Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anbefal meg en bok som ikke "alle" har lest!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-08, 20:07   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anbefal meg en bok som ikke "alle" har lest!

Og jo mer stillstand, dess bedre!

Gammel 29-05-08, 20:19   #2
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Anbefal meg en bok som ikke "alle" har lest!

"En by som Alice" av Nevil Shute.
Vet ikke om alle har lest den, men alle burde.
Den er så bra at mamme gjorde seg til tyv for den.

Gammel 29-05-08, 20:20   #3
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Devil's Valley av André Brink.

Gammel 29-05-08, 20:22   #4
Ginger2
Naiv og Super

Ginger2 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vet ikke om dette er en bok "alle" har lest, men jeg anbefaler Boktyven av Markus Zusak.

Gammel 29-05-08, 20:23   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Moby Dick? Jeg har ikke lest den sjøl, og det er det kanskje ikke så mange andre nordmenn som har gjort heller, men den refereres jo stadig til i amerikanske filmer og virker å være nærmest obligatorisk lesing der borte.

Gammel 29-05-08, 20:25   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

A Town like Alice er fin, ja. Og TV-serien fra 80-tallet gjorde også stort inntrykk på både meg og min mor, husker jeg.

Jeg vil ellers slå et slag for Egypteren Sinuhe av Mika Waltari. Den er kanskje ikke akkurat stillestående, men den er bra.

Gammel 29-05-08, 20:45   #7
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Min favoritt må bli Eli Sjursdotter av Falkberget (vel og merke om man liker historiske romaner). Kan jo også her anbefale The Joys of Motherhood. Papillon av Charriere har vel mange lest, men ligger vel ikke akkurat på bestselgerlisten nå.

Edit: er vel kanskje ikke så mye stillstand, ihvertfall ikke i Papillon....

Gammel 29-05-08, 20:51   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svermen (The swarm)! Jeg leser den på norsk. Litt tunglest, men veldig spennende. De skal lage film av den nå, gleder meg ihjel!

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...2378407&rom=MP

Gammel 29-05-08, 21:09   #9
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Berlinerpoplene er visst bra.

:brisen på rosévin:

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 21:40   #10
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

A Town like Alice er fin, ja. Og TV-serien fra 80-tallet gjorde også stort inntrykk på både meg og min mor, husker jeg.

Den serien så jeg! Husker også at pappa leste boka høyt for mamma. De leser svært sjelden bøker, så noe må det ha vært med den.

Tusen takk for alle tips! Jeg får google litt her, og se hva som høres mest interessant ut. Det er en venninne av meg jeg har i tankene.

Gammel 29-05-08, 21:40   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er trikken i ditt liv av Yvonne C. Kuhn.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 21:42   #12
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Den vidunderlige kjæflighetens historie av Carl Johan vallgren

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 21:44   #13
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gode gjerninger av Mari Osmundsen.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 22:10   #14
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leser Hundre År med Ensomhet av Gabriel Marcia Marques nå. Den var kanskje en bok som alle leste, og jeg finner den rimelig tung men allikevel veldig leseverdig.

Gammel 29-05-08, 22:11   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Den er nydelig. Noen stakk av med mitt eksemplar, men jeg har fått tak i den hos et antikvariat. Jeg skal kose meg med den i ferien.

Opprinnelig lagt inn av Ginger2, her.

Vet ikke om dette er en bok "alle" har lest, men jeg anbefaler Boktyven av Markus Zusak.

Jeg har lest og vil legge til at den egentlig er en ungdomsbok.

Jeg anbefaler Villa Europa av Ketil Bjørnstad. Alle jeg har gitt den til har likt den.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 22:24   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kvinnen og den svarte fuglen av Ninni Roll Anker
The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro
Elskeren av Marguerite Duras
Av måneskinn gror det ingenting av Torborg Nedreaas

Jeg er også veldig glad i Egypteren Sinuhe, som Skilpadda nevner.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 22:25   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og mens vi er inne på stillstand:

Madame Bovary av Gustave Flaubert. Av og til omtalt som "verdens kjedeligste bok" (men jeg liker den veldig godt likevel).

Gammel 29-05-08, 22:35   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Kvinnen og den svarte fuglen av Ninni Roll Anker
The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro
Elskeren av Marguerite Duras
Av måneskinn gror det ingenting av Torborg Nedreaas

Jeg er også veldig glad i Egypteren Sinuhe, som Skilpadda nevner.

Og jeg er veldig glad i de bøkene du nevner her. Eller Elskeren gjorde ikke noe voldsomt skjellsettende inntrykk, men de andre tre gjorde absolutt det.

Gammel 29-05-08, 22:43   #19
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Madame Bovary av Gustave Flaubert. Av og til omtalt som "verdens kjedeligste bok" (men jeg liker den veldig godt likevel).

Er den regnet som kjedelig? Jeg leste den da jeg var 18, og likte den veldig godt da.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 22:51   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er den regnet som kjedelig? Jeg leste den da jeg var 18, og likte den veldig godt da.

Jeg vet ikke hvorfor eller hvordan den har fått det ryktet, og alle som henviser til det (ryktet altså) bruker samtidig å presisere hvor godt de liker den.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:45.