Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Spinoff: hvordan legge tilrette for smarte barn i den norske skolen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-08, 22:29   #1
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.881
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Spinoff: hvordan legge tilrette for smarte barn i den norske skolen?

Siden det er såpass mange lærere og engasjerte foreldre her: hva med en idemyldring? *kjeder seg i permisjon*

Jeg ble inspirert av dette innlegget i tråden om smarte barn:

Opprinnelig lagt inn av Kaija

tilpasning. Vi får jo egentlig gjort en god del i det daglige. Mange fag er det helt naturlig å legge inn rom for funderingsspørsmål, tankevandringer, eksperimentering, dybdedykk og smått og stort av oppgaver og aktiviteter der elevene får brukt det de kan og det de evner på en god måte.
NMS og Norsk er i hvert fall fine fag slik. Prøver å sørge for å ha godt med temarettede bøker, nettsider og ting å studere og gruble over. Da skal det ikke være en straff å være flink, men heller en utfordring og mulighet.

Det jeg har best erfaring med både når det gjelder sterke og svake elever er åpne elevforsøk i naturfag. Et av de mest vellykkede i fjor var et forsøk der jeg brukte 5 minutter på å forklare hvordan ei solcelle fungerte, nevnte begrepene seriekobling, parallellkobling, watt, volt og ampere. Så fikk de forsyne seg fritt blant utstyret. Oppgaven var å lage mest mulig watt. Det var helt utrolig hvor mye de lærte i de dobbelttimene, og de klarte å gjengi hva de hadde lært da prøven kom

I matematikk hadde vi om det gyldne snitt. Der fikk elevene i oppgave å designe et hus hvor de brukte det gyldne snitt mest mulig. Jeg nevnte også ordene fibonacci og arkimedesspiral i oppgaven, uten å si noe særlig mer om det. Innleveringene var nydelige! Opplegget passet for alle nivåer. De svakeste klarte seg med å tegne et firkantet hus, de sterkeste hadde konstruert gyldne spiraler, hadde en serie av rom som fulgte fibonaccimønster osv.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no