|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Smarte barn og norsk skole - et problem?I dag setter A magasinet fokus på at norsk skole fortsatt er dårlig tilrettelagt for smarte barn. De kjeder seg fort, får ikke store nok utfordringer osv. Konsekvensene for denne dårlige tilretteleggning kan være ganske store for de barna som er berørt av dette. Sist redigert av Lisa : 02-05-08 kl 10:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Det jeg vet er at jeg kjedet meg gjennom hele skolen. Nå hadde jeg håpet at det var mer tilpasset undervisning, og synes det er trist om det ikke er tilfelle.
![]() |
![]() |
#3 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg norsk skole har ett generelt problem, både med svake, sterke og middels elever. Det er mine meninger, utifra mine erfaringer.
![]() |
#4 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?I forhold til alt som skrives, og i forhold til hvordan det var da jeg selv gikk på skolen, har jeg vært positivt overrasket.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg håper jo at skolen har blitt bedre siden jeg gikk der, men jeg ser jo at når man får større og større klasser blir det vanskeligere å tilrettelegge for alle. Det er nok lettere å stikke til de elevene som leser bra en bok til, i stedet for å gi utfordringer i selve læringen.
![]() |
#6 |
Bare sær
![]() Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?
Det er jo gjennomgående i hele samfunnet. Bare se på hvordan lederlønninger henges ut, mens få kritiske røster høres i forhold til hva fotballspillere tjener.
![]() |
#7 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Eg kjeda meg gjennom heile skulegangen, og møtte eigentleg ikkje utfordringar før eg begynte å studere. Eg har mange ting å utsette på den norske skulen, men ser at det meste i grunnen berre vert verre og verre. Økonomi set ein stoppar for god pedagogikk, tilpassa opplæring og det å få motiverte og engasjerte elevar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg er veldig spent. Jeg kjedet meg til tider enormt på skolen, og vet at grunnskoleårene mine burde vært brukt atskillig bedre. Ungene mine virker svært oppvakte, og særlig storesøster ligner meg veldig. Så jeg er veldig spent, men kanskje ikke altfor optimistisk
![]() |
#9 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg håper i hvertfall inderlig at Storebror får en helt annen opplevelse av skolen enn hva jeg fikk. Da jeg begynte på skolen kunne jeg allerede lese og skrive. Jeg var dødelig fornærmet over den ene matteleksa vi fikk i førsteklasse - vi skulle kunne telle til 20 til dagen etter. Jeg telte da til 100... Det fantes ikke tilrettelagt opplegg, så vi som lå foran i klassen kjedet vettet av oss, fant på bøll og fanteri. Nå vet jeg ikke hvordan det gikk med de andre i klassen, men jeg lærte meg aldri gode studievaner og hater den dag i dag å åpne ei fagbok.
![]() |
#10 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg er også spent når den tid kommer. Hannah er 2,5 år - og viser allerede stor interesse for bokstaver, og hun kan skrive sin egen blant annet. Jeg har ikke vært en stor pådriver på dette, mye fordi jeg synes det ikke nødvendigvis er så alt for bra å være tidlig ute bestandig. Men jeg nekter jo henne heller ikke.
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Jeg har ofte lurt på hvordan min studiehverdag hadde sett ut hvis jeg hadde fått utfordringer de første skoleårene. Jeg husker enda hvor fantastisk jeg syntes det var å begynne med engelsk, endelig skulle jeg lære noe! I løpet av de første to ukene hadde jeg pugget boka utenat. Siden jeg ikke fikk utfordringer lærte jeg aldri studieteknikk, og når utfordringene begynte å melde seg i matte i sjuende klasse falt jeg helt av. Når jeg var ferdig med videregående hadde jeg ikke lyst til å sette mine ben i en læringsinstitusjon igjen, og det tok 11 år før jeg faktisk gjorde det.
Sist redigert av Tallulah : 02-05-08 kl 11:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Introvert optimist
|
Det SKAL være tilrettelagt, men som læreren til storesøster sa på konferansetimen i forrige uke, så er hun alene med 20 barn og de få ekstratimene de har blir i hovedsak prioritert til de svakeste. Det å få dem opp på et høyere nivå, gir mye bedre uttelling på testene som gjøres og det er jo testene de måles på. Så de som er flinke de greier seg jo allikevel. Akkurat sånn var det for 30 år siden også.
Det er som jeg skulle ha skrevet det selv.
![]() |
#13 |
kamerat
|
![]() Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg lærte studieteknikk da jeg begynte på elitegymnas. Det smerter mitt sosialisthjerte å si det, but so it was.
![]() |
#14 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg har en førsteklassing og er så langt begrenset positiv (om det er forståelig). |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Signerer helhjertet det Inagh skriver over her. Jeg syntes det var dritkjedelig på skolen, og kom ganske lett til det i teoretiske fag. Men jeg gadd ikke anstrenge meg nevneverdig, for det kom jo egentlig ikke noe ut av det. Gjorde man ferdig oppgavene før de andre, så måtte man jo bare sitte der å vente. Eller helst forstyrre de andre. |
![]() |
![]() |
#16 |
Slumrende Ullteppe
|
Som å lese om meg sjøl.
![]() |
#17 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Min erfaring er at det avhenger rett og slett av den enkelte lærers både vilje og kapasitet til å prøve å tilrettelegge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Nesten det samme opplevde jeg da jeg begynte på høyere utdanning. Frem til da hadde alt kommet til meg uten noe større innsats. Jeg skjønte det meste med en gang. Særlig i matematikk. Når jeg kom på ingeniørhøgskolen, og plutselig fikk utfordringer visste jeg rett og slett ikke hvordan jeg skulle lære meg noe jeg ikke forstod med en gang. Det var fryktelig ubehagelig, og jeg som hadde hatt 6 i matematikk på vgs fikk en dårlig karakter på ingeniørskolen. Men jeg knekte etterhvert koden, så det gikk bedre etterhvert, men dette kunne vært unngått hadde jeg underveis på skolen fått noen utfordringer.
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg må innrømme at jeg ikke greier å holde igjen å lære Glitterbarnet tall, bokstaver, lesing og skriving. Han syns det er kjempegøy, så vi pusher nok litt på. Ikke pushe for at han skal bli superflink, men fordi han syns det er gøy. Det er fint å se at han blir stolt over å mestre noe.
![]() |
#20 |
frakoblet
|
![]() Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Læreren til andreklassingen gjør så godt hun kan med hensyn til å tilpasse leksene, og det har stort sett gått ut på at hun gir henne ekstra eller litt vanskeligere lekser. Hun får jobbe seg gjennom bøkene fortere om hun ønsker det. Toern kjeder seg fort, nemlig. Akkurat som mor.
![]() |
|
|