Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Periodisk vedlikehold i hjemmet

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-08, 23:23   #1
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Periodisk vedlikehold i hjemmet

Her synder jeg så altfor ofte, det er en del forefallende ting som skulle vært gjort litt oftere gitt.

Jeg tenker på filter i vaskemaskinen, rense sluk, rengjøre vannlåser, vaske inni kjøkkenvifta, grundig vask av komfyr, vindusvask, filter i oppvaskmaskina, tørketrommelen osv.

På min gamle PC hadde jeg et regneark hvor jeg førte inn når jeg gjorde alle slike ting sist, for da ble det hvertfall gjort når jeg hadde svart på hvitt hvor lenge det var siden sist. :sjuske:

Syntes selv jeg var skikkelig flink i dag som har vasket i skapet under kjøkkenvasken, der vi har søppelbøtter og rengjøringsmidler! Det har jeg nok gjort bare en gang tidligere på de 3,5 årene vi har bodd her. :grøss:

Så nå har jeg bestemt meg for å lage en ny liste, så kom med forslag til slike ting som ikke gjøres hver uke som må være med på den lista! Gjerne også hvilket tidsintervall det bør være på de ulike aktivitetene.

Gammel 26-06-08, 23:25   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Periodisk vedlikehold i hjemmet

hva er vannlås? og filter på oppvaskmaskin??

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 23:31   #3
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Vannlås er røret under vasken som går som en U om du skjønner hva jeg mener. Der samler det seg en deilig guffe av såperester, hudceller, hår, matrester og you name it! :grøss:

Filter på oppvaskmaskinen er nederst under kurven. Bør rengjøres en gang i blant så vasken faktisk blir ordentlig ren. Holder ikke bare med de maskinrensene.

Gammel 26-06-08, 23:34   #4
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

OK! Vannlås har jeg renset en gang, da vasken var tett. Det med oppvaskmaskin får jeg udnersøke nærmere. Jeg synder på uhorvelig mange av punktene dine. Ventilene i taket er et annet punkt jeg har merket at trenger min/mannens oppmerksomhet

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 00:07   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Mamma har nettopp forbarmet seg over kjøkkenvifta. Sila i oppvaskmaskinen tas ikke så veldig sjeldent. Vi har bare bodd her i to år så u-rørene har ikke vært et problem enda.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 14:40   #6
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Hmmm...du er hvertfall ikke alene.

Syns du hadde fått en grei liste allede, kommer ikke på fler ting i farten. (men det er fordi jeg har helt sperre på husarbeid. HATER det rett og slett.)

Gammel 27-06-08, 15:50   #7
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sluk og vannlåser er et forsømt kapittel her i huset. Ikke hjelper det at jeg røyter fælt heller. Må nok ta en skikkelig rens der nå i sommer, men sliter med å få åpnet. Mere muskler eller tiltaksfylt mann må til.
Vaskemaskina sitt filter må renses snart.
Trommelen tar jeg til stadighet.
Stuevinduene må pusses. Delegerer til mannen, siden jeg ikke vil opp på stigen.
Vask av kjøkkenskap
Vaske i "søppelskapet"
Vaske pulverskuffen i vaskemaskina
Vask av kjøleskap
Tømme fryseboks
Oppvaskmaskina ble tatt for ikke lenge siden, men nå lager den stygglyder igjen.
Stekeovnen er fæl.
Kjøkkenvifta tar vi ganske ofte.
Baderomsvifta trenger en rens. Tok den overfladisk forleden.
Brannslokningsapparatet må vendes.

Den dårlige samvittigheten lyser her jeg sitter. Løper til sjusketråden for ikke å føle meg alene.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 23:44   #8
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Standard

Takk for mange flotte innspill. Nå har jeg fått enda mer på den svarte samvittigheten min! Flere tips om skjulte kriker og kroker som MÅ tas innimellom?

Gammel 28-06-08, 11:46   #9
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

-Vaske gardiner/rullegardiner
-Tørke over stolene
-Støvsuge på baksiden av kjøleskap, tv o.l. (også viktig for å hindre brann).
-Vaske skikkelig under do, badekar og dusjkabinett.
-Rense kaffitrakter og vannkoker.
-Inni mikroen
-Rense boligventilasjonen (også pga brann).

Gammel 28-06-08, 12:16   #10
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oj, oj, mye som må gjøres her også gitt....

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 15:56   #11
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Gulvlister samler utrolig mye støv................

Gammel 30-06-08, 17:01   #12
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Gulvlister samler utrolig mye støv................

Persienner også

Gammel 04-07-08, 11:34   #13
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Må bare avslutte abonnementet til denne tråden og glemme alt jeg har lest, ellers får jeg helt kvelningsfornemmelser. Kommer ALDRI til å rekke over alt likevel....

Gammel 04-07-08, 12:48   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er jeg inne i denne tråden?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 13:07   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hvorfor er jeg inne i denne tråden?

Jeg aner ikke. Selv fulgte jeg bare etter deg.

Gammel 04-07-08, 14:16   #16
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Hæ, hæ og atter hæ? Dette vet jeg ingen ting om. Og lever lykkelig på den måten.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 16:01   #17
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Gammel 04-07-08, 16:28   #18
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er glad så lenge jeg støvsuger og rydder regelmessig jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 16:28   #19
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg oppdaget plutselig at det luktet litt merkelig av tøyet etter at det var vasket, så i kveld skal jeg prøve å tømme filteret på vaskemaskinen. Har utsatt det noen dager nå.

Lekene til gutta har vel ikke akkurat blitt vasket for ofte. Jeg tok Duploen for noen måneder siden, da eldstemann spydde ned hele haugen.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 16:52   #20
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

øh....er det derfor vasken er tett og oppvaskaskina funker så dårlig.
Flytte?

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.