Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Slakting av dyr 2 (Kopi av dagbladets poll)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Saueslakt i barnehage, er det greit å lære barna forskjell på nyttedyr og kosedyr?
Ja, selvsagt skal de få se hvordan fårikålen egentlig ser ut. 40 65,57%
Nei, ikke snakk om. Barn skal få slippe å se døde dyr og blod. 19 31,15%
Jeg bryr meg ikke. 2 3,28%
Deltakere: 61. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-08, 23:10   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Slakting av dyr 2 (Kopi av dagbladets poll)

Jeg så denne pollen i "slakting av dyr i barnehage" saken:

Og fikk lyst til å se hvordan stemmeresultatene på (den ekstremt dårlige pollen) blir her inne.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 23:14   #2
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Slakting av dyr 2 (Kopi av dagbladets poll)

Jeg savnet et nei i pollen.

Gammel 13-05-08, 23:15   #3
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg aner en ledende poll ....

Gammel 13-05-08, 23:16   #4
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt sent på kvelden.

Nå er den riktig.

Gammel 13-05-08, 23:19   #5
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Ok.

Gammel 13-05-08, 23:24   #6
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Jeg renger med at barna nekter å spise fårikål. Hade de vøer 10 - 11 år, ville jeg tenkte litt anderledes.
Tenk på bæ, bæ lille lam. Jeg tror ikke småen ville likt å se disse bildene.

Gammel 13-05-08, 23:43   #7
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

stemte ja jeg. Tror de fleste barn ikke tar skade av å se døde dyr. Regner med at foreldre har vært inn i bildet, som vet hva akkurat deres barn kan tåle å se. Akkurat avlivingen er det greit de slipper.

(hvorfor skulle de ikke se blod... tenker jeg, som jobber på blodbank...)

Gammel 14-05-08, 01:00   #8
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Vet ikke hva jeg skal svare jeg. Litt både ja og nei.
Har egentlig ikke noe ønske om å se på slakting selv, Har sett og synes det ser ekkelt ut. Hadde jeg bodd på gård og hatt dyr, så hadde jeg neppe spist dem. Hadde en kanin en gang som fikk en 5 unger, ga bort 2 av dem til broren til mannen og familien fordi de ønsket seg kjæledyr, dette var dvergkaniner da, noe som jeg anser som kjæledyr og ikke matkaniner. Da vi kom på besøk en stund senere så ble vi tilbudt kaningryte, oppdaget at kaninene fra oss var borte og takket nei.
Hadde nok ikke ville hatt fårikål av sauen jeg hadde kost med eller. Men synes fårikål er godt da, men da har jeg ikke hatt noe forhold til akkurat den sauen.
Tror alle ungene her hadde blitt triste av å se på et dyr de hadde et forhold til ble slaktet.

Jeg har tenkt litt og stemmer nei.

Gammel 14-05-08, 07:44   #9
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte ja under forutsetning av at det er som det ble beskrevet i den andre tråden - at barna ikke får se på at dyrene blir drept, bare at de blir vommet, flådd og partert.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 08:24   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte som allum - ja, under forutsetning at barna slipper å se selve avlivingen, det syns jeg de bør få slippe en stund til. Det er trist nok for voksne mennesker, det. Men så se selve slaktingen, hvordan dyret blir gjort i stand etter avlvingen, tror jeg slett ikke de har vondt av. Selvsagt igjen under forutsetning at dette er nøye planlagt på forhånd, de har blitt fortalt hva som kommer til å skje og hvorfor, og det blir satt av masse tid til spørsmål og "etterarbeid" i etterkant.

:vokst opp på landet:

Gammel 14-05-08, 09:10   #11
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Det er nok forskjell på unger og noen vil nok ikke like å se det, mens andre syns det er helt greit. Mine hadde taklet det helt greit.

Gammel 14-05-08, 09:21   #12
Nebbia
Passiv

Standard

Overraskende like resultater med Dagbladets lesere. FPere er faktisk en anelse mer pysete/overbeskyttende. Hvem hadde vel trodd det?

Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 22:25   #13
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg stemte nei. Det er ikke absolutt, men jeg klarer ikke helt å se hvorfor 3-4 åringer skal se et slaktet dyr. Hadde barna vært 10-11 år hadde det vært noe helt annet. Jeg er redd små barn får forestillinger om denne slaktingen som er helt feil. De er såpass små at de skjønner ikke alt. De skjønner heller ikke dette med døden fullt ut.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 23:42   #14
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg ikke bryr meg så veldig. De kan godt få vite hvor kjøttet kommer fra, men det må gjøres på en skikkelig måte og jeg vet ikke om jeg stoler på hvem som helst av barnehageansatte til å klare dette.

Gammel 15-05-08, 08:57   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Ny oppdatering fra dagbladets poll:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.