|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samvittigheten til helsepersonellSer i Dagbladet at Stortinget i går vedtok at helsepersonell kan nekte å assistere ved assistert befruktning av lesbiske av samvittighetsgrunner.
|
|
|
#2 |
|
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Samvittigheten til helsepersonellDette blir for dumt.
|
|
|
#3 |
|
Etylbarbital
Sv: Samvittigheten til helsepersonellNoen gode argumenter bør det jo være - vedtaket ble i hvert fall fattet med "solid flertall".
|
|
|
#4 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Samvittigheten til helsepersonellKan desverre ikke overbevise deg altså. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Har ponny, ønsker høyhest
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Samvittigheten til helsepersonellJeg tenker et dette kan handle om religion og at de som evt vil nekte å assistere gjør det på grunn av religiøs overbevisning? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Etylbarbital
Sv: Samvittigheten til helsepersonellAd. religiøs overbevisning: Kan en lege nekte å skrive ut prevensjon hvis dette strider i mot vedkommendes religion? Kan en apotekansatt nekte å selge nødprevensjon av religiøse grunner? Eller er det kun abort og nå også assistert befruktning av lesbiske som er gyldig grunn?
|
|
|
#7 |
|
Ekvilist
|
Sv: Samvittigheten til helsepersonellJeg kan ikke komme med noen argumenter, men jeg kan si litt om hva jeg mener. Jeg kan forstå at man er prinsipielt i mot abort, og derfor nekter å utføre en abort. Samtidig tenker jeg at man da ikke kan ha en jobb hvor dette er en del av arbeidet. Det samme tenker jeg i forhold til assistert befruktning. Jeg har større forståelse for at folk ikke vil gjennomføre abort (selv om jeg er for selvbestemt abort) en motstand mot å hjelpe folk med å bli gravide.
|
|
|
#8 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Samvittigheten til helsepersonellJeg kan forstå og forsvare retten til å nekte å utføre en abort...
|
|
|
#9 |
|
Bare sær
Sv: Samvittigheten til helsepersonell
Det er dessuten ikke bare gynekologer som er involvert.
|
|
|
#10 |
|
Vaklende
|
Sv: Samvittigheten til helsepersonellJeg er også veldig nysgjerrig på bakgrunnen for dette. Hørte på radio nå at "homo" ikke lenger dømmes som et skjellsord (en som hadde kalt en politimann det) fordi det er nå et nøytralt ord, som reflektert i lovgivningen ved den nye ekteskapsloven. Dette blir for meg forskjellig håndtering av samme sak. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
På vei
Sv: Samvittigheten til helsepersonellSå vidt jeg kan se av lovteksten sier den ingen ting om at dette kun gjelder for lesbiske par. Det kan sikkert være flere grunner til at man ønsker å vegre seg mot å delta ved assistert befruktning. Det er sikkert en del som mener at det er å tukle med skaperverket, for å nevne et eksempel. Det har i så fall ingen ting med seksuell legning å gjøre. Jeg syns muligheten til en slik reservasjon er helt grei. Jeg syns det er intolerant å ikke akseptere at mennesker kan ha forskjellig overbevisning om slike spørsmål. Dette er jo faktisk tukling med skaperverket, og at enkelte finner det galt på etisk grunnlag syns jeg man må akseptere. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Etylbarbital
Sv: Samvittigheten til helsepersonellÆsj, mener du at jeg har latt meg lure av tabloid fremstilling, ElinM? Hvor fant du lovteksten?
|
|
|
#13 |
|
På vei
Sv: Samvittigheten til helsepersonell
Nå skal jeg være helt ærlig, jeg har ikke lest annet enn det som står i artikkelen du linket til. Der er lovforslaget sitert, så vidt jeg kan se. Det er kun overskriften i avisa som hevder at dette gjelder for lesbiske. Jeg kan faktisk ikke tenke meg at et lovforslag vil behandle homofile og heterofile forskjellig. Det er allikevel opplagt at loven ble fremmet som en reaksjon på den nye ekteskapsloven, og mange vil sikkert ha lesbiske i tankene, men jeg tror altså ikke at loven skiller. Dersom det skulle vise seg at jeg tar feil, stiller saken seg annerledes, syns jeg også. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Etylbarbital
Sv: Samvittigheten til helsepersonellBurde det ikke komme inn under diskriminering hvis det viser seg at helsepersonell har selekterte samvittighetsgrunner til å utføre assistert befruktning (dvs. hvis de ikke har samvittighetskvaler generelt for å utføre assistert befruktning, men bare for utvalgte grupper)?
|
|
|
#15 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Samvittigheten til helsepersonell
|
![]() |
|