|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Introvert optimist
|
![]() Obligatorisk skolegang for femåringer?SV foreslår at femåringene skal ha 12-times skoleuke, som skal utvides til 20-timers skoleuke.
![]() |
#2 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?Jeg er enig med Nenne. Antall timer i skolen øker for vært år og antall årsverk går bare nedover pga sparetiltak. Det er grunnleggende feil!
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?Dusteforslag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?Dersom det var snakk om heldagskole så hadde det vært noe annet. Det vil si at skole og SFO fungerte omtrent som en barnehage, men med litt mere læring. Da ville jeg applaudert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?Hæ? Nei, dette høres tullete ut.
![]() |
#7 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?Jeg takker alt som takkes kan for at min femåring ikke skal på skolen før til neste høst, når han er nær 6 1/2. Femåringer har lite å gjøre i skolen i mine øyne.
![]() |
#8 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?Nei og atter nei.
![]() |
![]() |
#9 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?Jeg smugleste et fint innlegg i "utdanning" hos foreldrene mine her om dagen. Der sto det at mange har misforstått dette med at norske unger er så dårlige til å lese. Norske unger scorer høyt på tekniske leseferdigheter, men lavt på forståelse. En av de beste måtene å endre dette på er ikke klasseromsundervisning, men leik og turer i skog og mark. Det nytter ikke å sitte inne og lese side opp og side ned om naturopplevelser når ungene aldri har vært i en skog. Det er tungt å lese bøker om tog hvis man ikke kjenner til ordene som er brukt i teksten fordi man aldri har vært på en togstasjon. Så hvis man vil at norske unger skal bli bedre lesere tror jeg løsningen er obligatorisk barnehage for alle 5-åringer, men et kjempestort budsjett til turer og ekskursjoner
![]() |
#10 |
I could be violet sky
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?Einig med Nenne og veldig nøgd med at eg melde meg ut av SV og har slutta å stemme på dei!
![]() |
#12 |
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg syns om dette enda, men ettersom jeg forsto så var det vel ikke skole i skole forstand, men førskole i barnehagen.
![]() |
#13 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?Tullete forslag. Og enda et tilskudd til "Det organiserte vanvidd", som behandler ungene som "ting" man må plassere for enhver pris. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?
Det finnes faktisk mange barn (tro det eller ei) i Norges langstrakte land som ikke går i barnehagen. Heldagsskole som femåringer tror jeg hadde blitt i tøffeste laget for dem. Det er tidlig nok å begynne på skolen som seksåring.
![]() |
#15 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?
Jeg også forsto det slik at det skulle være skole i barnehagen det var snakk om... Nei - jeg er fremdeles i mot dette. Jeg syns barnehagedagen faktisk er veldig organisert som den er, med alt som skal rekkes og "må" gjøres. Jeg er veldig i mot at de skal ta bort enda mer av tiden til frileken som femåringene fremdeles er verdensmestre til.
![]() |
#16 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?For et halvt år siden sa jeg at de kommer til å ta femåringene inn i skolen for å få full barnehagedekkning. Nå var ikke dette akkurat det, men det kommer nok forslag om det etter hvert og. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Ustabil
|
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?Jeg leser at dette vil koste anslagsvis 700 millioner kroner i året. Og at poenget er obligatorisk barnehage siste år før skolestart, med mer fokus på læring. Og jeg kjenner at jeg blir sittende med krampe i nakken etter intens hoderisting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?Jeg er helt enig bina.
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: Obligatorisk skolegang for femåringer?-Ønsker meg heller heldagskole, og at leksene gjøres i skoletiden! |
![]() |
![]() |
|
|