|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvordan så gulrøtter?Jeg har en pose med frø. Hvor og hvordan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?Jeg sådde først i en blomsterpotte, og når det begynte å spire, flyttet jeg over i melkekartonger. Da blir de visstnok så fine og rette.
![]() |
#3 |
trøtt
|
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?Jeg lurer også på dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?Det finnes tidlig-gulrøtter, økologiske gulrøtter og sommergulrøtter og og og.
![]() |
#6 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?Jeg prøvde å bare så rett i blomsterkassa. De var helt greie til ca 3 cm ned i jorda, der begynte de å forgreine seg og ble det ble bare tull. Jorda var tydeligvis ikke løs og feit nok lengre ned.
![]() |
#7 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?
Derav melkekartongene.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?Du kan så dem i melkekartonger, eller rett ute omtrent nå (hvertfall i Oslo) Så tett og tynn ut etterhvert, da er det lettere å se hva det er som kommer opp. alle helt nye spirer ser nemlig temmelig like ut.
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?Men vil det si fullt opp med jord i melkekartongene? Og "tynn ut", vil det si å røske bort det man ikke vil ha? Må man dra opp rota og alt da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?Hvor mange melkekartonger trenger jeg på en pose med frø? :måhadetinnmedskjeer: |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?Jeg har sådd gulrøtter en gang, da jeg bodde hos mine foreldre. sådde de rett ute i jorda, og de så jo så store og fine ut, men da jeg tok de opp så var halvparten av de jeg hadde sådd halve gulrøtter. Hadde nok hatt besøk av en van eller noe som hadde spist litt.
![]() |
#12 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?Jeg har fyllt melkekartongene til randen med jord ja. (Det sank riktignok sammen etter vanning.)
![]() |
#13 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?Jeg tok en råsjans og sådde rett ut, jeg. I Trøndelag. Barnehagen klarte å få til gulerøtter på den måten i fjor, så jeg krysser fingrene for at det blir noen tynne knaskerøtter ihvertfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?
Ja. Det er det du gjør hvis du sår rett på friland.
![]() |
#16 |
er her
|
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?Jeg har planer om å så rett ut, for det står på pakken at de ikke tåler så godt flytting. Så får vi se om det blir noe av de, må kanskje få de i jorda først...
![]() |
#17 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?Det går også fint å så en liten haug (ikke alle frøene på samme sted da) og så dele de opp litt når det blir litt stilk. Med å dele opp så mener jeg at man planter de over et litt større område (eller flere melkekartonger).
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?Gammel tråd blir som ny.... skal de stå i melkekartongene hele sommeren, eller graves ned i jorda ute etterhvert? Evt flytte kartongene ut?
![]() |
#19 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvordan så gulrøtter?De kan godt stå i melkekartongene. Der er det i hvert fall dypt nok.
![]() |
|
|