Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvem vet best hvor en garasje bør stå?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-08, 20:56   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvem vet best hvor en garasje bør stå?

Hvem vet best hvor en garasje skal stå - på en tomt? Er det en arkitekt eller en landskapsarkitekt?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 20:57   #2
tvillingmamma83
høyt og lavt

tvillingmamma83 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
tvillingmamma83 er litt kul
Standard

Sv: Hvem vet best hvor en garasje bør stå?

visse snekkere kan også hjelpe deg med det

Gammel 01-05-08, 21:00   #3
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Den som skal parkere bilen.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 21:01   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror begge yrkesgrupper mener at de vet best.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 21:03   #5
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har dessuten inntrykk av at Teknisk Etat, plan og bygg, vil ha ett ord eller to med i laget også.

Gammel 01-05-08, 21:05   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reguleringsplanen, tomteutnyttelsen, plassering av huset på tomten og snømåkeren.

Gammel 01-05-08, 21:25   #7
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Blæh. Bare svadasvar. Jeg ville ha et seriøst ett.

Jeg kjenner huseiere, bilparkereren og snømåkeren, og jeg tar for gitt at begge de nevnte yrkesgrupper kan sine saker mht det formelle. Jeg vil vite hvem jeg skal ringe for å få et best mulig godt råd, hvem tenker nytt, hvem ser mulighetene osv. Jeg innbiller meg at det kanskje er arkitekten, med tanke på at garasjen skal passe inn med huset. (Arkitekten må uansett tegne garasjen, men det blir siden. Først skal hagen planlegges. Da er det greit å vite hvor vi skal sette av plass).

Gammel 01-05-08, 21:27   #8
tvillingmamma83
høyt og lavt

tvillingmamma83 sin avatar

tvillingmamma83 er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Blæh. Bare svadasvar. Jeg ville ha et seriøst ett.

Jeg kjenner huseiere, bilparkereren og snømåkeren, og jeg tar for gitt at begge de nevnte yrkesgrupper kan sine saker mht det formelle. Jeg vil vite hvem jeg skal ringe for å få et best mulig godt råd, hvem tenker nytt, hvem ser mulighetene osv. Jeg innbiller meg at det kanskje er arkitekten, med tanke på at garasjen skal passe inn med huset. (Arkitekten må uansett tegne garasjen, men det blir siden. Først skal hagen planlegges. Da er det greit å vite hvor vi skal sette av plass).

seriøst, mannen min har hjulpet mange med å finne den beste plassen for å sette opp en garasje, med tanke på str, terreng, strøm og utnytting av plass,

Gammel 01-05-08, 21:37   #9
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tvillingmamma83, her.

seriøst, mannen min har hjulpet mange med å finne den beste plassen for å sette opp en garasje, med tanke på str, terreng, strøm og utnytting av plass,

Tenkte ikke først og fremst på ditt svar. En snekker har nok litt snøring, ja. Samtidig er jeg gift med en handyman, så han ser nok også slike ting. Jeg tenkte først og fremst på en som kunne fri seg fra de litt konvensjonelle tankebanene, og gjerne fortelle oss at vi må sprenge litt fjell et kjempelurt sted.

Gammel 01-05-08, 21:40   #10
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Tror kanskje jeg ville spurt en landskapsarkitekt som tenker helhetlig med tanke på både garasje, hage og hus.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 22:46   #11
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville ha spurt en arkitekt.

Gammel 01-05-08, 23:03   #12
Maiken38
Optimist

Maiken38 sin avatar

Hvor: Nordmøre
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg har dessuten inntrykk av at Teknisk Etat, plan og bygg, vil ha ett ord eller to med i laget også.

Gammel 02-05-08, 09:35   #13
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Landskapsarkitekt. Punktum.

Tenker på hvordan du får utnyttet hele tomta, se rhusplassering i forhold til terreng, lysforhold, etc. Har kjeneskap til regler / reguleringsbestemmelser, etc.

Når så dispoering av tomta er bestemt, så spør du en arkitekt om å tegne selve bygget.

SElvfølgelig finns det arkitekter som kan det samme som lark, men basert på hva som ligger i de ulike utdannelsene, og mine erfaringer med de to yrkesgruppene, så har du mest bruk for en landskapsarkitekt.

Gammel 02-05-08, 09:58   #14
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er snakk om garasje her ja?
Om det er skyhøye krav til garasjen, så har jo snekker og eier (vanligvis) mer enn nok kunnskap om dette.
Snakkere har jo også lassevis med ulike tegninger av garasjer. Arkitekt til en garasje?

Her bestemte jeg hvor den skulle stå, vi grov den inn i en skråning på tomta. Snekkeren kom med ulike forslag - og vi har da strøm og vann osvosv + diiiigert loft. Dette loftet kan vi isolere og innrede dersom vi vil, men vi bruker det som lagringsplass, vi...og litt leikeplass...

Gammel 02-05-08, 10:31   #15
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi spurte takstmann, hadde en her for å få verditakts på huset etter at vi har gjort masse, og da spurte vi han i samme slengen. Heldigvis hadde han samme oppfatning som oss!!

Gammel 02-05-08, 10:51   #16
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Det "korrekte" svaret er jo åpenbart en landskapsarkitekt eller en arkitekt. Når du får så mange forskjellige svar, er nok det et uttrykk for at dette er en komplisert problemstilling og at det ikke finnes noe enkelt svar. Vår garasje står nå nesten ferdig etter 4 år. Vi brukte 3 år på å finne ut hvor den skulle stå og hvordan vi skulle gjøre ting for å få den slik vi ville i forhold til terreng, behov og reguleringsplanen for området.

Min erfaring er altså at det tar tid å tenke gjennom alle mulige løsninger sett opp mot rammebetingelsene. Man må bo seg inn på eiendommen før man har fått tenkt lenge og grundig nok. Men om du vil ha en kjapp beslutning er nok en (landskaps)arkitekt det du trenger.

Gammel 02-05-08, 14:38   #17
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg hadde aldri nøyd meg med å bare høre på en arkitekt. Enkelte av dem lever i sin egen verden, og kaster ikke bort tiden på å dvele ved praktiske problemstillinger. Det er nok av eksempler på arkitekter som tegner inn store vindusflater overalt, og hvor de som flytter inn må gå til storinnkjøp av persienner for å begrense innsyn. Jeg ville ikke vektlagt det estetiske ved plassering av garasjen i særlig grad. Det er langt viktigere med en plassering som tar hensyn til hvor lett, og sikkert det er å få bilen inn i garasjen, om man kan kjøre ut mens det er andre biler på gårdsplassen (der det er mulig), plassering i forhold til skjerming for innsyn. Snømåking kan også være et moment å ta med seg i vurderingen. De fleste av disse spørsmålene burde man være i stand til å besvare selv, synes nå jeg.

Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 17:04   #18
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Man må bo seg inn på eiendommen før man har fått tenkt lenge og grundig nok. Men om du vil ha en kjapp beslutning er nok en (landskaps)arkitekt det du trenger.

Vi har vel bodd her lenge nok, snart 6 år, det er ikke det det står på. Det står på at vi har et litt vanskelig hus (kan ikke slenge opp en Grimstadgarasje, det hadde sett helt merkelig ut) og en ubrukelig tomt - på alle måter.

Gammel 02-05-08, 17:53   #19
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg hadde aldri nøyd meg med å bare høre på en arkitekt. Enkelte av dem lever i sin egen verden, og kaster ikke bort tiden på å dvele ved praktiske problemstillinger. (...) De fleste av disse spørsmålene burde man være i stand til å besvare selv, synes nå jeg.

Støttes!

Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 17:56   #20
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg hadde aldri nøyd meg med å bare høre på en arkitekt. Enkelte av dem lever i sin egen verden, og kaster ikke bort tiden på å dvele ved praktiske problemstillinger.

Heldigvis finnes det gode arkitekter som ser på helheten og lager et godt program for tomten - og lytter til de som skal bo der.

Det er ikke bare å smelle opp en ferdiggarasje når man har en spesiell tomt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:54.