|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Alltid motsatt
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Bøkene du elsket som barnJeg lurer på hvilke bøker du husker best/ dine favoritter fra du var sånn ca. barneskolebarn
![]() |
#2 |
Alltid motsatt
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnJa, nå fant jeg en lignende tråd.
![]() |
#3 |
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnLikte godt Astrid Lindgren og Anne Cath Vestly bøkene.
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnDet første jeg tenker på er Den Hemmelige Hagen av Frances Burnett, men jeg var kanskje litt eldre enn ved skolestart da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnDe jeg husker best er vel
![]() |
#6 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnDet ble mest bøker fra TL-klubben og Penny-klubben. Husker spesielt godt barnevakt-klubben, det syns jeg var kjempegøy.
![]() |
#7 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnJeg elsket bøkene om tante brun, tante grønn og tante fiolett. Ellers var Vi på Saltkråkan, bøkene om Madikken, barna i Bakkebygrenda og Emil.
![]() |
#8 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnHukommelsen er ikke som den en gang var, men jeg husker disse:
![]() |
#9 |
*_*
|
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnSkyggebøkene til Maria Gripe var en stor favoritt her også. Har ikke hatt hjerte til å pakke de bort med resten av "fjortis-litteraturen" min, så de står i hylla fortsatt.
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnDet var de opplagte, selvsagt - serien om Anne fra Bjørkely, Den hemmelige hagen, Det suser i sivet, bøkene til Laura Ingalls om huset på prærien, Brødrene Løvehjerte og Mio, min Mio. Narnia-bøkene og Jordsjø-bøkene, og så Ringenes Herre. Og Anne-Cath. Vestly, og mye av Roald Dahl. Dessuten mye av Maria Gripe, ja, og alle Mummibøkene til Tove Jansson. Og så husker jeg en som jeg tror het Den lange vinteren, om ei jente som het Borghild og som mistet hele familien i Svartedauen og reiste rundt i Norge og traff bl.a. en liten gutt som hun tok seg av. Og så bøkene om Silas - husker noen andre dem? Dem har jeg ikke sett på mange år. Og så husker jeg flere bøker om dyr - hester var jeg aldri opptatt av, men bøkene om ulvehunden Finn leste jeg mange ganger, og Den lange reisen, om de to hundene og en katt som reiste over hele Amerika eller noe sånt for å komme hjem igjen, og en bok om katten Tom som måtte klare seg alene i skogen hele vinteren; lurer på om den også het Den lange vinteren? Og Ulvehunden av Jack London; det var en av de få bøkene til morfar som interesserte meg. Fresi Fantastika husker jeg også. Og Syv små australiere! Og jeg leste Tom Sawyer og Huckleberry Finn, og Kon-Tiki og Pelsjegerliv og mye annet som ikke egentlig var barnebøker.
![]() |
#11 |
Like blid!
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnJeg var en skikkelig lesehest og leste omtrent alt jeg kom over, men husker spesielt godt:
![]() |
![]() |
#12 |
Latsabb
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøkene du elsket som barn |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
tankefull
|
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnJeg slukte alt jeg kom over av Evy Bøgenes. Ellers var jeg med i tuppen og lillemor-klubben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnSkyggen over steinbenken , "Og de hvite skyggene i skogen", Den lille Vampyren, Emily og Anne-bøkene til L.M. Montgomery, Frøken Detektiv, Fem-bøkene, Agatha Christie |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Opp og ned
|
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnTror jeg leste de aller fleste bøkene på skolebibloteket. Elsket bøker da jeg var liten og var en ivrig låner på bibloteket.
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Bøkene du elsket som barn...... |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnBobseybarna var en slager. |
![]() |
![]() |
#18 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnJeg var en sånn som slepte med meg et lass bøker fra biblioteket (og ingen i slekta forstod at jeg ønsket meg bøker hver gang det var jul eller bursdag, jeg hadde jo så mange bøker allerede
![]() |
#20 |
Utålmoooodig
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() |
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnÅh, mye er nevnt allerede ser jeg: Ulvehunden og bøker om dyr var en slager, alle bøker om "barnedetektiver" slo an, Bobseybarna, Nancy Drew, Fem osv, jeg leste alle mammas gamle jentebøker type Evi Bøgenes, alt av Astrid Lindgren og Anne Cath Vestly. Den hemmelige hagen var en favoritt lenge, Ruffen husker jeg (og bilen mamma og jeg hadde - en Renault 5 - het Ruffen) og masse masse mer. Jeg har lest som en gal fra jeg kunne lese.
![]() |
|
|