Spinoff: hvordan legge tilrette for smarte barn i den norske skolen?
Siden det er såpass mange lærere og engasjerte foreldre her: hva med en idemyldring? *kjeder seg i permisjon*
Jeg ble inspirert av dette innlegget i tråden om smarte barn:
Opprinnelig lagt inn av Kaija
tilpasning. Vi får jo egentlig gjort en god del i det daglige. Mange fag er det helt naturlig å legge inn rom for funderingsspørsmål, tankevandringer, eksperimentering, dybdedykk og smått og stort av oppgaver og aktiviteter der elevene får brukt det de kan og det de evner på en god måte.
NMS og Norsk er i hvert fall fine fag slik. Prøver å sørge for å ha godt med temarettede bøker, nettsider og ting å studere og gruble over. Da skal det ikke være en straff å være flink, men heller en utfordring og mulighet.
Det jeg har best erfaring med både når det gjelder sterke og svake elever er åpne elevforsøk i naturfag. Et av de mest vellykkede i fjor var et forsøk der jeg brukte 5 minutter på å forklare hvordan ei solcelle fungerte, nevnte begrepene seriekobling, parallellkobling, watt, volt og ampere. Så fikk de forsyne seg fritt blant utstyret. Oppgaven var å lage mest mulig watt. Det var helt utrolig hvor mye de lærte i de dobbelttimene, og de klarte å gjengi hva de hadde lært da prøven kom 
I matematikk hadde vi om det gyldne snitt. Der fikk elevene i oppgave å designe et hus hvor de brukte det gyldne snitt mest mulig. Jeg nevnte også ordene fibonacci og arkimedesspiral i oppgaven, uten å si noe særlig mer om det. Innleveringene var nydelige! Opplegget passet for alle nivåer. De svakeste klarte seg med å tegne et firkantet hus, de sterkeste hadde konstruert gyldne spiraler, hadde en serie av rom som fulgte fibonaccimønster osv.