Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan unngå at kake faller sammen etter steking?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-08, 20:49   #1
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Hvordan unngå at kake faller sammen etter steking?

Jeg baker ikke ofte kake; men igår skjedde det igjen, jeg har en fin og høy ferdigstekt kake, men etter at den har kjølet seg ned, blir den lavere i midten enn ellers, sammensunket.
Det var vaniljekaka tli barbala jeg laget igår (smakte kjempegodt ), og det har skjedd før som regel med sjokolade og eplekaker jeg har bakt.
Hvordan unngår man det? Eller "er det bare sånn"?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 20:53   #2
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: hvordan unngå at kake faller sammen etter steking?

Sukkerbrød bruker jeg å snu opp ned på ei rist til avkjøling for at den skal holde seg. Det går ikke med tropisk armoa. :erfaring:

Gammel 17-05-08, 21:00   #3
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Sukkerbrød bruker jeg å snu opp ned på ei rist til avkjøling for at den skal holde seg. Det går ikke med tropisk armoa. :erfaring:

Og la være å gå på kjøkkengulvet mens den står i ovnen/avkjøler. :har også erfaring:

Gammel 17-05-08, 21:27   #4
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sånn blir kakene mine om jeg har for lite mel i. Men om det er det som er problemet ditt vet jeg ikke. Prøve med litt mer mel kanskje?

Gammel 17-05-08, 21:49   #5
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan unngå at kake faller sammen etter steking?

Jeg trodde de skulle være slik for at man skal få plass til mer glasur oppå

Gammel 18-05-08, 10:19   #6
Nuta
tittel -en, titler

Nuta sin avatar

Nuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg trodde de skulle være slik for at man skal få plass til mer glasur oppå

Gammel 19-05-08, 09:02   #7
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For meg høres det ut som om kakene ikke er ferdigstekt i midten. Det er den mest vanlige grunnen til å falle sammen. Hvis du vet at de er helt ferdige, er en annen løsning å la kaken stå i bakeovnen, med døra på gløtt, etter at du har slått av varmen. Så vil kaken få en mindre dramatisk avkjøling.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 09:11   #8
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

For lite mel, eller for kort steketid. Min erfaring på tunge kaker er at man ofte må la de stå litt lenger enn anbefalt. Ikke ha opp døren og kikk på kaken før steketid er oppnådd. Sjekk med pinne i midten om kaken er stekt.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 09:13   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri åpne ovnsdøra mens kaken steker, og aldri, aldri stikke en bakenål i kaken for å sjekke at den er gjennomstekt, er også greit å huske.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 09:14   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Donal og jeg er åpenbart bare delvis enige.

Gammel 19-05-08, 09:15   #11
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Aldri åpne ovnsdøra mens kaken steker, og aldri, aldri stikke en bakenål i kaken for å sjekke at den er gjennomstekt, er også greit å huske.

Hmm, det gjør jeg når kaken skal ha stekt ferdig. Er sjelden plaget med kakekollaps.

Gammel 19-05-08, 09:16   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Hmm, det gjør jeg når kaken skal ha stekt ferdig. Er sjelden plaget med kakekollaps.

Jeg gjor det alltid på "trygge" kaker, men aldri på litt mer kritiske kaker som sukkerbrød.

Gammel 19-05-08, 09:17   #13
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Standard

Jeg gjor det alltid på "trygge" kaker, men aldri på litt mer kritiske kaker som sukkerbrød.

Å nei, ikke sukkerbrød. Det tør jeg ikke. Men tunge kaker gjør jeg det på. Vaniljekake, eplekake, banankake osv...

Gammel 19-05-08, 09:18   #14
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Å nei, ikke sukkerbrød. Det tør jeg ikke.

Feiginger!

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 09:20   #15
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Feiginger!

Jeg er så feig at jeg ikke tør blåse på et sukkerbrød.

Gammel 19-05-08, 09:31   #16
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slipp formen med den nystekte kaken i gulvet. Da blir den i allefall jevnt over flatere. Et skikkelig "dunk" skal til!
Tips jeg fikk fra en kokk..

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 09:53   #17
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Men Teofelia; Om man ikke stikker i kaken, hvordan vet man da om den er gjennomstekt?

Gammel 19-05-08, 10:02   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Men Teofelia; Om man ikke stikker i kaken, hvordan vet man da om den er gjennomstekt?

Det oppdager man.

Nei, det må man faktisk bare gamble på når det gjelder kaker som sukkerbrød, suffleer og andre ting som ramler sammen for et godt ord. Sjokolade- og gulrotkaker og andre "hardføre" kaker kan man selvsagt stikke i.

Gammel 19-05-08, 10:03   #19
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå fikk jeg lyst på kake.

Gammel 19-05-08, 10:04   #20
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Standard

Det oppdager man.

Nei, det må man faktisk bare gamble på når det gjelder kaker som sukkerbrød, suffleer og andre ting som ramler sammen for et godt ord. Sjokolade- og gulrotkaker og andre "hardføre" kaker kan man selvsagt stikke i.

Det går ikke å "riste" i formen heller? *stressa av denne nye informasjonen*

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:15.