Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøkene du elsket som barn

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-08, 01:08   #1
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Bøkene du elsket som barn

Jeg lurer på hvilke bøker du husker best/ dine favoritter fra du var sånn ca. barneskolebarn

-Jeg leste det jeg kom over av Maria Gripe Skyggen over steinbenken...*mimre*
-Serien om "Den vesle vampyren" var kjempe artig.
-"Ulv og jeg" husker ikke forfatteren.
-Det meste av Roald Dahl, og da spesielt Mathilda.

foruten litt for mange Penny-bøker

Gammel 07-06-08, 01:11   #2
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Ja, nå fant jeg en lignende tråd.

Gammel 07-06-08, 02:26   #3
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Likte godt Astrid Lindgren og Anne Cath Vestly bøkene.
Husker også jeg samlet på bobseybarna, lykkebarna, hardy guttene, frk. dektektiv. stompa. Men det var litt opp på barneskolen.

Gammel 07-06-08, 07:31   #4
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Det første jeg tenker på er Den Hemmelige Hagen av Frances Burnett, men jeg var kanskje litt eldre enn ved skolestart da.

Putte i Blåbærskogen kom jeg over forleden, og ble minnet på at det var en stor favoritt. Lindgreen ble iherdig lest (som her i huset nå. Særlig var jeg glad i Lotta og Barna i Backebygrenda. Knerten var jeg også glad i men jeg kunne ikke fordra Aurora. Det var jo ikke rart når vi leste dem på skolen i 9-10 årsalderen. De handler om en jente på 4-5 år, og en livssituasjon jeg ikke kunne forholde meg til. 5 åringen her elsker dem. Guro bøkene elsket jeg også.

Jeg leste også hele Bobsybarna, og alle frøken detektiv bøkene. Mye Evy Bøgenes også (gamle ungpikebøker).
Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio husker jeg godt.

Til slutt må jeg ikke glemme hestebøkene. Spesielt Brita og Silver bøkene.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 07:45   #5
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

De jeg husker best er vel
- Anne fra Bjørkely
- Ina bøkene
- Frk Detektiv
- Anne Cath Vestly sine bøker

Gammel 07-06-08, 08:02   #6
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Det ble mest bøker fra TL-klubben og Penny-klubben. Husker spesielt godt barnevakt-klubben, det syns jeg var kjempegøy.

Den vesle vampyren-bøkene leste jeg og.

Og en bok som heter "God natt, mister Tom" gjorde virkelig inntrykk på meg. Handlet om en gutt som levde med omsorgssvikt under krigen i England, men fikk komme til mister Tom, som bodde på landet. Han trodde ikke sine egne øyne da han skulle få lov til å sove i en seng og ikke på gulvet... og sånn. Fælt, men boka var nydelig.

Gammel 07-06-08, 08:49   #7
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg elsket bøkene om tante brun, tante grønn og tante fiolett. Ellers var Vi på Saltkråkan, bøkene om Madikken, barna i Bakkebygrenda og Emil.

Andre favoritter:
Bjarne og Stine som gatemusikanter
Bjarne og Stine hos fotografen
Vi på vidda
Serafin
Oles skitur
Folk og røvere i Kardemommeby
Kroppen

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 09:33   #8
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Hukommelsen er ikke som den en gang var, men jeg husker disse:
Ruffen - sjøormen som ikke kunne svømme
Den lille larven Aldrimett
Anne fra Bjørkely
Den hemmelige hagen
Lukas Kasha
Momo - kampen om tiden

Gammel 07-06-08, 09:39   #9
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Skyggebøkene til Maria Gripe var en stor favoritt her også. Har ikke hatt hjerte til å pakke de bort med resten av "fjortis-litteraturen" min, så de står i hylla fortsatt.

Leste også:
Astrid Lindgren
Arild Nyquists barnebøker
Roald Dahl: SVK og Mathilda var favorittene.
Anne fra Bjørkely-bøkene (og tv-serien, selvsagt)
Hobbiten (og Ringenes Herre da jeg ble litt eldre)
Likte også godt "Historien om"-bøkene: Historien om Hellen Keller, om Walt Disney, Winston Churchill, Louis Pasteur - er noen av de jeg husker.

Også var det en bokserie om en stor søskenflokk som bodde på barnehjem, eller noe sånt. Etterhvert ble de adoptert bort til forskjellige familier. Noen som husker?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 09:53   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var de opplagte, selvsagt - serien om Anne fra Bjørkely, Den hemmelige hagen, Det suser i sivet, bøkene til Laura Ingalls om huset på prærien, Brødrene Løvehjerte og Mio, min Mio. Narnia-bøkene og Jordsjø-bøkene, og så Ringenes Herre. Og Anne-Cath. Vestly, og mye av Roald Dahl. Dessuten mye av Maria Gripe, ja, og alle Mummibøkene til Tove Jansson. Og så husker jeg en som jeg tror het Den lange vinteren, om ei jente som het Borghild og som mistet hele familien i Svartedauen og reiste rundt i Norge og traff bl.a. en liten gutt som hun tok seg av. Og så bøkene om Silas - husker noen andre dem? Dem har jeg ikke sett på mange år. Og så husker jeg flere bøker om dyr - hester var jeg aldri opptatt av, men bøkene om ulvehunden Finn leste jeg mange ganger, og Den lange reisen, om de to hundene og en katt som reiste over hele Amerika eller noe sånt for å komme hjem igjen, og en bok om katten Tom som måtte klare seg alene i skogen hele vinteren; lurer på om den også het Den lange vinteren? Og Ulvehunden av Jack London; det var en av de få bøkene til morfar som interesserte meg. Fresi Fantastika husker jeg også. Og Syv små australiere! Og jeg leste Tom Sawyer og Huckleberry Finn, og Kon-Tiki og Pelsjegerliv og mye annet som ikke egentlig var barnebøker.

Gammel 07-06-08, 09:54   #11
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var en skikkelig lesehest og leste omtrent alt jeg kom over, men husker spesielt godt:

Bobseybarna
Gulltopp
Nancy Drew
Alle barna på prærien (eller noe i den duren)
Anne fra Berkely
Roald Dahl bøkene
Anne Cath. Vestly bøkene
Astri Lindgren bøkene
Den hemmelige hagen
Ina bøkene

Gammel 07-06-08, 10:31   #12
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Da Hitler stjal den lyserøde kanin

Frendeløs

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 13:03   #13
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg slukte alt jeg kom over av Evy Bøgenes. Ellers var jeg med i tuppen og lillemor-klubben. Leste alt jeg fikk der også.
Samlet på Gulltopp, Bobseybarna, Lykkebarna og Nancy Drew. Lånte alle bøkene om Britta og hesten (tror jeg de het) på biblioteket da jeg gikk på barneskolen.

I sommerferien før ungdomsskolen leste jeg hele sagaen om Isfolket.

Jeg leste generelt mye da jeg var liten. Husker en gang jeg gikk tom for lesestoff, da begynnte jeg på Bibelen.

Bøker som gjorde inntrykk på meg er bl.a. en som heter Fimbulvinter og en som heter Farvel Rune. Jeg husker ikke forfatterene da.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 14:03   #14
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Skyggen over steinbenken , "Og de hvite skyggene i skogen", Den lille Vampyren, Emily og Anne-bøkene til L.M. Montgomery, Frøken Detektiv, Fem-bøkene, Agatha Christie (begynte på de da jeg var 9-10 år). Noe Evy Bøgenes også.

Jeg husker også en bok som het "Den hemmelighetsfulle øya" eller noe sånt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 14:10   #15
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Tror jeg leste de aller fleste bøkene på skolebibloteket. Elsket bøker da jeg var liten og var en ivrig låner på bibloteket.

Den første serien jeg leste som jeg husker mest av var den lille vampyren. Da var jeg vel en 6-7 år og det var litt skummelt husker jeg.

Gammel 07-06-08, 14:36   #16
Left
Passiv

Standard

......

Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 14:37   #17
Left
Passiv

Standard

Bobseybarna var en slager.
Far til 4
Anne Cath Vestly
Frøken Detektiv
Nancy Drew (kanskje det var samme)?
Hardyguttene
Astrid Lindgren

Leste stort sett alt jeg kom over.

Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 14:44   #18
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg var en sånn som slepte med meg et lass bøker fra biblioteket (og ingen i slekta forstod at jeg ønsket meg bøker hver gang det var jul eller bursdag, jeg hadde jo så mange bøker allerede )

Jeg likte veldig godt de fleste av de bøkene dere har nevnt. I tillegg vil jeg nevne:
- Morgentåkedalen (grøøøss, men akk så nydelig)
- Emma og Gustav
- Annas barn
- Jernbanebarna
- Dr. Jekyll og Mr. Hyde

En periode hadde jeg helt dilla på Sør-Afrika og Apartheid-problematikk, og leste all skjønnlitteratur jeg kom over,
og året etter var det kulturrevolusjonen i Kina.
Men det var vel på ungdomsskolen, tenker jeg.

Gammel 07-06-08, 14:45   #19
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Frøken Detektiv
Nancy Drew (kanskje det var samme)?

Skam på deg, selvfølgelig var det det samme

Gammel 07-06-08, 18:17   #20
jannski
Utålmoooodig

jannski sin avatar

Hvor: Trondheim
jannski er litt kul
Standard

Åh, mye er nevnt allerede ser jeg: Ulvehunden og bøker om dyr var en slager, alle bøker om "barnedetektiver" slo an, Bobseybarna, Nancy Drew, Fem osv, jeg leste alle mammas gamle jentebøker type Evi Bøgenes, alt av Astrid Lindgren og Anne Cath Vestly. Den hemmelige hagen var en favoritt lenge, Ruffen husker jeg (og bilen mamma og jeg hadde - en Renault 5 - het Ruffen) og masse masse mer. Jeg har lest som en gal fra jeg kunne lese.

jannski er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:18.