Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Førstehjelp på kaktus. Hjelp! Haster!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-08, 22:15   #1
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Førstehjelp på kaktus. Hjelp! Haster!

Sønnen min har vært litt uheldig og holdt på å vanne i hjel en av yndlingskaktusene sine. Jeg oppdaga det heldigvis nå i kveld. Berga det meste av den (flere som vokser sammen ut fra den samme kaktusen). En av de største var roten ødelagt på. Jeg kappa toppen av den og da blødde den. Noe jeg kan gjøre for at toppen skal rote seg? Skal den stå i vann?

Om noen vet,så vær så snill og hjelp meg. Si ifra om du er litt usikker også, for eg har ikke mye peiling. Sønnen min er kjempelei seg og jeg fortvilt.

Gammel 10-06-08, 22:28   #2
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Førstehjelp på kaktus. Hjelp! Haster!

Jeg er ikke ekspert på kaktuser akkurat men alle planter er i utgangspunktet totipotente, det vil si at det er mulig å dyrke opp en helt plante fra ei enkelt plantecelle. For å stimulere til rotdannelse brukes et plantehormon som heter auxin, men jeg vet ikke om det er noe man får tak i. Uansett, jeg ville satt plantedelen med rotenden i vann, og gjerne tilsatt littegranne plantenæring i vannet, krysset fingrene og håpet på det beste. Sett kaktusen så den har godt med lys, og pass på at sårflaten verken tørker ut eller at planten kommer for mye under vann. Lykke til!

Gammel 10-06-08, 22:37   #3
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Tusen hjertelig takk for hjelp! Har heldigvis plantenæring. Plantehormonet skal jeg spørre om hos en blomsterforhandler. Krysser fingrene og håperat det går bra. Tusen takk, enda en gang.

Gammel 10-06-08, 22:44   #4
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, jeg må bare understreke at jeg ikke er noen ekspert på kaktus, langt der ifra. Håper uansett at det går bra å få røtter på kaktusen, noen planter slår lettere rot enn andre, som kan være mer plundrete å få til.

Gammel 10-06-08, 22:47   #5
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Standard

Dette fant jeg på nett om å dyrke kaktusstiklinger:

Sitat:

Å dyrke fra stikling/Kloning

Kaktuser kan også dyrkes igjenom ukjønnet formering via. kloning. Dvs. at du tar en bit av kaktusen og lar den vokse fram som egen plante. Denne metoden skaper større planter sammenlignet med å dyrke fram kaktuser fra frø, men man får kansje færre planter.

Siklingene kan være i hvilken som helst størrelse, sselv om veldig små(<1-2 cm) kan tørke ut og dø før de får rota seg skikkelig.

Et skudd eller en knott/tupp kuttes av med en skarp steril/desinfisert kniv. Når du tar flere stiklinger fra en lang stamme bør du huske på hva som er opp og ned på hver bit. Det gjør ingenting om stiklingene mangler øverste tuppen, da de vil utvikle en ny etter de har rotet seg skikkelig, setter du derimot en stikling oppned vil den sannsynligvis ikke vokse i det hele tatt.

Pereskopsis(bladet kaktus) behandles på en litt annen måte enn di typene nevt ovenfor, de settes ned i fuktig jord, og holdes varme og utenfor sterkt lys i ca. to uker, slik at røttene får vokse.

Ev. kan man dyppe 'rotenden' på alle kaktustyper i rooting-powder før de settes i jord. Noen mener også at man bør la sårflatene på kaktuser(san pedro/peruvian tourch helbredes før man setter den i jord, noe som går ut på å la den ligge å 'tørke' en stund til sårflaten på rotenden har stivnet og ikke så lett råtner når den settes i jord. Dette gjelder selvsagt dersom kaktusen ikke begynner å visne mens den tørker.
Desto større såroverflate, desto lengre tid tar det før planten er helbredet. Nå kaktusen helbredes er det greit plassere den i en vertikal posisjon, så den ikke blir bøyd.
Når dette er gjort settes kaktusen i lett fuktet jord, som ikke skal vannes på kansje så mye som to uker. Etter den første vanningen skal man la jorda tørke inn igjen.
Nok en gang er det viktig å ikke vanne for mye, da stiklingen ikke har fullt utviklede røtter. Planten rotes best på et lyst sted, ikke i direkte sollys, og ved en temp. på ca. 20°C.

Gammel 10-06-08, 22:49   #6
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Standard

Er glad for all hjelp jeg kan få jeg, for duer uten tvil større ekspert enn meg.
Har du noen anelse om hvor lang tid vi må regne med før den ev. roter seg? Skal den ha kraftige røtter før den plantes i jord, eller skal vi plante den så snart vi ser røtter?

Gammel 10-06-08, 22:55   #7
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Standard

Jeg ville plantet den så snart den har røtter som er et par cm lange (tror jeg, vanligvis blir plantene mine stående til de har mye lenger røtter enn som så, siden jeg hele tiden utsetter å få dem i jord ).

Her er forresten et tips jeg fant, dersom du ikke får tak i auxin eller annet for å stimulere til rotdannelse:

Sitat:

Gi røttene starthjelp
Han forslår også at man gir stiklingene litt starthjelp med rotfremmende seljesaft. Selje inneholder auxin, et plantehormon som stimulerer utvikling av røtter.

- Klipp opp to-tre seljekvister i centimeterlange biter og legg dem i en liter vann over natten. Sett alle stiklingskvister over natten i auxinvannet før du setter dem i jorda. Slik roter de seg fortere, anbefaler Smaaland.

Gammel 10-06-08, 23:16   #8
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Standard

Har planta de i jord, da det ikke er bladkaktus. Hadde skrevet innlegget før jeg så ditt. Har lært masse om kaktus i dag. Tusen takk for all hjelp.

Skal jammen prøve meg på stiklinger framover, hvis dette lykkes

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35.