Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unødvendig å publisere sjåførens promille?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-08, 19:33   #1
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Unødvendig å publisere sjåførens promille?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/20/535740.html

Noen mener dette var unødvendig og skadelig for ettermælet til avdøde. Jeg får meg ikke til å tro at det er særlig prevantivt å fortelle dette heller, men jeg tenker at når saken først har fått så mye plass i media, så må de også følge opp.

Hva mener dere. Unødvendig å fortelle om promillen, eller ikke?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 19:38   #2
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Unødvendig å publisere sjåførens promille?

Mulig jeg er naiv, men jeg tror og håper det kan virke prevantivt. Jeg synes det er helt greit at politiet går ut med slik informasjon i media, særlig siden det er en ulykke som det har vært skrevet mye om.
Om ikke annet så må det da være greit å vite årsakene til ulykken (rus i kombinasjon med for høy fart), så man slipper spekulasjoner omkring temaet.

Gammel 21-05-08, 19:41   #3
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo slike ulykker HELE tiden... og de skjer fortsatt. Dvs det er jo virkelig ikke prevantivt.

Gammel 21-05-08, 19:48   #4
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er unødvendig, og jeg tror det virker preventivt. Informasjon virker preventivt, det vet man, det er jo derfor man driver med informasjonskampanjer. (Russen blir sendt på foredrag med trafikkofre ol.)

Gammel 21-05-08, 19:49   #5
Joika
Pauset

Standard

Men statestikken har jo ikke gått ned.. hvordan kan man da si det er prevantivt?????

Gammel 21-05-08, 19:50   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt riktig å publisere promillen til sjåføren.

Gammel 21-05-08, 19:51   #7
Joika
Pauset

Standard

Her er en artikkel til om tema.. ang om det er prevantivt.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/21/535888.html

Gammel 21-05-08, 19:52   #8
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Veldig vansklig å formulere,men enkelte har det med å bagatillisere ulykker som skyldes rus.Jeg vet ikke. Sorgen blir jo ikke mindre for de etterlatte, men kanskje en del sympatisere mindre når de hører grunnen.
Av respekt for de avdøde og deres etterlatte så kunne kanskje offentligjørelsen ventet noen måneder til.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 19:56   #9
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men statestikken har jo ikke gått ned.. hvordan kan man da si det er prevantivt?????

Samfunnet er i endring, og grenser flyttes hele tiden på alle områder. Jeg er overbevist om at de når ut til mange og at tallene kunne vært mye høyere. Jeg er tilhenger av informasjon, for opplysning er det beste virkemidlet. Så kan de jo foreta strenge straffer og andre preventive tiltak i tillegg. Men alltid: Ja til opplysning.

Gammel 21-05-08, 19:59   #10
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Han kjørte i påvirket tilstand og da får vi håpe at omgangskretsen tar avstand fra bilkjøring i påvirket tilstand.

Håper jo selvfølgelig at det virker preventivt på flere.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 19:59   #11
Left
Passiv

Standard

DM sier det jeg også mener.

Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 20:00   #12
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Akkurat nå så tenker jeg på de pårørende, og mener at dette burde vært gjort med deres tillatelse.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 20:01   #13
Kalima
Aktiv

Kalima sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Kalima har et hav av muligheter foran seg
Standard

Informasjon i seg selv er sjelden nok, men sammen med andre strategiformer kan dette være en del av virkemidlene for å få ned promillekjøringen. Fikk helt vondt i magen når jeg hørte det, men tror ikke jeg syns de burde holde det tilbake - alle 3 var påvirket og det var en tragisk ulykke, men sannheten bør ikke skjules for det.

Kalima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 20:05   #14
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Det er helt greit å publisere sjåførens promille, det forklarer og det gjør "forbrytelsen" enda grovere.

Det hjelper ikke at jentene hadde drukket de og. For meg er det en gåte at de kjører til Lekteren, når det går buss omtrent fra dør til dør. Det er noe i den kulturen som har gått meg hus forbi.

Gammel 21-05-08, 20:18   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er riktig å publisere sjåførens promille.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 20:24   #16
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er riktig å publisere promillen, men tenker at det er mange som ikke forstår hva den innebærer? Ikke det at man skal spesifisere, men hvor mye hadde han egentlig drukket?

Gammel 21-05-08, 20:25   #17
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om de ikke skulle ha publisert akkurat promillenivå, synes jeg uansett at de burde informert om at det faktisk var promillekjøring. Det er viktig for riktigheten i saken, og for å unngå ytterligere spekulasjoner omkring saken.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 20:30   #18
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk litt vondt i magen av dette. Disse familiene har helt sikkert nok å bearbeide, uten å få dette publisert for alle. Jeg sto nær et foreldrepar hvis sønn var skyld i sin egen og fire andres død og de har skyldfølelse den dag i dag. Jeg ser for meg at sorgen er mer enn nok å takle.

Jeg tror dessverre ikke det har særlig preventiv virkning, selv om jeg håper det nå som det allerede er publisert.

Gammel 21-05-08, 21:01   #19
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror og håper virkelig det kan virke preventivt. Jeg tror faktisk det. Hvordan skal unge ellers få kunnskap om rus- og bilkjøringsproblematikk? Er det noe som kan virke vil jeg tro det er historier fra virkeligheten. Ikke desto mindre er dette selvsagt helt fryktelig for foreldrene, men jeg håper de med tiden kan se at historien kanskje kan redde noen fra å begå samme fatale feil.

Gammel 21-05-08, 21:01   #20
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Poll angående mengde alkohol: http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=40763

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.