Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Føle føle føle - jeg trenger et kræsjkurs i en T's verden ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-08, 21:19   #1
Hønni

Hønni sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Føle føle føle - jeg trenger et kræsjkurs i en T's verden ...

Min JTI typologi er ESFP og det er jeg fornøyd med altså.

Men, min sjef er en sterk T, og jeg ser at jeg må snakke til henne slik at hun hører hva jeg sier.

Jeg føler og føler og føler og det er jo i veien her.

Gi meg et kræsjkurs i en T's verden!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 21:22   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Føle føle føle - jeg trenger et kræsjkurs i en T's verden..

Jeg tror Skilpadda er den som er flinkest til å forklare, hun er F med svært mange T-mennesker som hun er svært flink til å snakke og forklare ting til.

Ellers tror jeg kanskje det er lettere å komme med eksempel? Så kan vi T-ene her hjelpe til med superargumenter?

Gammel 09-06-08, 21:22   #3
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er hun ESTP?

sakset fra: http://www.teamtechnology.co.uk/myers-briggs/estp.htm

What makes an ESTP tick?

The Dominant function is the perceptive one of Sensing. Characteristics associated with this function include:

• Likes looking at information in terms of facts and details
  • Focuses more on the here and now rather than possibilities for the future
  • Feels comfortable in areas of proven experience
  • Takes a realistic approach
The perceptive Sensing function is extraverted. That is, Sensing is used primarily to govern the outer world of actions and spoken words. The ESTP will therefore:
  • Seek to experience and enjoy the world as it is
  • Be very responsive to current events, with life tending to be a succession of events
  • Be pragmatic in nature, constantly seeking to change the world to the way the ESTP wants it to be
  • Observe in an objective way, valuing facts without necessarily putting an interpretation upon them
The Sensing function is primarily supported by introverted Thinking judgement. That is, Thinking judgement is used primarily to manage the inner world of thoughts and emotions. This will modify the way that the Sensing is directed, by:
  • focusing the (outer world) Sensing on impersonal facts and logical options
  • tending to enjoy action and events for themselves rather than for the company of others
  • leading to enjoyment of material possessions
The classic temperament of an ESTP is Dionesian, or Sanguine, for whom freedom is a basic driving force - seeking to experience and enjoy life.
Contributions to the team of an ESTP

In a team environment, the ESTP can contribute by:
  • making things happen, with an action-oriented approach
  • building a lively 'can-do' atmosphere, which generates team spirit
  • focusing on practical ideas
  • applying a common sense approach to problem solving
  • maintaining awareness of the factual information on which discussions are based
  • taking charge in a crisis, and organising others
The potential ways in which an ESTP can irritate others include:
  • acting too quickly, without appearing to think things through
  • focusing too much on the current task at the expense of longer term or interpersonal issues
  • not seeing the wood for the trees
  • not taking account of the sensitivities of others
  • turning to a new problem before the last one has been fully completed
  • seeming materialistic
  • generating crises as a way of getting things moving

Personal Growth

As with all types, the ESTP can achieve personal growth by developing all functions that are not fully developed, through actions such as:
  • developing a long term vision, that avoids focusing on details
  • developing a greater understanding of how people feel
  • stopping and thinking before acting
  • ensuring that all aspects of a task have been completed before going on to the next one
  • spending time to interpret facts - looking for subjective meaning, and for underlying patterns
  • developing time management skills
  • deciding on a personal set of values, and revisiting this list from time to time
  • expressing appreciation to others for their qualities

Recognising Stress

As stress increases, 'learned behaviour' tends to give way to the natural style, so the ESTP will behave more according to type when under greater stress. For example, in a crisis, the ESTP might:
  • use impulsive energy to overcome whatever obstacles get in the way
  • generate new actions
  • use tried and trusted means of solving problems
  • use pragmatic solutions at the expense of the long term
Under extreme stress, fatigue or illness, the ESTP's shadow may appear - a negative form of INFJ. Example characteristics are:
  • going quiet or withdrawing from people
  • having a gloomy view of the future
  • having intense negative feelings towards others, which may be openly expressed
  • ceasing to adapt to changing circumstances
The shadow is part of the unconscious that is often visible to others, onto whom the shadow is projected. The ESTP may therefore readily see these faults in others without recognising it in him/her self.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 21:24   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Show me the money. "Hvis jeg ikke får flere ressurser, kommer lønnsomheten til å gå ned". Vis regneark og flytskjema og to streker under svaret. Har jeg hørt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 21:24   #5
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Hæ?

Gammel 09-06-08, 21:26   #6
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Logikk er fint. Argumenter med konsekvens er fint, særlig om konsekvensen kan kvantifiseres. Argumenter basert på fakta er fint.

Gammel 09-06-08, 21:31   #7
Hønni

Hønni sin avatar

Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ok, eksempel...

Jeg skal ha medarbeidersamtale hvor vi bl.a. skal diskutere en karrierestige, hvor man kan klatre uten å måtte ha personalansvar. Det øverste trinnet er fagleder, hvor jeg mener (der skrev jeg føler ) at jeg er i dag. Jeg er på ingen måte utlært eller den flinkeste i faget, men jeg er den i avdelingen min organisasjonen bruker når de skal ha svar på fagspørsmål, og den de vil ha med seg på råd når de skal ta besluttninger. Jeg vil gjerne bli målt på den jobben jeg gjør her og da må jeg ha tittelen. Hvis de mener at jeg ikke innehar kvalifikasjonene må jeg vite konkret hva de ønsker at jeg gjør for å få det. Jeg jobber 50 timers uker i dag, så jeg har ikke tid til videreutdanning på egentid. Da må jeg i så fall kutte ut den tiden jeg bruker som fagleder i dag på å bli det.

Lett å skrive ned når jeg kan redigere og slette, men når jeg skal si dette blir det jeg føler, jeg tror...
Jeg suger rett og slett på å be om bedre betingelser for meg selv.

Gammel 09-06-08, 21:34   #8
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kall en spade en spade. Hilsen ESTJ'er.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 21:35   #9
Hønni

Hønni sin avatar

Standard

Jeg tror hun er ENTJ?

Gammel 09-06-08, 21:35   #10
Hønni

Hønni sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Show me the money. "Hvis jeg ikke får flere ressurser, kommer lønnsomheten til å gå ned". Vis regneark og flytskjema og to streker under svaret. Har jeg hørt.

Jeg suger på regneark og flytskjema....

Gammel 09-06-08, 21:37   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ihvertfall ikke si jeg føler, jeg tror. Jeg mener, jeg synes er mye bedre. Øv deg på forhånd, og si det sånn som du skriver her. Punkt for punkt.

Gammel 09-06-08, 21:37   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skriv ned røffly hvordan du bruker tiden din, og hvor mye som går til faglederbiten. Poengter hvorvidt det er andre som har eller kan ta den jobben. Igjen, regneark og flytskjema er fine greier, med masse rødt og andre gilde farger.

- No. 4 -
Gammel 09-06-08, 21:38   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Ok, der hadde du postet mens jeg skrev.

- No. 4 -
Gammel 09-06-08, 21:38   #14
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dvs. type eksempel:

"Altså: I praksis her fungerer jeg jo akkurat som avdelingens xxxxx (insert jobbtittel), nærmere forklart pga:
1.
2.
3. etc.

Så siden jeg altså i praksis er avdelingens xxxxx, så mener jeg at jeg fortjener tittelen som går med den kompetansen jeg åpenbart har. Og hvis dere ikke føler dette går, fordi jeg ikke har kompetansen formelt, så vil jeg gjerne at dere gir meg rom/hjelp for å formalisere dette slik at jeg kan rykke opp lønns/stillingsmessig dit jeg faktisk fungerer idag."

Gammel 09-06-08, 21:39   #15
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Du skal sitte igjen med en sånn følelse etterpå:

Gammel 09-06-08, 21:39   #16
Hønni

Hønni sin avatar

Standard

Jeg er forøvrig ESFP/ENFP. 7/7 på S og N, men jeg er nok ørlite grann mer S.

(13 på E )

Gammel 09-06-08, 21:40   #17
Hønni

Hønni sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Dvs. type eksempel:

"Altså: I praksis her fungerer jeg jo akkurat som avdelingens xxxxx (insert jobbtittel), nærmere forklart pga:
1.
2.
3. etc.

Så siden jeg altså i praksis er avdelingens xxxxx, så mener jeg at jeg fortjener tittelen som går med den kompetansen jeg åpenbart har. Og hvis dere ikke føler dette går, fordi jeg ikke har kompetansen formelt, så vil jeg gjerne at dere gir meg rom/hjelp for å formalisere dette slik at jeg kan rykke opp lønns/stillingsmessig dit jeg faktisk fungerer idag."

Hva med en coaching vin/øl/kaffe on me før den 23.

Gammel 09-06-08, 21:44   #18
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

ok, eksempel...

Jeg skal ha medarbeidersamtale hvor vi bl.a. skal diskutere en karrierestige, hvor man kan klatre uten å måtte ha personalansvar. Det øverste trinnet er fagleder, hvor jeg mener (der skrev jeg føler ) at jeg er i dag. Jeg er på ingen måte utlært eller den flinkeste i faget, men jeg er den i avdelingen min organisasjonen bruker når de skal ha svar på fagspørsmål, og den de vil ha med seg på råd når de skal ta besluttninger. Jeg vil gjerne bli målt på den jobben jeg gjør her og da må jeg ha tittelen. Hvis de mener at jeg ikke innehar kvalifikasjonene må jeg vite konkret hva de ønsker at jeg gjør for å få det. Jeg jobber 50 timers uker i dag, så jeg har ikke tid til videreutdanning på egentid. Da må jeg i så fall kutte ut den tiden jeg bruker som fagleder i dag på å bli det.

Lett å skrive ned når jeg kan redigere og slette, men når jeg skal si dette blir det jeg føler, jeg tror...
Jeg suger rett og slett på å be om bedre betingelser for meg selv.

Dette er jo veldig ryddig og oversiktelig da, så om du klarer å si dette så er det bra! Du har lov til å ta med deg notater inn, jeg ville sett på det som en helt klar styrke. Jeg ville også lagd en liste med kvalifikasjoner du mener å inneha for å ha denne jobben, i stedet for å spørre om hva hun mener du mangler, dersom du mener du faktisk er kvalifisert. Da viser du at du er gjenomtenkt og at du vet hvorfor du fortjener det (og ikke at det er noe du føler )

Gammel 09-06-08, 21:48   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:leser og lærer:

:ENFP:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 21:52   #20
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Det er bare å si det som det er. :hjelpsom INTJ:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.