Dette er lettvint til så mange - og himla godt!

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 16:06   #15
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Enig med Scilla. Grillmat er veldig godt og utrolig sosialt

Gammel 18-04-08, 18:15   #16
Christinamor
Superaktiv

Christinamor sin avatar

Standard

Kan godt hende vi går for grillmat, men det er i så fall væravhengig. Det som er greia, er at jeg har innbudt til Soirée, og har lyst til å gjøre det stilig og smålekkert. Har aldri lagd mat til så mange, og har lyst til å kose meg også , ikke være helstressa vertinne.

Gammel 18-04-08, 18:20   #17
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Standard

Anbefaler fortsatt fløtegratinert klippfisk. Kan lages klar til steking tidlig på dagen. Serveres med baconterninger og brokkoli. En favoritt blandt våre venner.

Gammel 18-04-08, 18:44   #18
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

BACALAO!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 20:29   #19
Christinamor
Superaktiv

Christinamor sin avatar

Standard

Bacalao har vi og snakket om, det er jo bare nyyyydelig!

Gammel 18-04-08, 21:20   #20
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Christinamor, her.

Kan godt hende vi går for grillmat, men det er i så fall væravhengig. Det som er greia, er at jeg har innbudt til Soirée, og har lyst til å gjøre det stilig og smålekkert. Har aldri lagd mat til så mange, og har lyst til å kose meg også , ikke være helstressa vertinne.

Opprinnelig lagt inn av Christinamor, her.

Bacalao har vi og snakket om, det er jo bare nyyyydelig!

Grillmat er for meg lik stress. Selv om mye kan forberedes på forhånd blir det gjerne til at en må stå å grille lenge, gjerne også etter at folk har satt seg.

Da er Bacalao kjekt da. Når maten er ferdig kan vertinnen og verten slappe av sammen med resten av selskapet.
(det er forøvrig tjälknöl også, men om man ikke har prøvd det før er det kanskje safe å prøve en gang man ikke skal ha en masse gjester).

Har du god oppskrift på bacalao da? Jeg har 2 oppskrifter jeg, en som er mer fornorsket utgave, om jeg kan kalle det det, som jeg har arvet av min bestemor. Den andre er en spansk utgave med masse hvitløk, olivenolje, oliven, pinjekjerner osv.
Si fra om du er interessert i oppskrift da .

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:49.