Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Rense bunaden?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-08, 21:44   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Rense bunaden?

Jeg regner med bunaden kan renses (). Hvor ofte renser man den? Hvordan gjør man det med påsydde sølvknapper og sølvspenner da?

Hva pleier en bunadsrens å koste ca? Og med det samme jeg er i gang, hva koster det å få pusset sølvet sitt hos gullsmeden?

*Prøver å være mer forberedt til neste år*

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 22:59   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rense bunaden?

Oj, dette har jeg aldri tenkt på. Jeg har hatt min bunad i snart 10 år og den har aldri vært renset gitt.

Ikke sølvet heller. Det ligger i plastpose, så slipper jeg å pusse det hvert år.

Ja, jeg var til hjelp ser jeg. Men vil gjerne vite om noen vet.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-08, 23:01   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

I mine kretser er det opplest og vedtatt at bunader renser man bare hvis det er fullstendig krise. Jeg har hatt min i 25 år, og den har ikke vært rensa til tross for at jeg har brukt den mye mer enn de fleste fordi jeg har vært aktiv folkedanser.

Gammel 17-05-08, 23:03   #4
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Jeg har renset bunaden min en gang på de 17 årene jeg har eid den. Da tok jeg av alt sølvet, leverte det til gullsmeden i familien(gratis rens av det), leverte den på renseriet, sendte mamma for å hente den, og kom nettopp nå på at jeg aldri har betalt henne det det kostet. Men mener de snakket om ca.400,-?
Ellers går jeg over den med en klut med tynt grønnsåpevann etter hver bruk. Da fester ikke driten seg like godt.

Gammel 18-05-08, 03:06   #5
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bunadsølvet mitt ligger i en gummi/engangshanske i lomma på bunaden, og jeg har aldri trengt å pusse det. (hatt bunaden i over 15 år).
Jeg spurte en sydame (som syr bunader) og det beste trikset hennes var å gjøre det på vinteren når det var nysnø ute: legg bunaden utover i (ren!) nysnø, gni den forsiktig frem og tilbake, rist forsiktig av snøen og heng til luft/tørk...
Jeg har aldri kommet så langt å få gjort det enda...

Gammel 18-05-08, 10:03   #6
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har pusset sølvet i år, og det betalte jeg 60 kr per sølje for, og litt mindre for mansjettknappene, tror det ble 150 totalt?

Har ikke renset bunaden min siden jeg fikk den for 20 år siden.

Gammel 18-05-08, 10:08   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sølvpussen min har alltid vært kombinert med noe reparasjon, men jeg tror pussedelen av operasjonen har kostet maks 200,- og rens har kostet 400,- på renseriet på John Collettsplass.

Gammel 18-05-08, 11:56   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Må jeg sprette av fastsydd sølv om jeg vil rense bunaden?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.