Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Å maskinvaske noe som bare kan renses?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-08, 11:16   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Å maskinvaske noe som bare kan renses?

Vi har en Ikeasofa med avtakbart trekk. Det forrige trekket vårt kunne vaskes på 60 grader, så jeg regnet bare med at trekket vi har nå også kan vaskes på samme temperatur.

Trekket til 2-setern ligger i maskinen nå. Og da jeg tok av putetrekkene leser jeg tilfeldigvis på vaskelappen, og hva står det der? Jo, "Do not wash"!

Så hva skjer egentlig når man vasker tekstiler som kun skal renses på høy temperatur i vaskemaskinen? Vil trekket krympe?

(Og jeg som er så flink til å sjekke vaskeanvisning på klær før jeg ev. kjøper det. Jeg var sikker på at alle sofatrekkene kunne vaskes på 60 grader. Hadde jeg visst dette her må renses hadde vi aldri kjøpt det. )

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-08, 11:34   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å maskinvaske noe som bare kan renses?

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Så hva skjer egentlig når man vasker tekstiler som kun skal renses på høy temperatur i vaskemaskinen? Vil trekket krympe?

Det kan godt hende at det krymper, ja, men du kan prøve å strekke det skikkelig før du legger det på igjen. (Og da mener jeg skikkelig: Det kan hende det er en jobb for to.)

Ellers kan det hende at det tover seg, mister fargen eller på andre måter blir ubrukelig eller mindre pent enn det var før, men det har du enten sett allerede eller så ser du det når det har tørket.

Hvis det overlevde den første vasken, kan du bare fortsette å vaske det. Hvis det krymper første gang, vil det trolig krympe neste gang også, men da er det bare å strekke på nytt.

Lykke til.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-08, 11:39   #3
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Ta de på mens de fortsatt er fuktige. Ikke la de tørke helt, da har du ikke tjangs i havet på å få de på igjen.

Gammel 09-07-08, 21:20   #4
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Trekket ser helt greit ut. Jeg syntes nesten det var lettere å få på enn det gamle trekket.

På Ikeas nettside står det "Total komposisjon: 91% bomull, 9% polyester". Så jeg skjønner ikke helt hvorfor det må renses. Det finnes jo klær med polyester i som kan vaskes i maskin.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-08, 22:46   #5
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Så fint, Umuriel. Jeg vasker trekket på Ikeasofaen min, Tylösand eller noe liknende, selv om det står at den ikke skal vaskes. Får heller leve med konsekvensene, men jeg ser ikke hvorfor Ikea tuller sånn med en vinneroppskrift. Sofatrekk må være vaskbare.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:25.