Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Dine litterære helter

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-06, 10:43   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dine litterære helter

Litteraturforumet kan jo ikke ligge brakk?

Hvem er dine henholdsvis mannlige og kvinnelige skjønnlitterære yndlingshovedpersoner?

Det kommer vel ikke som noen bombe at mine er lord Peter Wimsey (som jeg glatt hadde giftet meg med om han ikke hadde vært fiktiv) og Elizabeth Bennet. Tror jeg. Hvis ikke noen av dere får meg på bedre tanker.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 10:46   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kva for kriterium skal vi legge til grunn?

Eg kjenner at eg er veldig glad i Elsi Lund, men noko førebilete er ho kanskje ikkje.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 10:50   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat de kriteriene man vil. Hvor er Elsi Lund fra?

Gammel 14-09-06, 10:55   #4
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Akkurat de kriteriene man vil. Hvor er Elsi Lund fra?

Bjørg Vik - "Popplene på st.hanshaugen" og "Elsi Lund"

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 11:12   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Bjørg Vik - "Popplene på st.hanshaugen" og "Elsi Lund"

og "Store nøkler, små rom".
Jeg må tenke litt for jeg liker best antihelter.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 11:18   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lord Peter hadde du fått konkurranse på, Toffen. Men du er smartere enn meg, så han hadde nok foretrukket deg, er jeg redd...:lei_seg:

Elizabeth Bennet er en heltinne, Ronja Røverdatter likeså. Anne fra Bjørkely. jeg leser overtalelse nå, og lurer på hva jeg synes om Anne Elliot.

Gammel 14-09-06, 11:56   #7
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Denne må jeg tenke lit på, men Ronja Røverdatter har jeg veldig sansen for. Har også sansen for Lisbeth (ikke helt hundre på om det var det hun het) i Menn som hater kvinner.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 12:09   #8
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Om ikke akkurat en helt, så er jeg veldig glad i Kurt Wallander. :enkelsjel:

LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 14:05   #9
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Liker han jeg også, LaLuna. Har sansen for antihelter som han. Veldig enkel jeg også, spesielt i dag hvor jeg startet dagen med å være skikkelig gretten.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 21:29   #10
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anne fra Bjørkely, helt klart.
Nora, selvsagt .
Aragorn:skrape: .

Men egentlig er jeg mer fan av stemningen i enkelte bøker eller hos enkelte forfattere, enn av fiktive helter.

nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 21:34   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Lord Peter hadde du fått konkurranse på, Toffen. Men du er smartere enn meg, så han hadde nok foretrukket deg, er jeg redd...:lei_seg:

:utrolig_smigret:

Gammel 15-09-06, 10:18   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne godt tenkt meg å leve i Harry Potters verden.
Tenk å kunne lage mat og rydde heimen med et lite vink med tryllestaven!

Gammel 15-09-06, 10:23   #13
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er litt forelska i Harry Hole eg

Ellers gjorde Johannes i Victoria inntrykk på meg. Stakkars forelska jævel.

Gammel 15-09-06, 10:32   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt fantasy: Jeg liker Merry i Lord of the Rings, ikke akkurat en "helt", kanskje, men en jordnær person med sans for de høyere/dypere tingene i livet, men også for en øl eller tre med gode venner. Jeg liker hovedpersonene i de tre bøkene av Lois McMaster Bujold som jeg nettopp har lest, fordi de alle er sterke personer med mye integritet og selvironi, som samtidig er fryktelig klar over de områdene der de ikke helt strekker til i forhold til sine egne (høye) idealer. Jeg liker Sam Vimes og Granny Weatherwax i Pratchetts Discworld-serie, fordi de begge jobber sånn med å holde sin egen mørke side under kontroll og bli værende på det godes side, og greier det. (Og fordi de er utrolig kule begge to. ) Og Vetinari i samme serie, fordi han gjør det som trengs å gjøre fordi noen må gjøre det, og fordi han er den kuleste og dyktigste enevoldstyrannen jeg vet om.

Gammel 16-09-06, 02:18   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Litt fantasy: Jeg liker Merry i Lord of the Rings, ikke akkurat en "helt", kanskje, men en jordnær person med sans for de høyere/dypere tingene i livet, men også for en øl eller tre med gode venner. Jeg liker hovedpersonene i de tre bøkene av Lois McMaster Bujold som jeg nettopp har lest, fordi de alle er sterke personer med mye integritet og selvironi, som samtidig er fryktelig klar over de områdene der de ikke helt strekker til i forhold til sine egne (høye) idealer. Jeg liker Sam Vimes og Granny Weatherwax i Pratchetts Discworld-serie, fordi de begge jobber sånn med å holde sin egen mørke side under kontroll og bli værende på det godes side, og greier det. (Og fordi de er utrolig kule begge to. ) Og Vetinari i samme serie, fordi han gjør det som trengs å gjøre fordi noen må gjøre det, og fordi han er den kuleste og dyktigste enevoldstyrannen jeg vet om.

Jepp. Der var vi enige. Bortsett fra at jeg ikke har lest Lois McMaster Bujold. Noe å kikke på, kanskje?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 07:16   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jepp. Der var vi enige. Bortsett fra at jeg ikke har lest Lois McMaster Bujold. Noe å kikke på, kanskje?

Jeg har ikke lest noe av henne før, men de tre bøkene jeg leste nylig ga absolutt mersmak. Det er Curse of Chalion, Paladin of Souls og The Hallowed Hunt.

Sist redigert av Skilpadda : 25-09-06 kl 15:14.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 13:52   #17
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkarin fra The Black Magician trilogien til Trudi Canavan er absolutt en helt for meg. Dessuten kommer man ikke unna Mr. Darcy, selv om han i sannhetens navn er litt farget av Colin Firths flotte ytre.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 14:24   #18
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Mange av figurene i Harry Potter-bøkene er skildret på en sånn måte at man lett blir engasjert/glad i dem. Ellers er jeg svak for både Varg Veum og Harry Hole. Og Snusmumrikken. Og heltene til Robert Wilson i "Et lite drap i Lisboa" og "Den blinde mannen i Sevilla".

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 14:41   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Dessuten kommer man ikke unna Mr. Darcy, selv om han i sannhetens navn er litt farget av Colin Firths flotte ytre.

Meg også! Og da tenker jeg på begge Mr. Darcy, i begge tilfeller spilt av Colin Firth, både i "Stolthet og fordom" OG i "Bridget Jones' dagbok".

I tillegg må jeg si at jeg beundrer Isak Sellanraa ...... en mann som kan bygge ting med utelukkende sine egne hender.

Gammel 16-09-06, 16:57   #20
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte ikke en gang på B.J. dagbok jeg. Jeg hadde bare P&P-Darcy i hodet.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:24.