Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan få basilikumplanten til å leve?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-08, 10:24   #1
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Hvordan få basilikumplanten til å leve?

Nå har jeg prøvd så mange ganger å kjøpe sånn krydderplante og ha stående på kjøkkenet for matlaging.
Men de dør ALLTID!!

Hva gjør jeg feil?

Ja, jeg vanner den..

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-08, 10:29   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få basilikum planten til å leve?

Jeg kan ha mine i det "uendelige". Jeg har Eva Solo selvvanningssak og så lenge jeg ikke glemmer å fylle den med vann (går den tørr en gang er løpet kjørt) så går det bra. I tillegg fjerner jeg røtter som gror ned i vannet.

Gammel 07-07-08, 10:29   #3
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Min overlever fint, men den er følsom for trekk. Står den på et trekkutsatt sted, så tar den kveld. Jeg har min stående i en selvvanningspotte fra EvaSolo, og i en vinduskarm med godt med lys. Om vinteren overlever de under blomsterlys/benkbelysningen på kjøkkenbenken.

Gammel 07-07-08, 10:30   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sår dem selv.

Gammel 07-07-08, 10:31   #5
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Det kan også lønne seg å plante de over i en større potte og ha i mer jord. Det er veldig lite næring igjen i jorda på de pottene man kjøper i butikken.

Gammel 07-07-08, 10:35   #6
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg har mine stående på kjøkkenbenken, altså ingen trekk og godt med kunstig lys. De er aldri tørre.. mulig jeg har for mye vann i?

Selvvanningspotter eier jeg ikke.. er det en god investering altså?

Jeg har aldri hatt grønne fingre, så det er jo ingen bombe.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-08, 10:36   #7
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Den vil ikke ha det trekkfult og den vil ha det lyst uten at den skal stå i direkte sollys og den trenger å ha det jevnt fuktig. Ikke tørke ut og ikke druknes.

Jeg planter basilikumen ut i en stor urne om sommeren, har funnet meg et lite område på verandaen som oppfyller basilikumens krav og den vokser og trives og blir rett og slett enorm.

Jeg har større problemer med koriander. Hvordan får man den til å overleve etter at man har begynt å bruke av den. Jeg har nemlig gjort det samme som med basilikumen, plantet den ut. Den blir stor og flott, men så snart jeg er å henter meg blader fra den så dør resten av planten.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-08, 22:43   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vårt siste eksemplar har faktisk overlevd lenge nå. Den står i sollys og blir vannet litt flere ganger daglig.

Gammel 09-07-08, 22:57   #9
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Den vil ikke ha det trekkfult og den vil ha det lyst uten at den skal stå i direkte sollys og den trenger å ha det jevnt fuktig. Ikke tørke ut og ikke druknes.

Jeg lurer mer og mer på hvorfor min ikke dør? Den har stått tre uker og vekselsvis druknet/tørket, i trekk. Direkte sollys har den bare fått innimellom, men uansett står den der på benken og strutter, fremdeles i plastikken men plassert på en tallerken. :sjuske:

Kanskje denne er stappfull av et-eller-annet-skummelt? Shamu, du kan komme og hente den, jeg bruker aldri basilikum til noe fornuftig uansett og den lukter vondt. aner ikke hvorfor jeg kjøpte den egentlig.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-08, 22:59   #10
Kneazle
Passiv

Standard

Etter at jeg fikk tips om å vanne urtene på skåla istedenfor oppi potta, har de levd myyye lenger.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:09.