Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Når slutte med barnesete?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-08, 22:52   #1
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når slutte med barnesete?

Hvor gammel og høy er barna når de går over fra barnesete til pute? Jeg blir litt overrasket når jeg hører at flere i klassen til datteren min (1.klasse) ikke bruker sete eller pute. Her kommer vi nok til å bruke sete til de vokser ut av de.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-08, 22:55   #2
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når slutte med barnesete?

Ingen grunn til å bytte fra beltestol til pute egentlig. Det er best å bruke beltestol til man vokser ut av det.

Det er påbudt å bruke godkjent sikringsutstyr til barnet er 135 cm. Det er vel de færreste i 1.klasse som er så høye.

Gammel 26-04-08, 23:07   #3
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Alle mine 3 barn bruker beltestol. De er født i nov -02, aug -00 og nov -98. For å si det sånn er eldstemann (4 klasse) den eneste i klassen som bruker beltestol, det er noen få andre som bruker pute. De fleste sitter uten pute. Han er liten av vekst. Mellomste som går i andre klasse er en av et par stykker som bruker beltestol. De andre bruker pute. For minstemor som går siste året i barnehage er det veldig ymse. Noen av de jevnaldrende bruker pute mens andre bruker beltestol, det er omtrent 50/50. Som jeg har observert i hvert fall.

Gammel 26-04-08, 23:25   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og noen bruker ingen sikring for 4 åringer og setter de i forsetet. Naboen vår gjør det og det har storebror her i huset fått med seg! Han synes det er urettferdig at han må sitte bak i beltestol...

Vi kommer til å bruke beltestol frem til han (de) vokser ut av den. Han er nå 125 så det er nok ikke sååå lenge til.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-08, 23:26   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Dette er en av ulempene med å ha lange barn. Snuppa på 5 er allerede 126 lang. Jeg håper hun kan sitte leeenge enda i beltestolen, men aner ikke hvor lenge det går.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-08, 23:31   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Dette er en av ulempene med å ha lange barn. Snuppa på 5 er allerede 126 lang. Jeg håper hun kan sitte leeenge enda i beltestolen, men aner ikke hvor lenge det går.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-08, 23:34   #7
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Min andreklassing sitter på pute, og har gjort det siden hun var 6. Hun nærmer seg nok 135 cm nå, tenker jeg. Femåringen sitter i stol, ja. Og skal få lov til det inntil stolen er for liten - selv om han maser om pute.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-08, 23:40   #8
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Eldste gikk over fra sete til pute da han var 6 1/2 år. Men han er stor, han var da rundt 140 cm høy.

Yngste er 6 og sitter fortsatt i sete. Ryggen tas bort når den ikke passer lenger. Hun er også stor, 130 cm høy.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-08, 23:47   #9
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg har ei som er rundt 134-135cm - og hun går i første klasse (det er i hvert fall tre jenter til på trinnet som er like lange som henne). Heldigvis har hun enda en del å gå på i stolen, så hun blir sittende på pute med rygg ei stund til.

Da er det verre med broren som dessverre er ganske så rund og begynner å nærme seg vektgrensa faretruende...

Gammel 26-04-08, 23:50   #10
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Christian er 147 cm lang og går i 4. klasse. Han bruker ikke pute. Han maser om å få sitte forran for det gjør den og den.

Nei sier jeg. Det får han ikke lov til før han er 12 år i følge trygg trafikk.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-08, 23:52   #11
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en "standard førsteklassing" mhp høyde og vekt, og han skal få sitte på pute med rygg lenge lenge til!

Gammel 27-04-08, 00:26   #12
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I den store bilen sitter storesøster med pute med rygg, dvs beltestol. Hun nærmer seg 130 cm. I den lille bilen er det 2+2 seter, og veldig runde og buede "bøtteseter" i baksetet. Når beltestolryggen er på øverste hakk, slik hun må ha det, så vakler hele setet i baksetet og kjennes veldig ustabilt. Her har vi derfor valgt å ta bort ryggen, slik at hun bare sitter på putedelen. Puten passer godt ned i baksetet og hun sitter tett og godt inntil ryggen, ikke noe ustabilt i det hele tatt.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 00:29   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ying, her.

Hvor gammel og høy er barna når de går over fra barnesete til pute? Jeg blir litt overrasket når jeg hører at flere i klassen til datteren min (1.klasse) ikke bruker sete eller pute. Her kommer vi nok til å bruke sete til de vokser ut av de.

De fleste seksåringer sitter rett i bilen (de fleste) eller på pute, iallefall de seksåringene jeg har erfaring med fra jobben.

Min seksåring skal sitte i beltestol til hun blir konfirmant. Minst.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 00:32   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Vi kommer til å bruke beltestol frem til han (de) vokser ut av den. Han er nå 125 så det er nok ikke sååå lenge til.

Seksåringen min er rett under 130 cm og vi kjøpte ny beltestol til henne i går. Det er en Römer Kid Fix, og hun har masse plass å gå på.

Gammel 27-04-08, 00:32   #15
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

De fleste seksåringer sitter rett i bilen (de fleste) eller på pute, iallefall de seksåringene jeg har erfaring med fra jobben.

Min seksåring skal sitte i beltestol til hun blir konfirmant. Minst.

Får hun ikke plass i stolen så får du bare presse henne ned i beltestolen, det hjelper sikkert hvis du setter deg på henne.

Gammel 27-04-08, 00:33   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, det var det jeg hadde tenkt.

Gammel 27-04-08, 00:38   #17
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Seksåringen min er rett under 130 cm og vi kjøpte ny beltestol til henne i går. Det er en Römer Kid Fix, og hun har masse plass å gå på.

Vi kjøpte nye stoler til alle tre nettopp. De kan bruke den til de er 150 cm og/eller 36 kg. Eldstemann er 9 år og 131 cm og 27 kg. Jeg regner med at det minst vil ta 3 år før han vokser ut av setet. Søsteren på 7 år er 128 cm og 27 kg vil nok bruke omtrent like lang tid på å vokse ut av setet men vil altså slippe setet 2 årfør storebror. Jeg kan ikke huske hvilket merke vi kjøpte.

Gammel 27-04-08, 01:24   #18
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min seksåring er bare 111 cm og 18 kilo. Da de nye reglene kom så spøkte jeg med at hun kom til å måtte sitte på pute under oppkjøringen sin .

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 08:38   #19
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Min seksåring er bare 111 cm og 18 kilo. Da de nye reglene kom så spøkte jeg med at hun kom til å måtte sitte på pute under oppkjøringen sin .

Ja, samme her.
16kg og 108cm høg

Gammel 27-04-08, 10:12   #20
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, at det er forskjell på seksåringer er det ingen tvil om:

Frøkna mi til venstre, på seksårsdagen sin. Klassevenninna til høyre er et halvt år eldre enn henne.

(Ikke quote, jeg tar vekk bildet om ei stund. Og beklager, jeg får det ikke mindre.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:41.