|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
Se resultatene: Er det diskriminerande av butikkar å ikkje selge sigg? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
13 | 10,08% |
Nei |
91 | 70,54% |
Som om det bryr meg |
19 | 14,73% |
Dustepoll |
6 | 4,65% |
Deltakere: 129. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?I Sverige har ein Ica-butikk bestemt seg for å kutte ut sigarettsalget. Ica-Noreg vil ikkje følge etter fordi dei meiner det er diskriminerande å ikkje selge sigarettar i butikkane så lenge det er lov å røyke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Pfft. For min del må de gjerne slutte å selge det. Det hadde ikke gjort noe om det ble litt vanskeligere å få tak i.
![]() |
#4 |
Audacious
|
![]() Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Diskriminerende? For noe tull! Er det diskriminerende ovenfor Hennig Olsen-is-spisere at butikker velger å føre andre merker? Det er da støtt varer jeg ikke får tak i når jeg handler!
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Nei.
![]() |
#6 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Ja, eg har ei skummel kjensle av at det kanskje ikkje er berre dette argumentet som gjer at ICA-Norge ikkje vil slutte å selge røyk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Jeg stemte nei, men har ikke tenkt helt gjennom problematikken. Røyk er jo tross alt ikke ulovlig, og det virker litt rart (og amerikansk) at butikker skal "sensurere" det vanlige vareutvalget sitt basert på egne moralske grenser, her er det snakk om en vare, ikke et merke, slik det er med Diplom vs. Hennig Olsen. Men på den annen side er røyk ekstremt skadelig, og hvis det at det er vanskeligere å få tak i gjør det vanskeligere for ungdom å begynne å røyke så er det en bra ting.
Sist redigert av Tallulah : 13-05-08 kl 14:35. Årsak: åkei da, ikke like helseskadelig. ;) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Jeg kan ikke skjønne at det er diskriminerende av en butikk å la være å føre enkelte varer, om det så er sjokolade, øl eller røyk, selv om det finnes brukergrupper som er avhengige av varen.
Snus er langtfra så helseskadelig som sigaretter. Man kan ikke sette disse to varene i samme risikokategori. Så jeg synes ikke at akkurat den var så dobbeltmoralsk fra et helsesynspunkt. Selv om du godt kan ha rett mtp motivasjonen for denne beslutningen.
![]() |
#11 |
Dukkar plutseleg opp ...
Sterke krefter går jo så langt som å anbefale overgang til snusing for røykarar som ikkje klarer å slutte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
![]() |
#14 |
Mother of Dragons
|
Jepp. Men det er så mange, både helsepersonell og lekfolk, som blander inn sin personlige moral og synspunkter som er følelsesmessig baserte på denne saken at det er nærmest umulig å ha en saklig debatt om det.
![]() |
#16 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Diskriminerende fordi røyking er lovlig?
![]() |
#17 |
superbruker
|
![]() Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Nei, hvorfor skulle det være diskriminerende? En butikk kan selv velge hvilken varer de vil selge. De kan derfor velge å ikke selge tobakk og røyk.
![]() |
#18 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Åh så glad jeg blir av å lese sånt. Forby hele drittet, men dette er jo en god begynnelse.
![]() |
#19 |
Live and let live
|
![]() Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Nei.
![]() |
#20 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Er det diskriminerande mot røykarar å ikkje selge sigg i butikkane?Jeg skulle ønske at sigarettsalg var forbudt allerede, ja, at det i det hele tatt ikke var lov til å røyke. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|