Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gi meg et kaketips!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-08, 21:13   #1
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Gi meg et kaketips!

Jeg vet det er en milliard kaketråder fra før, men en til kan vel neppe skade. Jeg har bursdag snart, og skal bake kake til feiringa. Skal som vanlig lage bløtkake med masse jordbær (fordel med sommerbursdag), men har lyst til å lage ei kake til. Hva da, tro? Kom igjen, kakedamer og -menn!

Gammel 20-07-08, 21:21   #2
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Gi meg et kaketips!

Chocolate Cream Cheese Brownies'ene!
Evnt. Pavlova, Oreo kake eller ostekake.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 21:23   #3
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gi meg et kaketips!

Budapestkake- hasselnøttbunn, mandarinbåter, pisket krem og kjempegod. Si fra hvis du vil ha oppskrift.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 21:23   #4
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Brownies! Eller gulrotkake.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 21:25   #5
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Pavlova med masse god frukt på! Jeg lagde med vaniljekrem, fersk ananas og druer til dåpen. Den fikk bein å gå på, ja...

Bunnen var enklere enn jeg hadde trodd.

Fire eggehviter
200 g sukker
0,5 ts eddik
1,5 ss maizena

Pisk eggehvitene til de begynner å bli stive før du har i sukkeret. Pisk til det blir skikkelig stivt og tykt (ca tyve minutter). Tilsett eddikk og maizenna mens du rører. Settes inn i ovnen som er forvarmet til 180. Når du setter inn marengsen, så skrur du ovnen ned til 150, og lar den stå 1,5 timer. Så skrur du av ovnen, og setter døren på gløtt, og lar den stå der til dagen etter. Da er det bare å slenge på kremen (piano vaniljekrem+pisket kremfløte), og ønsket frukt.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 21:26   #6
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av dutte, her.

Budapestkake- hasselnøttbunn, mandarinbåter, pisket krem og kjempegod. Si fra hvis du vil ha oppskrift.

Vil gjerne ha oppskrift!

Gammel 20-07-08, 21:47   #7
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Budapestkake:
6 eggehviter
3 dl sukker
1 pk kakefyll med vaniljesmak( uten koking )
100 g hasselnøtter

Fyll:
8 ss aprikossyltetøy (jeg droppet dette)
3 dl kremfløte
2 ss melis
2 bokser med mandariner

pynt: 25 g hasselnøtter, melisdryss

Pisk eggehvitene stive, pisk inn sukker litt og litt og pisk til stiv marengsmasse. Vend i vaniljesauspulveret og malte hasselnøtter.

Fordel halvparten av marengsdeilgen i rundt form 26 cm med bakepapir i bunnen. Stekes midt i ovnen ved 175 grader i 15-20 minutter ELLER:
hvis du har et slikt verdens beste fat kan du steke i langpanne og dele kaken på midten, så slipper du å bake den i to omganger til den runde formen.
Hvis ikke: Gjenta med resten av deigen, men dryss grovt hakket hasselnøtter over denne kaken. Jeg brukte langpanne og hadde hakkede hasselnøtter over hele kaken.

Pisk kremen, legg bunn, krem, mandarinbåter, lagvis i to lag, avslutt med kake. Sikt melis over til pynt.

Jeg har som sagt brukt langpannen og da virket denne oppskriften superenkel. Det er jo litt mer jobb å steke i to omganger, med to springformer. Jeg droppet aprikossyltetøyet, men vil du ha det med har du det bare før kremen.

Denne falt absolutt i smak hos mine gjester.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 22:43   #8
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har hatt mye suksess med en helt enkel sukkerbrød/sjokoladekake:

Et vanlig sukkerbrød deles i to eller tre (avhengig av hvor mye det faller sammen under steking ), dynkes med appelsinjuice/ananasjuice/melk/cointreu eller hva som helst du liker, fylles med vaniljekrem eller romkrem, og dekkes med et tynt lag mørk sjokoladeglasur (av den typen som blir helt stiv og hard).

Kjapt og enkelt, og appellerer til de fleste - spesielt dem som ikke liker bløtkake og andre kremkaker.

Emneord
kakebaking

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.