Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Magneter til vaskemaskin

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-08, 12:44   #1
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Magneter til vaskemaskin

Jeg var på foreldremøte i barnehagen, og en av mødrene snakket om at hun ikke brukte vaskepulver lenger, kun dersom det var flekker som virket ekstra heavy. Noen som har hørt om disse magnetene? Hvor de er å få tak i?

Gammel 29-04-08, 12:47   #2
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Magneter til vaskemaskin

Høres ut som Lurium 2000 Extra Duty™.

Sist redigert av Mauser : 29-04-08 kl 13:36.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 12:54   #3
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Nederst på denne siden kan du lese om vaskemagneter:
http://www.enjo.no/4daction/WA_W_Var...7&Varegruppe=7

Jeg har ei venninne som har brukt slike i noen måneder og er fornøyd. Jeg klarer liksom ikke være annet enn skeptisk. Men hun ser ren og pen ut i tøyet

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 13:01   #4
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Hmmm, spennende, litt skeptisk ja men hadde jo vore genialt om det fungerer bra.

Gammel 29-04-08, 13:15   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter hva jeg leser om hva virkemåten liksom skal være, magnetisme fra to magneter på hver sin side av trommelen, så kan man likegodt rope Hokus! Pokus! inn i vaskemaskinen og få et like godt resultat. Det virker helt ulogisk på meg at dette er noe som virker.

Gammel 29-04-08, 13:17   #6
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Må innrømme at jeg har sendt en e-post til min far, som har hovedfag i organisk kjemi. Jeg innbiller meg at han kanskje kan si noe vettugt om dette. Kanskje det er noen andre realister her som kan si noe? Jeg skal melde tilbake når jeg har hørt fra ham.

Har dere hørt om vaskenøtter, da?
http://www.vaskenotter.no/

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 13:18   #7
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Det står jo at mengden vaskemiddel kan reduseres, så man må vel ha i litt?

Sitat:

Ved bruk av vaskemagnetene kan mengden vaskemiddel reduseres betraktelig.

Gammel 29-04-08, 13:19   #8
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Fant ein diskusjon her:

http://www.gronnhverdag.no/diskuter....sthread_id=229

Gammel 29-04-08, 13:25   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Det står jo at mengden vaskemiddel kan reduseres, så man må vel ha i litt?

Nå kan vel vaskemengden til de aller fleste vasker reduseres en god del.

Og jeg må jo si at de har dekket seg bra, de sier at man kan redusere vaskemidler, eventuelt ikke bruke vaskemidler i det hele tatt om vasken ikke er så skitten, samtidig som at de sier at magnetene ikke tar flekker.

Alarmbjellene går av i mitt hode ihvertfall.

Gammel 29-04-08, 13:26   #10
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Jeg er såpass inngrodd i gamle vaner, at det ikke ville falt meg inn å vaske uten vaskemiddel uansett.

Gammel 29-04-08, 13:28   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Må innrømme at jeg har sendt en e-post til min far, som har hovedfag i organisk kjemi. Jeg innbiller meg at han kanskje kan si noe vettugt om dette. Kanskje det er noen andre realister her som kan si noe? Jeg skal melde tilbake når jeg har hørt fra ham.

Har dere hørt om vaskenøtter, da?
http://www.vaskenotter.no/

Faren din som kan organisk kjemi, er jo helt klar Rett Mann å spørre om når det gjelder vaskenøtter.

De inneholder stoffer som heter saponiner (tror det er en stor gruppe av stoffer, jeg er ikke kjemiker) som kan minsker overflatespenningen til vann (og da kan det funke), ulempen er at de visstnok (ikke sikker) kan være giftige, så de bør holdes unna småbarn, ikke bruke andre såpenøttprodukter som håndsåpe uten at man vet at man skal skylle godt etc. Men dette er ikke mitt fagfelt.

Gammel 29-04-08, 13:29   #12
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Jeg har aldri hørt om de. Jeg bruker zalo.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 13:32   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Jeg har aldri hørt om de. Jeg bruker zalo.

Til klesvask? Er det noe lurt da?

Gammel 29-04-08, 13:34   #14
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Zalo på oljeflekker er supergenialt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 13:35   #15
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Dessuten tror jeg at ungene hadde satt pris på at mor eller far brukte zalo både i vaske- og oppvaskmaskin med ujevne mellomrom.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 13:42   #16
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Til klesvask? Er det noe lurt da?

Eller jeg bruker mest Yes, som er svenske motsatsen til Zalo. Jeg begynte med det etter at noen hadde vært på et foredrag om klær og vasking, der var det snakk om det. Jeg bruker 1 ts. Mange flekker jeg har slitt med før er borte nå. Billig er det også.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 14:29   #17
tvillingmamma83
høyt og lavt

tvillingmamma83 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
tvillingmamma83 er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Dessuten tror jeg at ungene hadde satt pris på at mor eller far brukte zalo både i vaske- og oppvaskmaskin med ujevne mellomrom.

ja innbiller meg at de fleste barn ville hatt stor glede av det

Gammel 29-04-08, 14:33   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Vi har brukt Zalo på fettflekker også, det trikset har jeg lært meg. Jeg husker bare på jobb hvor noen hadde sprutet inn et par-tre spruter med zalo inn i oppvaskmaskinen for å gjøre den ren inni eller noe. Det ble noe aldeles med mengder med skum altså.

Gammel 29-04-08, 14:37   #19
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Tar Zalo tranflekker også?

Gammel 29-04-08, 14:41   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Tar Zalo tranflekker også?

Jeg er ikke noen flekkfjerningsguru altså, men har brukt zalo på tranflekker på klær til barnet. Det fjerner jo fett og derfor har jeg brukt sånn ullkur på ullklær etterpå.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.