Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør du for trafikksikkerhet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-08, 13:21   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva gjør du for trafikksikkerhet?

Ja, sånn utenom bakovervendt bilstol, tenkte jeg.

Det aller viktigste er jo å prøve å unngå å kræsje. Jaddajadda, man kan ikke beskytte seg mot andre gærninger, men i over av halvparten av tilfellene er det jo ens egen skyld, så det monner nå et stykke.

Jeg har tidligere ikke vært så obs på det med bagasjestabling. Vi har ikke hattehylle, men stablet ofte litt høyt bak setene. Nå har vi fått takboks.

En utfordring har vært at man blir trøtt på lange turer. Min erfaring er at når man blir søvnig så dropper dømmekraften også dramatisk, og man velger å ikke ta pause, selv om man burde. Det er jo så slitsomt. Og så skal man bre holde ut LITT til, så er man straks fremme. Jeg har få gode triks på å klare å våkne skikkelig hvis jeg først er trøtt. (Esmes råd om å "du må kjøre så fort at du er REDD! Da sovner du ikke!" har jeg valgt ikke å implementere. ).

Mannen min har vært fæl på å ikke stoppe og hvile (det er nesten alltid han som kjører), og påstod alltid at "neida, jeg er ikke trøtt - det går fint". Helt til det nesten smalt en gang. Etter det har vi innført et system som er sånn:
- Jeg har 100% makt og myndighet til å bestemme pauser. Når jeg sier stopp og ut av bilen så er det sånn
- Han har en skala som han holder seg til når jeg spør om han er trøtt. Fra 1 (lysvåken) til 10 (har sovnet). Av en eller annen grunn er han mye flinkere til å svare ærlig da.
- Vi kjører ikke om natta mer. Vi har funnet ut at det beste er ettermiddag og kveld. En 8 timers tur starter vi klokka 4 om ettermiddagen. Da sovner barna når det har gått 4 timer, men vi er fremme før vi blir for trøtte
- Jeg skal alltid holde meg våken når han er på mer enn 3 på skalaen. Blir jeg også for trøtt så må vi ta en pause for min del. Jeg sover når han er lysvåken.

Ellers: Jeg styrer musikk, radio, klimakontroll, barn, matpakker, telefon, etc.

Vi kjører så godt som ikke forbi.

Ja, det var det jeg kom på.

Gammel 27-06-08, 13:27   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du for trafikksikkerhet?

Jeg har lagt ned veto for å ha noe som helst på hattehyllen, og prøver å begrense annet løsøre i bilen også. Vi legger sjeldent noe løst på setene, men setter det heller på gulvet mellom setene.

Det gikk et program på TV for ikke så lenge siden (discovery?) som tok for seg nettopp løsøre i bil, og hvordan ting beveget seg i en kræsj. Jeg så det ikke, men sambo fortalte at det som sto på gulvet mellom setene beveget seg nesten ikke, men det som lå i bagasjerommet kunne komme gjennom baksetet og vikelig gjøre store skader hvis det ikke var stablet ordentlig! Heldigvis jobbet sambo som stuer på fly i militæret, og er derfor veldig flink til å pakke slik at ting ikke har så mye slingringsmonn.

Jeg kjører ikke bil, men holder meg alltid våken sammen med sambo, og tar meg av all underholdning av Glitterbarnet. Sambo er flink til å ta pauser når han er sliten, og vi har ofte stoppet på bensinstasjoner hvor sambo har fått sove et kvarters tid.

Sambo kjører for øvrig veldig jevnt, og leser trafikken langt fremover, slik at han slipper å gasse og bremse hele tiden. Han har også god avstand til bilene foran. Det verste jeg vet er sånne tullinger som absolutt skal ligge helt oppi rumpa på oss, og kaste seg ut og inn av filene i variabelt tempo.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 13:29   #3
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er pertentlig med fartsgrensene, og fester alt løst i kabinen. Beltene blir strammet, det hindrer at man sklir frem med underkroppen ved en eventuell smell.
Jeg kjører ikke i påvirket tilstand, og ikke når jeg er veldig trøtt og sliten.
Jeg snakker ikke i mobil mens jeg kjører.
Jeg holder god avstand til bilen foran.

Jeg har veldig sjelden radio eller musikk på, jeg merker at det forstyrrer meg eller i det minste påvirker meg. Musikken på i alle fall være håndplukket av meg.

Gammel 27-06-08, 13:31   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Mye av det du lister opp klarer jeg ikke å gjennomføre sjøl om jeg er enig i at det er viktig. Jeg er alene voksen i bilen 95 % av tida, så det er jeg som kjører, mekler, underholder, irettesetter, skryter osv osv mens jeg kjører. Hvis ungene sovner (det skjer ikke ofte) er det jeg som må holde meg våken. På den positive sida har vi verken klimaanlegg eller brukbart stereoanlegg i bilen (bare kassettspiller, ingen kassetter, og når vi kjører langt får vi ikke inn radio store deler av veien), så det er lite å fikle med. Jeg har også gammel bil uten airbag.

Det jeg er flink til er å ta hyppige pauser, gjerne litt før behovet melder seg for fullt. Jeg holder alltid god avstand til bilen foran, kjører veldig sjeldent forbi (tar heller pause og lar folk som kjører bare litt saktere enn meg kjøre fra meg) og er veldig flink til å slippe forbi biler som kommer bak og vil kjøre fortere. Det verste jeg vet er nemlig å ha biler for nært bak meg. Da blir jeg veldig ukonsentrert.

Gammel 27-06-08, 13:31   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lar være å kjøre bil. (Det har vært veldig effektivt så langt.)

Gammel 27-06-08, 13:32   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med bagasje i BAGASJErommet var faktisk nytt for meg inntil i går (da leste jeg den rapporten det står linket til på TTs sider). At den kan smelle inn i baksetene og slå dem, og bilstoler, ut av stilling, med de følger det får for bilstolene.

Gammel 27-06-08, 13:34   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

At den kan smelle inn i baksetene og slå dem, og bilstoler, ut av stilling, med de følger det får for bilstolene.

Ikke bare slå dem ut av stilling, men løse ting, som f. eks. verktøy kan komme gjennom setene som prosjektiler. Jeg tror det programmet viste en verktøykasse som gikk rett gjennom setene.

Gammel 27-06-08, 13:45   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er best jeg ikke sier noe her tror jeg.
Lar mannen kjøre? forresten? Det er bare det at da kommer vi så mye senere frem.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 13:46   #9
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er opptatt av stabling. Ting må ligge kompakt i bagasjerommet, og ikke over kanten. De tyngste tingene nederst og i midten.

Bare lette ting i takboksen (den påvirker bilens oppførsel veldig mye), og jevn fordeling her også. Og jeg passer på at totalvekten for boksen og/eller taklast for bilen ikke overskrides. (Her tror jeg mange synder grovt.)

Ja, også fordeler vi kjøringen ganske jevnt oss i mellom.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 13:53   #10
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg passer på at ting ikke ligger over ryggen på baksetene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 13:55   #11
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg sørger for at jeg er synlig i veibanen når jeg går langs veien (ikke mye fortau her i nabolaget). Og så har jeg festet på for- og baksiden av vinterjakken min. Jeg har tenkt at jeg burde begynne å bruke refleksvest eller noe hvis jeg begynner å gå turer i skumringen/mørket. Det gjør mange andre, og det er veldig lurt.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 14:05   #12
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Vi fester oss selv og barna forsvarlig, selvfølgelig.
Vi passer på at det ikke ligger løse ting i bilsen, som kan komme fykende i en evt kollisjon/bråbrems.
Jeg overholder fartsgrensene, og kjefter på mannen når han ikke gjør det.
Vi passer på å ikke ha for mye og tunge ting i takboksen.
Passer på å ha gode dekk, og bytter før de er utslitt.
Passer på å ha bilene på service, sånn at de er i god stand.
Vi stopper når vi er trøtte, og dupper gjerne litt. Dette gjorde jeg en gang jeg bare hadde max 3 minutter igjen til jeg var hjemme. Det hadde ikke vært forsvarlig å kjøre lenger, men gjett om jeg har blitt mobbet for den da. :himler:

Vi gjør nok mer også, men det var dette jeg kom på akkurat nå.

Der vi synder er at vi ikke har fått bagasjenett i bilen. Det skal anskaffes før ferien iallefall.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 14:07   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en veldig dyktig og observant sjåfør og jeg råkjører aldri (men har ingen problemer med å ligge 10-20 km/t over fartsgrensa hvis køen jeg følger ligger i den farten). Jeg har utrykningslappen (også kalt 160) og der lærer man å kjøre på en sånn måte at man vet hva som skjer i trafikkbildet 15-20 sekunder fremover i tid.

Gammel 27-06-08, 14:10   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ikke bare slå dem ut av stilling, men løse ting, som f. eks. verktøy kan komme gjennom setene som prosjektiler. Jeg tror det programmet viste en verktøykasse som gikk rett gjennom setene.

Shit!

Gammel 27-06-08, 14:11   #15
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lar være å irritere meg over andres uvettige kjøring, det samme gjelder forsåvidt andre potensielle irritasjonsmomenter som stop & go og trafikk-kork.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 14:15   #16
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg lar være å irritere meg over andres uvettige kjøring, det samme gjelder forsåvidt andre potensielle irritasjonsmomenter som stop & go og trafikk-kork.

Jeg lar meg sjelden irritere, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor noen nærmest stopper opp før de svinger, eller de som ligger i 60 i 80-sonen o.l.

Gammel 27-06-08, 14:16   #17
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har et sånt nett som vi drar opp sånn at det ligger som et slags mykt "gitter" mellom bagasjerommet og baksetet. Er det sikkert, tror dere?

Må innrømme at vi synder grovt mot MANGE av punktene som blir dratt frem her.

Gammel 27-06-08, 14:49   #18
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forsøker å pakke alt som er løst så trygt å riktig som mulig (Så også program om ting som flyr løst.
Kjører skjelden forbi, og holder avstand til bilen foran!
Det punktet kan jeg ikke pese nok på.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 14:53   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

holder avstand til bilen foran!

Vi hadde en utrolig ubehagelig opplevelse når vi skulle til Gøteborg for litt siden, det var litt tett på motorveien, og plutselig skjente en bil ut foran oss, uten å blinke eller noe. Sambo tutet som en gal og som han sa: Heldigvis slo autopiloten inn, og han gjorde akkurat som han hadde lært når han tok lappen, han bremset hardt to ganger, i stedet for å holde bremsen inne, da hadde vi garantert sklidd inn i bilen foran.

Gammel 27-06-08, 19:35   #20
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Når jeg er ute på tur med vofsen passer jeg på å ha på refleksvest på oss begge to. Og er det veldig mørkt ute, får vofsen i tillegg på seg lys i selen, og jeg tar på reflekser på armer og ben. Alt for å være godt synlig.

I bilen må jeg ha musikk som ikke gjør meg trett. Stopper minimum hver annen time, oftere hvis jeg blir sliten eller trett. Aldri kortere stopp enn 20 minutter. Har cdveksler slik at jeg ikke skal fikle med cder. Mobilen ligger somregel godt nedpakket så den ikke skal distrahere meg, er det noe viktig som venter blir den plugget i handsfree.
Holder god avstand til bilene foran meg, kjører veldig sjelden forbi, prøver veldig å ikke la andres uvettige kjøring irritere meg (men det er ikke lett), Har alltid solbriller i bilen i tilfelle skarpt lys, kopp med lokk og bittelite antisølehull.
Hvis vi kjører veldig langt, bytter vi på å kjøre ca hver 4 time, for at begge skal være mest mulig uthvilt når vi kjører.
Hmmm... Er det mer da tro? *tenke*

Ja, jeg snur meg aldri for å se på noe som blir pekt på, øynene på veien og i speilene!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:30.