|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Permakulturell
|
![]() Champagne og jordbær - hvilken vin?Jeg har sååå lyst på musserende og jordbær i dag. Noen som har tips til vin som passer (helst under 150 kr, da utgår vel den ekte varen?)?
![]() |
#2 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Champagne og jordbær - hvilken vin?Skal det være en dessertvin eller av det tørrere slaget? Jeg fikk anbefalt en dessertvin til pannacotta og jordbær som var lett musserende og den var veldig god. Jeg tror jeg har en flaske hjemme, så jeg kan sjekke navnet for deg.
![]() |
#3 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Champagne og jordbær - hvilken vin?Hvis jeg ikke tar meg råd til the real deal (og champagne koster mer enn 150,-) så foretrekker jeg en moscato d'asti - f.eks. Saracco til 120,-. Det er en perlende (musserende light) og søtlig (men ikke søt) vin. :henført sukk:
![]() |
#4 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Champagne og jordbær - hvilken vin?Det var akkurat den jeg mente. Skal tro hvorfor jeg ikke fant den da jeg lette?
![]() |
#5 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Champagne og jordbær - hvilken vin?Takk begge to. Da prøver vi den i dag!
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Champagne og jordbær - hvilken vin?
|
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Champagne og jordbær - hvilken vin?Hiver meg med i Saracco-jubelkoret. Perfekt nå i varmen med deilige jordbær til. Nyt!
![]() |
#8 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Champagne og jordbær - hvilken vin?Jeg har heller ikke hatt særlig sansen for kombinasjonen - helt til jeg traff på en av de rette vintypene for en ukes tid siden. Selvsagt glemte jeg å spørre hvilken vin det var, men jeg merket meg at den hadde søtlig preg og at den passet perfekt til jordbær. Handleliste til min bedre halvdel er allerede sendt.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Champagne og jordbær - hvilken vin?Slenger meg med på Asti-lovprisingen. Men husk å servere Astien helt kald, den er ikke god hvis den blir lunken i glasset! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Champagne og jordbær - hvilken vin?Saraccoen ble hyllet av alle som én - innertier til jordbærene! En spesiell takk fra han som kunne nyte et glass sammen med jordbærene og kjøre hjem senere, pga. lav alkoholprosent.
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Champagne og jordbær - hvilken vin?
Vel, det er opplest og vedtatt at Champagne er best egnet til jordbær. Min erfaring med Champagne til dette formålet er noe begrenset, og at jeg ikke umiddelbart stiller meg i jubelkoret skyldes sikkert at jeg drakk en av mine favoritter, i stedet for å matche med en Campagne som virkelig passer til jordbær. Rent teoretisk bør man ha noe mer sukker i Champagnen for at den skal passe best mulig til jordbærene. Dette kan man få ved å velge en Champagne med høy dosage (sukkermengden som tilsettes før andregangsgjæringen). Veuve Clicquot er en eksponent for denne stilen. Brut-utgaven er tørr, men sukkermengden som er tilsatt gjør at den i større grad balanserer syren, og den vil ikke føles så syrlig sammen med jorbærene som andre Brut-utgaver vil gjøre. Veuve Clicquot lager også en Sec-utgave som er noe søtere, og opplevelsen blir da noe mer i retning av Saracco. Jeg har ikke forsøkt denne sammen med jordbær, men jeg har drukket den, og den har selvfølgelig langt mer smaksdypde enn Saracco. For selv om Saracco er veldig god, er det tross alt en relativt enkel vin. Men prisen på Veuve Clicquot er 3 ganger så høy også. Ikke kan man kjøre hjem etterpå heller |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Champagne og jordbær - hvilken vin?Å, balsamico er veldig godt til jordbær. Jeg pleier å koke den inn med litt sukker - det blir en utrolig god sirup til bærene
![]() |
#13 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Champagne og jordbær - hvilken vin?Takk for tips, Nebbia. Jeg mener å ha drukket en rosévariant av Veuve Clicquot, som smakte fortreffelig - dog uten jordbær den gangen.
![]() |
|
|