Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva synes dere om norsk krim?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-08, 20:39   #1
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva synes dere om norsk krim?

Jeg var tidligere veldig glad i norsk krim, spesiellt krimdronningene Lindell og Holt. Jeg likte så godt hvordan de skildret hovedpersonene og falt veldig for den tøffe Anne Wilhelmsen til Holt og den skakkkjørte Cato til Lindell. Ikke de tyngste bøker jeg har vært borti, men veldig underholdene!

Men de siste bøkene deres? Ærlig talt... Honningfellen var kjedelig og forutsigbar. Privatlivet til C.H var bare teit, samme gamle smørja liksom.
Og den siste til Anne Holt var en skuffelse fra ende til annen. Ble skikkelig irritert for den boka hadde jeg gledet meg til.

Hva synes dere?

Gammel 28-05-08, 20:54   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om norsk krim?

Anne Holt har skuffet meg også - med de siste bøkene sine. Synes de rett og slett er kjedelige.

Jeg liker Tom Egeland ganske godt Og synes fortsatt at Lindell holder sånn "passe" mål

Men enn så lenge er Svenske krimforfatter min favoritt

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 20:56   #3
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nylig lest den 1222 fra A. Holt og den var veldig forutsigbar og litt kjedelig ja.
Lenge siden jeg leste noe av Lindell.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 21:08   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker godt å lese norsk krim - det er utmerket til sitt bruk. Jeg er enig i at kvaliteten på bøkene til Unni Lindell svinger en del; Rødhette er noe av det verste mølet jeg har lest. Anne Holt har også hatt en del rart for seg. Karin Fossum er flink, synes jeg. Og så er jeg glad i bøkene til Jo Nesbø, Tom Egeland og Fredrik Skagen, for ikke å glemme Gunnar Staalesen. Varg Veum har vært blant favorittene i veldig mange år.

Jeg har også pløyd meg gjennom store deler av den svenske krimkatalogen de siste åra (Henning Mankell, Håkan Nesser, Åsa Nilsonne, Karin Alvtegen, Stieg Larsson) og begynner snart å gå litt i krim-metning, kjenner jeg.

Sist redigert av Bluen : 28-05-08 kl 21:37.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 21:11   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gunnar Stålelsen og Jo Nesbø ja

Gammel 28-05-08, 21:15   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nesbøs Marekors og Snømannen er noe av det beste jeg har lest av krim.

Lindell har enkelte helt greie bøker, men noen er virkelig dårlige.

Av svenske er jeg er stor fan av Henning Mankell. Stieg Larssons bøker syntes jeg var langtekkelige og lite spennende.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 21:17   #7
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Jeg liker Jo Nesbø og Karin Fossum. Jeg likte bøkene til Anne Holt godt før, men synes også det har blitt dårligere. Unni Lindell er litt sånn tja... Ellers går det mest i svenske forfattere når det gjelder krim.

Gammel 28-05-08, 21:18   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Stieg Larssons bøker syntes jeg var langtekkelige og lite spennende.

Du da!

Gammel 28-05-08, 21:30   #9
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Anne Holt har tapt seg stort ja.

Gammel 28-05-08, 21:38   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gurgle, her.

Anne Holt har tapt seg stort ja.

Tapt seg og tapt seg - det begynner å bli lenge siden Mea Culpa.

Gammel 28-05-08, 21:41   #11
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg likte/liker Lindell, men hun har stor variasjon i kvaliteten. Har pløyd gjennom mye av det ovenfornevnte, men savner Jan Mehlum og bøkene om Svend Foyn som jeg liker godt. Så sluttes jeg aldri å undres over Gert Nygårdshaug og bøkene om Fredric Drum.

Gammel 28-05-08, 21:51   #12
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Sant. :tar selvkritikk:

Gammel 28-05-08, 23:00   #13
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

så sant, så sant.

Gammel 28-05-08, 23:02   #14
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg liker også Karin Fossum, og Jo Nesbø. Lindell har jeg også lest en del av, men begynner å bli lei av stilen hennes. Bøkene hennes er stort sett lettleste men veldig lettglemte. Jeg liker ikke Mankell heller, men Stieg Larsson likte jeg godt. Ellers leser jeg ikke så mye krim jeg da. Noen av Karin Alvtegen er også bra, men det er vel ikke alle som går i krimkategorien? Likte i allefall "Svik" godt.

Gammel 28-05-08, 23:06   #15
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Karin Fossum er min favoritt, lest alle bøkene til Lindell og Holt også.
Jo Næsbøs sorgenfri er fin også, har ikke lest noen av dem andre enda.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 23:24   #16
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes Anne Holt er grusom og skriver som en tenåring. Karin Fossum har jeg kun lest en roman av, som jeg likte godt. Gunnar Staalesen er ok, men litt ensidig og apellerer kanskje mest til bergenseren i meg. Jo Nesbø er klar favoritt, ingen over, ingen ved siden. Bøkene hans kan være ubehagelige å lese, men stor litteratur SKAL fremkalle litt ubehag.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:06.