Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-08, 23:06   #1
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?

Full barnehagedekning er både flott og fint. Men glemmer ikke regjeringen en vesentlig ting? Det skal også være kvalifisert personell i disse barnehagene, hvordan har de planer om å få til det? Bare i Oslo mangler vi 1300 førskolelærere...

Kunnskapsministeren sier at dette anerkjenner barnehagens rolle i utdanningsløpet... Litt vanskelig uten kvalifisert personell spør du meg. Eller er ikke vi førskolelærere så viktige?

Her er et lite utdrag:

Kunnskapsdepartementet fremmer i dag et forslag om lovfesting av individuell rett til barnehageplass. - Dette er en milepæl i barnehagepolitikken. Forslaget anerkjenner barnehagens rolle i utdanningsløpet og gir barn rett til et pedagogisk tilbud, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.Forslaget oppfyller regjeringens mål i Soria Moria-erklæringen om å innføre en lovfestet rett til barnehageplass når full dekning er nådd.

Regjeringen foreslår å innføre en lovfestet rett til barnehageplass fra august for alle barn som har fylt ett år innen utgangen av august. Barn skal ha rett til et barnehagetilbud i den kommunen det er bosatt. Retten skal tre i kraft fra 2009.

- Nasjonal og internasjonal forskning viser at barnehage gir barn en god start i livet. Forslaget om rett til barnehageplass gir alle barn tilgang til et av samfunnets viktigste velferds- og utdanningstilbud, sier Solhjell.
Departementet fikk bred støtte blant høringsinstansene til å innføre en lovfestet rett til barnehageplass. Forslaget er derfor i hovedsak i samsvar med forslaget som var på høring.

Gammel 27-04-08, 23:11   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?

Jeg er enkel på dette området: heller ungene i barnehage med "ukvalifisert" personale, enn ikke noen barnehageplass overhodet.

Selvsagt mener jeg at det skal være et (oppfylt) krav om kvalifisert personal i alle barnehager, og selvsagt synes jeg dette skal være en prioritert oppgave å skaffe, men hvis valget i en periode koker ned til "Vil da ha barnehageplass i en barnehage med for få faglærte ansatte, eller vil du bruke en ufaglært dagmamma?", da vet jeg godt hva jeg velger.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 23:13   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forøvrig har Trondheim kommune hatt full barnehagedekning i to år snart. Det er veldig uvant å kjenne på følelsen av å bo i en kommune der enkelte ting faktisk fungerer. :alt for mange år med Marvin:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 23:16   #4
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg mener selvfølgelig ikke at assistenter er ukvalifiserte. Måtte bare oppklare, formulerte meg klønete.

Gammel 27-04-08, 23:24   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er synd at dette ikke har vært tilstede i debatten i det hele tatt, kun antall plasser. Vi er en av dem som har opplevd hvor "ille" det kan være i en barnehage uten utdannet personale, og hadde jeg visst på forhånd at det ville bli slik hadde Glitterbarnet fortsatt hos dagmammaen sin.

Det er synd at denne utbyggingen har vært uten god planlegging, slik at man kunne fylle barnehagene med godt, velutdannet personale.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 08:27   #6
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Standard

Jeg er veldig spent på de nye "avdelingsløse" barnehagene som bygges, men store åpne rom. Hvordan blir støynivået der?

I forhold til regjeringens superutbygging, blir jeg rett og slett irritert. Selvfølgelig skal vi har full dekning, men det blir ikke tatt noen grep for å sikre pedagogisk personell. Synes de undergraver hele min yrkesgruppe. Hadde de bygget en hel haug sykehus uten å ha noen leger?

Gammel 28-04-08, 08:38   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er TRAGISK at det kun er antall plasser som teller. I bydelen jeg bor i har full utbygging nesten gått på helsen løs, både for barn og voksene i de eksisterende bhagene. Når de regner ut hvor mange barn de kan ha per avdeling så teller de med ganger og toalett og stuer inn flere barn, pluss en voksen til. De store avdelingene får mindre barn inn så lenge de fyller 3 år i løpet av året ... masse "nye regler" for å møte behovet. Nå som det blir lovpålagt blir det vel enda verre.

Jeg fatter ikke at politikere ikke skjønner at penger ikke automatisk løser dette problemet. I Oslo kommune er det hverken pengene eller viljen det står men men mangel på plass og mangel på folk til å bygge OG jobbe i disse barnehagene. Her i bydelen finnes det snart ganske enkelt ikke mere fysisk plass å bygge flere barnehager på med mindre de tar av enda mer grøntarealene .... Jeg blir så utrolig provosert ...

Sist redigert av Lisa : 28-04-08 kl 09:45.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 08:47   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må signere Teofelia her. Det er dessuten svært mange barn som i årevis forut for full dekning og denne delen av debatten har fått plass ved barnehager som ikke har førskolelærer. I familiebarnehagen mine barn gikk var det førskolelærer 1 time pr uke på 8 barn (hvis jeg husker riktig). Og var hun syk eller på ferie kunne det gå lang tid før en med pedagogisk bakgrunn var innom, det samme når bydelen manglet førskolelærer. Dette har vært og er hverdagen for tusenvis av barn, hvertfall i Osloområdet.

Jeg er enig i at det bør være et mål å ha full dekning i personalet med pedagogisk utdanning, jeg tror derimot ikke at selv politikere kan trylle frem disse menneskene og de kan derved ikke stoppe utbyggingen på grunn av problemstillingen.

I min verden henger ikke sammenligningen leger og sykehus på greip.
Det blir mer riktig å si at hvis det manglet leger, så må folk slutte å bli syke

Det er behov for barnehageplasser, hvis de ikke finnes må folk slutte på jobben. Dermed ble det plutselig også mangel på mange andre faglærte også. I dagens arbeidsmarked mangler det svært mye kvalifisert arbeidkraft, og det er så enkelt at i noen yrker kan man da sette inn ufaglærte og da gjør man det.

Sist redigert av emm : 28-04-08 kl 08:57.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 08:55   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som Teofelia; heller en barnehage med ukvalifisert personale enn ingen plass.

Det er nå en gang slik at de som jobber i barnehage, faglært eller ei, i stor grad er kjekke folk med grei vandel. Og de ikke-faglærte i Lilles barnehage er søte, fine folk med genuin omsorg for barn. Videre er det grenser for hvor galt det kan gå, man har jo et lovverk å forholde seg til.

Det var verre før, da hadde man 50- 100 barn på en voksen, ingen barnetilpassede møbler, ingen sikkerhetsregler, knapt med leker, lite kos og omsorg. Tro meg. Jeg har nemlig lest gjennom tilsynsrapportene til de få barnehagene/barneparkene som fantes på 1950-tallet. De må ha hatt ganske vondt de foreldrene som etterlot ungene sine der før de gikk på jobb. For selv om samfunnet den gang mente at damer skulle være hjemme, så var det mange som ikke hadde råd eller anledning. Og da var de noen som var heldige og fikk ha barnet i en skrekkelig park, de fleste måtte sende ungene på barnehjem. Gamle dager, dere. Det var tider! :rørt.

Gammel 28-04-08, 09:32   #10
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Som Teofelia; heller en barnehage med ukvalifisert personale enn ingen plass.

Det er nå en gang slik at de som jobber i barnehage, faglært eller ei, i stor grad er kjekke folk med grei vandel. Og de ikke-faglærte i Lilles barnehage er søte, fine folk med genuin omsorg for barn. Videre er det grenser for hvor galt det kan gå, man har jo et lovverk å forholde seg til.

For meg ville det ikke vært nok at de var "kjekke folk med grei vandel". Omsorg er en stor og viktig del av det å jobbe i barnehage, men kunnskap om barn er også viktig. Jeg har opplevd mange overtramp mot barn fordi folk rett og slett ikke har nok kunnskap om små barns tankegang og utvikling. Opplever også at barn blir oppfattet som "vrange" og vanskelig, så viser det seg at de har en diagnose som sikkert ville blitt oppdaget tidligere hvis det hadde vært en fagperson der. Og det er jo trist.

Gammel 28-04-08, 09:35   #11
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Men finnes det noen kontroll med hvorvidt lovverket følges? Hvilke sanksjonsmuligheter har man egentlig, når konsekvensen av at en barnehage som ikke driftes godt nok stenges, er at barna settes på gaten og man ikke får noe tilbud i det hele tatt?

Og hva med barnehager som hele tiden beveger seg på grensen av hva som er akseptabelt? Kommunale barnehager som må gjennom 14-16 dager uten vikar? Eller hvor planlagt pedagogisk opplegg er flott på papiret, men aldri blir gjennomført på grunn av lav bemanning? Eller barnehager med stort uteområde som aldri blir brukt, fordi det er vanskelig å få organisert av/påkledning av 15 barn og 2 voksne?

Jeg vet at jeg er farget i denne diskusjonen, i og med at vi nå er på vår tredje barnehage i Posørens snart 3-årige liv.

Det var verre før, da hadde man 50- 100 barn på en voksen, ingen barnetilpassede møbler, ingen sikkerhetsregler, knapt med leker, lite kos og omsorg. Tro meg. Jeg har nemlig lest gjennom tilsynsrapportene til de få barnehagene/barneparkene som fantes på 1950-tallet. De må ha hatt ganske vondt de foreldrene som etterlot ungene sine der før de gikk på jobb. For selv om samfunnet den gang mente at damer skulle være hjemme, så var det mange som ikke hadde råd eller anledning. Og da var de noen som var heldige og fikk ha barnet i en skrekkelig park, de fleste måtte sende ungene på barnehjem. Gamle dager, dere. Det var tider! :rørt.

Men er det relevant å trekke frem "gamle dager" i denne diskusjonen? Jeg synes også at tilbudet i dag er langt å foretrekke, jeg er takknemlig for at barnehagene finnes og at prisen er lav, men mener fastprisen har blitt innført på bekostning av kvaliteten.

Og når du først har trukket frem "gamle dager" - i 2008 fungerte vårt kommunale barnehagetilbud slik:
-vi leverte barnet - så ingen voksne før vi gikk inn på kjøkkenet i barnehagen, der 2-3 voksne satt og snakket sammen
-en voksen så oss, sukket og sa: "Jeg får vel følge deg inn på lekerommet, da." til vår 2 år gamle sønn.
-vi vinket farvel
-tittet inn av vinduet på lekerommet og fant 15-18 barn i alderen 10mdn-5 år alene, uten tilsyn av voksne

Og klage - joda, styrer var forståelsesfull.. men kunne fortelle at det var så stor mangel på ressurser....

Gammel 28-04-08, 09:46   #12
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

For meg ville det ikke vært nok at de var "kjekke folk med grei vandel". Omsorg er en stor og viktig del av det å jobbe i barnehage, men kunnskap om barn er også viktig. Jeg har opplevd mange overtramp mot barn fordi folk rett og slett ikke har nok kunnskap om små barns tankegang og utvikling. Opplever også at barn blir oppfattet som "vrange" og vanskelig, så viser det seg at de har en diagnose som sikkert ville blitt oppdaget tidligere hvis det hadde vært en fagperson der. Og det er jo trist.

Enig med deg MegaMie. Jeg har i grunnen mistet mye av gnisten som førskolelærer de siste årene. Ofte får jeg høre at det ikke er så viktig med førskolelærere; hva lærer vi egentlig på lærerskolen, barnesang og bleieskift? Lønnen er lav, arbeidsbetingelsene tøffere med flere barn på avdelingen og kutt i ekstraressurser. Vikarer kan vi bare se langt etter i dagens arbeidsmarked. Mangelen på førskolelærere kommer til å bli "løst" med å ta inn ufaglærte, enkelt og greit.

Fordelen for meg nå med førskolelærermangelen er at jeg kan velge arbeidssted i mye større grad. Dermed velger jeg vekk basebarnehager, brakkebarnehager, barnehager med utvidet åpningstid osv.

Gammel 28-04-08, 09:49   #13
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Jeg er veldig spent på de nye "avdelingsløse" barnehagene som bygges, men store åpne rom. Hvordan blir støynivået der?

I forhold til regjeringens superutbygging, blir jeg rett og slett irritert. Selvfølgelig skal vi har full dekning, men det blir ikke tatt noen grep for å sikre pedagogisk personell. Synes de undergraver hele min yrkesgruppe. Hadde de bygget en hel haug sykehus uten å ha noen leger?

Ang store åpne rom; det tror jeg blir ganske kortvarig - ut ifra den erfaringen jeg har (dvs jeg kjenner en del som jobber i slike barnehager).
Støynivået og uroen er rimelig stor, og de stilleste og svakeste ramler enda mer igjennom...

Jeg jobber som pedleder i en fem-avdelings barnehage, og storkoser meg - men det er jaggu ikke pga lønna eller alt skrytet man får fra samfunnet rundt seg. Vi er så altfor snille og altfor stille...

Gammel 28-04-08, 09:53   #14
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fatter heller ikke hva en sammenlikning med 50 tallet har å gjøre i denne diskusjonen. Faktum er at det hjelper lite å ha lover å forholde seg til når lovene lett kan brytes "med loven i hånd". Det er helt for jævlig å se hva som har skjedd i bare på 3 år i denne bydelen, flere barn presses inn på samme avdeling og det blir så trangt om plassen at støynivået rett og slett blir for mye både for liten og stor (ansatte sykemeldes i mye høyere grad en før) Vi i FAU møter opp på bydelsmøtene men til ingen nytte, den lange køen av barn blir ikke mindre, bare større.
En lovfestet rett til barnehageplass blir helt idiotisk og vil bare forverre situasjonen, er jammen glad ungen min blir skolebarn før den tiden.

Jeg tror det vil bli nærmest umulig for bydel Grunerløkka å tilby alle som bor her barnehageplass med mindre de bygger bhager i hele Sofienbergparken og Tøyenparken.

Gammel 28-04-08, 09:55   #15
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Det ligger kanskje i min opprørske natur, men jeg greier bare ikke helt å se at kvalitet=mange førskolelærere.

Kvalitet er så mye mer enn det. Det finnes førskolelærere som har så flotte papirer, men som er helt uegnet til å jobbe med barn. Eller det kan finnes førskolelærere som ER flinke med barn, men helt håpløse i dialog med foreldrene. Det finnes pedledere som er kjempedyktige på sitt felt, men som ikke greier å kommunisere med de andre på avdelingen. Det finnes mange ulike menneskesyn og syn på barn.

Om et menneske har tittel førskolelærer eller ikke sier strengt tatt ingenting om kvaliteten i barnehagen.

Jeg har erfart noe av det samme som Observatøren. Det å komme i barnehagen og levere ungen uten å se en eneste voksen. Eller å komme og hente og bli møtt av en vikar som ikke vet hvem barnet ditt er, og peker ut den ene ungen etter den andre og spør: "Er det Sofie? Nei? Henne da?". Eller man kommer for å hente og ungene er ute i -2 grader, og man oppdager at ens eget barn har på seg regntøy og bare inneklær under. Eller at bleia ikke har vært skiftet og stumpen er sår. Og så videre.

Det spiller ingen rolle om de ansatte er førskolelærere hvis dette er kvaliteten som leveres.

Nå sier jeg ikke at barnehagene skal være uten pedagogisk personale, men det er ikke NOK at de er pedagoger. De må ha en personlig egnethet i tillegg! De må bry seg, tenke, planlegge og strukturere. De må gi beskjeder til foreldrene, snakke med ungene og organisere avdelingen. De må sørge for at alle barna BLIR sett og hørt, og at alle på avdelingen får viktige beskjeder som om et barn skal ha medisin. Og stort sett overlates avdelingsleder-ansvaret til pedagogene. De fleste av dem er lite skikket til dette. De har utdannet seg for å jobbe med barn, ikke for å jobbe med besserwisser-kjerringer som påberoper seg 40 års erfaring med unger.

Det er for lite struktur rundt barnehagene. For mye tilfeldigheter. Og det skyldes slett ikke bare mangelen på pedagogisk personale.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 10:02   #16
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Kvalitet for meg handler om at barnehagen ikke ser ut som "hønsebur" med 13 små barn og 4 voksene på 16 kvadrat meter, at barn ikke må gå over en stor trafikkert vei for å komme til uteområdet, at de får et forsvarlig måltid i bhagen hver dag ( bydel Grunerløkka definerte et fullverdige måltid som "et glass melk per barn"), at barnehagen har råd til å kjøpe inn perler og formingsmateriale osv osv. Dette ser jeg på som helt grunnleggende "infrastruktur" som må være til stede for at en bhage i det hele tatt skal kunne være forsvarlig.
Dette er realitetene i vår bydel pga kravet om full utbygging, alle midler går til å bygge nye bhager mens de eksisterende bhagene rotner bort og overfylles av barn ....

Krav om kvalifisert arbeidskraft, selvfølgelig viktig men som andre her sier, det er mye som spiller inn på om barn får den omsorg de trenger. Når det er sagt, når jeg ser hvordan ABC læres i bhagene i Oslo så jeg jammen glad for at vår bhage i det minste har en ped leder per avdeling.

Gammel 28-04-08, 10:03   #17
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det ligger kanskje i min opprørske natur, men jeg greier bare ikke helt å se at kvalitet=mange førskolelærere.

Kvalitet er så mye mer enn det. Det finnes førskolelærere som har så flotte papirer, men som er helt uegnet til å jobbe med barn. Eller det kan finnes førskolelærere som ER flinke med barn, men helt håpløse i dialog med foreldrene. Det finnes pedledere som er kjempedyktige på sitt felt, men som ikke greier å kommunisere med de andre på avdelingen. Det finnes mange ulike menneskesyn og syn på barn.

Om et menneske har tittel førskolelærer eller ikke sier strengt tatt ingenting om kvaliteten i barnehagen.

Jeg har erfart noe av det samme som Observatøren. Det å komme i barnehagen og levere ungen uten å se en eneste voksen. Eller å komme og hente og bli møtt av en vikar som ikke vet hvem barnet ditt er, og peker ut den ene ungen etter den andre og spør: "Er det Sofie? Nei? Henne da?". Eller man kommer for å hente og ungene er ute i -2 grader, og man oppdager at ens eget barn har på seg regntøy og bare inneklær under. Eller at bleia ikke har vært skiftet og stumpen er sår. Og så videre.

Det spiller ingen rolle om de ansatte er førskolelærere hvis dette er kvaliteten som leveres.

Nå sier jeg ikke at barnehagene skal være uten pedagogisk personale, men det er ikke NOK at de er pedagoger. De må ha en personlig egnethet i tillegg! De må bry seg, tenke, planlegge og strukturere. De må gi beskjeder til foreldrene, snakke med ungene og organisere avdelingen. De må sørge for at alle barna BLIR sett og hørt, og at alle på avdelingen får viktige beskjeder som om et barn skal ha medisin. Og stort sett overlates avdelingsleder-ansvaret til pedagogene. De fleste av dem er lite skikket til dette. De har utdannet seg for å jobbe med barn, ikke for å jobbe med besserwisser-kjerringer som påberoper seg 40 års erfaring med unger.

Det er for lite struktur rundt barnehagene. For mye tilfeldigheter. Og det skyldes slett ikke bare mangelen på pedagogisk personale.

Det kan sikkert bli sånn når det er sånn manko på førskolelærerer som det er i noen deler av landet. Her i kommunen har vi ledige førskolelærere, pga for få stillinger i forhold til pedagoger - da får styrerne velge og vrake og barnehagene får GODE pedagoger.

Det trengs nok flere førskolelærere, så vi kan sile ut de som ikke er flinke. Er jo mange tusen førskolelærere som jobber andre steder, mye pga elendig luselønn i yrket vårt. Kjør opp lønna og utdanne mange flere

Hilsen ei som har 8 års ansiennitet men fortsatt ikke har kommet opp i tre hundre tusen...

Gammel 28-04-08, 10:12   #18
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Selvfølgelig finnes det dårlige førskolelærere. Som det finnes dårlige leger, snekkere og frisører. Vi gir ikke opp hele profesjonen av den grunn, eller overlater arbeidet til en hvem-som-helst?

Gammel 28-04-08, 10:17   #19
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skjevo, her.

Selvfølgelig finnes det dårlige førskolelærere. Som det finnes dårlige leger, snekkere og frisører. Vi gir ikke opp hele profesjonen av den grunn, eller overlater arbeidet til en hvem-som-helst?

Nettopp, men av en eller annen merklig grunn er ikke dette prinsippet så viktig når det gjelder, etter min mening, en av de aller viktigeste jobbene i samfunnet vårt, de som passer på barna våre. Jeg vet ikke engang hva jeg skal si når jeg hører at ped ledere etter 7 års efaring ikke har kommet opp i 300 000 kr ...... takk og pris for at det fortsatt finnes noen ildsjeler som "orker" bry seg å jobbe som ped leder i bhager selv om lønna er så elending.

Gammel 28-04-08, 10:34   #20
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skjevo, her.

Nei, selvsagt ikke. Men man skal ikke bare innbille seg at kvalitet = førskolelærer. Da har man glemt at det er barna som er hovedpersonene i barnehagene.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:40.