|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Hjelp til en nybegynner - syingJeg har beundret alle dere andre osm syr så flotte barneklær, og har bestemt meg for å gjøre et forsøk. Laget et ganske fint forkle i går, og forsøker meg i dag på en selekjole. Dette gjøres etter oppskrifter i fra boka "Sy til barn".
![]() |
![]() |
#2 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hjelp til en nybegynner - sying
Du kan velge om du vil sikke kantene før eller etter sammensying. Etter kan bli litt knølete, så hvis jeg syr i spesielt raknete stoffer, sikker jeg alle kantene på forhånd. Da kan du også presse sømmonnet til hver side når du stryker plagget etterpå. Sikker du etter du har sydd sammen delene må du presse sømmonnet kun til en side
![]() |
#3 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hjelp til en nybegynner - syingEt spørsmål her fra en totalt fersking med... Overlock - er det det samme som sikk-sakk, eller er det noe annet?
![]() |
#4 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp til en nybegynner - syingOverlock er når du syr sikksakk og rettsøm samtidig, du syr stoffene sammen og lager sikksakksøm samtidig.
![]() |
#5 |
Slumrende Ullteppe
|
Aha. Hvis man så har en maskin som ikke gjør dette "av seg selv," kan man da sy sikk-sakk først og så sy stoffdelene sammen? Vil dette gjøre samme nytta?
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Hjelp til en nybegynner - syingEn overlock-maskin både syr sikk-sakk og rettsøm samtidig. Grunnen til at man alltid må sy sikk-sakk er jo for at det ikke skal rakne. |
![]() |
![]() |
#7 |
Fornøyd
|
What?! Jeg har maskin med overlock på, og har nå sittet og først sydd plaggene sammen, og deretter overlocket. Skal det virkelig holde å bare overlocke, altså?
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hjelp til en nybegynner - syingTusen takk. Jeg klarte det!
![]() |
![]() |
#9 |
fri
|
![]() Sv: Hjelp til en nybegynner - syingJeg synes ikke overlockfunksjonen på vanlige maskiner er bra nok når det gjelder å skulle hindre at sømmen rekner, så jeg har gjerne sikk-sakket vanlig i tillegg. Det jeg bruker overlock-sømmen på vanlig maskin til er når jeg syr i elastisk søm, for å hindre at sømmen sprekker når man tøyer stoffet. Forøvrig så kan man også sette sømmen på svak sikk-sakk når man syr i elastisk stoff, og man hindrer også da at sømmen sprekker på elastisk søm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hjelp til en nybegynner - syingDen veldig enkle maskinen har heldigvis funksjonalitet for å sy i knapphull, så det klarte jeg. Det ble nok ikke det peneste, men dette var mitt aller første forsøk som syerske så jeg klarer det sikkert bedre neste gang.
![]() |
![]() |
#11 |
fri
|
![]() Sv: Hjelp til en nybegynner - syingJa, dagens enkle maskiner har selvsagt dette. Men maskina jeg sydde masse på første året jeg studerte, dvs symaskina som min romkamerat hadde arva av bestemora si, hadde kun rettsøm og sikk-sakk. Men det gikk greit det også altså, og jeg har sjelden siden sett så fin søm på noen maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|