|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Javel
|
![]() Møkk lei kresne ungerVet snart ikke mine arme råd. Vi har en 4 åring som ødelegger nesten hvert eneste middagsmåltid med sytingen, klagingen, uffing, æsjing, pyton, blæh osv.
![]() |
#3 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Møkk lei kresne ungerKan ikke gjøre annet enn å gi deg en sympatiklem fra en søster i nøden!
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 06-11-06 kl 22:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Møkk lei kresne ungerSnuppa lever stort sett på nudler og vi beholder ro med middagsbordet.
![]() |
#5 |
Til tider hjulbeint
|
![]() Sv: Møkk lei kresne ungerEr han virkelig så kresen eller er dette en innøvd greie som han viser frem ved middagsbordet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Javel
|
![]() Sv: Møkk lei kresne unger
Vi har prøvd å vise ham bort, han er tilbake på et blunk (må låse ham inne om han ikke skal komme tilbake...og det gjør vi ikke), eller så får han aldeles hysterisk anfall. Han må smake ja, men smaking er å ta tungen så vidt borti, før blir spytting, harking og usjing og æsjing. Og han har aldri blitt servert annen mat.
![]() |
#7 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: Møkk lei kresne ungerJeg ville forlangt at han skulle smake en skje før han slapp unna.
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Møkk lei kresne ungerJeg vil bare si at akkurat dette med "blandings" er det veldig vanlig at unger klikker på. De vil ha maten tydelig "sorterbar". Sånn at de VET hva alt er.
![]() |
#9 |
Javel
|
Gjett om vi har prøvd. Men han er så sta, at selv om han likte noe så hadde det vært så nederlag for ham å innrømme det, at det hadde han nok aldri gjordt. Har han bestemt seg for å ikke like noe, så skal det være sånn ferdig med det.
![]() |
#10 |
Til tider hjulbeint
|
Å låse barn inne gjør man ikke nei.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Møkk lei kresne ungerDet høres velkjent ut. Min to, og spesielt eldsten er hyperkresen. Han liker ikke kjøtt og fisk, utenom pølse, fiskegrateng, baill og kyllingskinn. Og de fleste grønnsaker er livsfarlige. Saus kan gå an til tider, men den må ikke komme borti noe annet, for da er visst maten besudlet. Vi har ikke villet stresse så veldig. Vi serverer samme mat til alle. Forsøker å ikke blande alt for mange smaker og så får man spise eller la være. De tingene vi vet han spiser SKAL han ha, som potet, erter på boks eller gulrot. Nye ting skal smakes på, og det er ikke nok å stikke tunga borti. De gangene ungene er flinke til å smake nye ting, eller til å prøve ting det er lenge siden de har smakt, får de skryt. Hvis de lager grimasjer, ekle lyder eller fysjer seg over maten må de gå fra bordet til de har bestemt seg for å sitte høflig sammen med oss andre. Det har tatt masse tid, men nå synes jeg virkelig begge guttene er blitt flinke. De smaker på mye mer, og det hender ofte at de skryter av maten eller til og med koser seg med å forsøke nye ting. Vi var ute og spiste på søndagen, og JC forsynte seg skikkelig med både salat, fetaost, agurk, kylling, grønnsaker, pasta og potet. -Helt utrolig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Aktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() |
![]() Sv: Møkk lei kresne ungerVi har litt det samme problemet, men ikke i like stor grad. Hvis mine barn ikke liker og vil spise, så må de gå fra bordet. Da får de ikke mer mat før til neste måltid. Ikke en liten banan en gang. Vi gjør ikke noe nummer ut av at de ikke vil ha maten. Prøver å ikke mase heller, selv om det har vært vanskelig da 5 åringen er veldig mager, og vi vil jo at han skal spise.
![]() |
#13 |
Leser
|
![]() Sv: Møkk lei kresne ungerJeg synes det er greit at ungen vil ha maten adskilt og at de ikke liker all mat. Men hos meg får de ikke lov til å klage på maten. Hvis de ikke liker den, så trenger de ikke å spise den, men sutring med matbordet gjør meg gal. Mine unger har helt grei vekt, og spiser sånn passe variert så jeg bryr meg ikke om de "sultestreker" en dag eller to.
![]() |
#14 |
Fortynnet
|
Den regelen har vi også. Sønnen min liker f.eks. ikke poteter, så da trenger han ikke spise det. Men jeg har alltid sagt til ungene at hvis det er noe de ikke liker så kan de la være å spise det, uten å si noe om det. Akkurat det er jo et poeng, at de skjønner at selv om det er ting man ikke liker så trenger man ikke ødelegge måltidet for andre med å si æsj og uuuææææ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Møkk lei kresne ungerJeg kjenner meg godt igjen
![]() |
#16 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Møkk lei kresne ungerMine unger må gå fra bordet og får ikke middag, om de holder på slik. Etter at denne tøffe varianten ble innført, har de lært å oppføre seg. Det er selvsagt lov å ikke like mat, men kommentarer holdes langt unna middagsbordet.
![]() |
#17 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Møkk lei kresne ungerHer i heimen er det heller ikkje lov å klage på maten. Vi har ein regel om at alle må smake på alt som står på bordet, men ikkje treng ete opp om ein ikkje likar det. Dette har etter kvart ført til stor toleranse for ulike smakar og konsistensar. Dei jublar ikkje akkurat når eg seier at dei SKAL smake på erterstuingen, men etter 3 min kjem det gjerne eit :"det var faktisk ganske godt". |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
![]() Sv: Møkk lei kresne ungerDet høres ut som dere har en utfordring der, Senna! Vil bare ønske dere lykke til! Her i huset må også storebror smake på maten. Det skjer ganske ofte at han absolutt ikke vil ha annet enn ris og saus. Men etter å ha smakt finner han ut at det faktisk var spiselig likevel...
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Møkk lei kresne ungerJeg opplever av innlegget ditt at det hovedsaklig er klagingen, uffingen, spyttingen og den manglende folkeskikken som er problemet her, ikke kresenheten i seg selv.
![]() |
#20 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Møkk lei kresne ungerEi venninne av meg sliter ekstremt med disse tingene, og sønnen der i huset fikser virkelig bare å spise enkelte ting. De har kontaktet psykolog i forhold til kresenhet, og det lureste tipset de fikk var å ikke fokusere så veldig på dette med mat. Ikke lage noe stort ut av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|