Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Tips i hverdagen

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-08, 23:47   #1
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Tips i hverdagen

Bring it on! Jeg har ikke så utrolig mye å bidra med selv, men kanskje dere andre har? Bare for å varme opp litt slenger jeg på et tips som bidrar til å gjøre hverdagen enklere; Når kjøttdeigen skal i fryseren, ha den i en brødpose og klem den flat først. Da tines den opp på null komma svisj.

Gammel 23-07-08, 00:02   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips i hverdagen

Steriliser katten.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 00:05   #3
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Bud nr 1: skaff deg en veloppdratt partner. Mannen kan rydde stua på fem minutter, jeg kan bruke en time på å flytte ting rundt, uten at det blir noe bedre her.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 00:09   #4
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Bud nr 2: lær ungene å rydde opp etter seg.

Gammel 23-07-08, 00:10   #5
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skal ikke skyrte på meg noe ryddig og ordentlig hjem, men jeg prøver da litt, v.hj.a. bl.a.:
-har kjøpt meg Jif mopp. Genialt!
-sugekoppkroker på badet, til alt fra håndklær, kluter, og opphenging av klær som er for rene for skittentøyskurven
-ta litt dopapir og tørk støv av trappa på vei ned med jevne mellomrom
-IKKE abonner på Aftenposten!!!
-tidsskriftssamler på do

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 00:15   #6
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Bli sint. Da flyr alle rundt deg å rydder mens du skriker deg hes.

Gammel 23-07-08, 00:17   #7
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Vask vasken når du vasker hendene. Det går kjempefort, og man slipper å få ekkel vask!

Gammel 23-07-08, 10:10   #8
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Er dette for sjusker også?
I så fall:
Knyt sammen søppelposen når den er full, ikke bare legg én liten ting til på toppen av søppelfjellet.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 10:23   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjør oppvaskbørsten i oppvaskmaskinen innimellom. (Jeg følte meg kjempedum som ikke hadde tenkt på det før.)

Gammel 23-07-08, 10:39   #10
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Og tenk matpakker når du lager middag, lag litt for mye av det som passer til lunsj. Lag alle matpakkene når du rydder etter middagen. Inviter gjerne et barn eller to med, utrolig hvor mye bedre en kald broccolikvast i matboksen er hvis treåringen har fått plukke den ut selv.

Gammel 23-07-08, 10:39   #11
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

*Når du vasker vinduer, tørk av dem med avispapir, da blir de veldig flotte.

*Aldri gå fra et rom til et annet uten at ha med deg et eller annet som skal dit, det hjelper utrolig når det kommer til smårydding.

*Frys ned dau cola som isbiter, da slipper du å vanne ut colaen med vannisbiter neste gang du vil ha en kald drikk i solen.

*Alltid ha vann i kjøleskapet, det gjør det så mye mer fristende når det er iiiiiiskaldt.

*Lag doble porsjoner av middager som krever ekstra innsats, som f.eks. kjøttkaker og frys halvparten, da har du enkel middag til en annen gang.

*Småfluer på kjøkkenet? Svina elsker rødvin, sett ut små skåler med det, da drukner de lykkelig oppi der i løpet av natten.

*Hvis du skurer vasken med bakepulver skal den visst bli veldig skinnende.

*Belegg i doen? Hiv litt cola oppi der, og la det stå en stund, så blir det så rent og pent igjen atte.

Æsj, da var jeg tom.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 10:46   #12
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

*Hvis du skurer vasken med bakepulver skal den visst bli veldig skinnende.

Det kan jeg skrive under på, kjøkkenvasken min er alltid skinnende blankskurt. (Kommer-bare-til-første-leksjon-i-FlyLady-syndromet) Sleng litt bakepulver nedi sluket med det samme, så tetter ikke rørene seg.

Gammel 23-07-08, 11:33   #13
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Om alle ting har sin faste plass kan man sette på autopiloten og rydde samtidig. I tillegg har vi hver vår eske som vi har "udefinerbare" ting i.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 12:13   #14
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kjør oppvaskbørsten i oppvaskmaskinen innimellom. (Jeg følte meg kjempedum som ikke hadde tenkt på det før.)

Du kan ta oppvaskkluten i også.

Hvis man er sjuskete med et nediset fryseskap is og lite tid
Sett noe til å samle opp vann (vaskefat eller annen stor beholder) i nederste hylle, ev også oppover i skapet. Hell kokvarmt vann i en bøtte og bruk feks et lite glass til å helle vann over isen. Start på toppen og la det gjerne sildre nedover. Vannbeholder tømmes innimellom. Husk håndkle helt nederst og på gulvet rett utenfor. Etterhvert hjelper du til litt med å dytte forsiktig løs isen.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 12:17   #15
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Hvis man er sjuskete med et nediset fryseskap is og lite tid
Sett noe til å samle opp vann (vaskefat eller annen stor beholder) i nederste hylle, ev også oppover i skapet. Hell kokvarmt vann i en bøtte og bruk feks et lite glass til å helle vann over isen. Start på toppen og la det gjerne sildre nedover. Vannbeholder tømmes innimellom. Husk håndkle helt nederst og på gulvet rett utenfor. Etterhvert hjelper du til litt med å dytte forsiktig løs isen.

Jeg setter gjerne en vifteovn på full guffe rettet mot isen jeg, da løsner det fort så man kan fjerne alle isklumper..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 12:19   #16
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Jeg setter gjerne en vifteovn på full guffe rettet mot isen jeg, da løsner det fort så man kan fjerne alle isklumper..

Begge deler samtidig må være det optimale (om enn litt energisløsing).

Gammel 23-07-08, 12:23   #17
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sorter skittentøyet i ulike dunker. Du vil ikke tro hvor mye tid (og energi) jeg har spart siden jeg organiserte meg slik. Når en dunk er full er det jo bare å hive alt i maskinen, og jeg slipper å tømme alt utover gulvet hver gang jeg skulle sette på en vask.
Tørt og rent tøy samles i en diger kleskurv som står på toppen av tørketrommelen. Den tas frem om kvelden når jeg ser på TV, og så legger jeg sammen tøy omtrent på autopilot.

Gammel 23-07-08, 12:28   #18
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Sorter skittentøyet i ulike dunker.

Jeg er så enig. Hvis du har plass til det selger Plantasjen en slags nett med tre rom, merket 30, 40, 60. Jeg har 2 stk, rosa til mørk vask og offwhite til hvit vask. Jeg elsker dem, selv om de egentlig tar litt for mye plass siden badet her er under 4 kvm (med dusj, vask og badekar!).

Gammel 23-07-08, 12:29   #19
Left
Passiv

Standard

*Re opp senga med en gang man står opp.
*Rydde ut av oppvaskmaskina med en gang den er ferdig *sjuske*
*"Pusse" vinduer med jif vindusvask og tørkepapir, samt nal. Blir superblanke.
*Vaske opp mens man lager middag (gryter osv man bruker underveis). Da er det så fort gjort å rydde opp etter maten.

Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 12:35   #20
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg er så enig. Hvis du har plass til det selger Plantasjen en slags nett med tre rom, merket 30, 40, 60. Jeg har 2 stk, rosa til mørk vask og offwhite til hvit vask. Jeg elsker dem, selv om de egentlig tar litt for mye plass siden badet her er under 4 kvm (med dusj, vask og badekar!).

Jeg har kjøpt mine på IKEA, og de lar seg stable i høyden. Klesvasken går som en lek!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:21.