|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() SushiInspirert av "Det beste du vet-tråden" fikk jeg veldig lyst til å smake sushi. Jeg har liksom aldri kommet så langt enda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: SushiHvis du aldri har smakt sushi før, anbefaler jeg deg å ikke lage det selv, men gå på en restaurant. Da får du skikkelig fersk og "mør" fisk som smaker som fløyel. Hvis du skal innom Oslo, er Nippon Art veldig bra. Men det er også mindre og billigere steder, som på Carl Berner og Tøyen som har bra sushi!
![]() |
#3 |
![]() Sv: SushiJeg bor nok i regnbyen jeg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Epikur
|
![]() Sv: SushiJeg flytter snart til regnbyen og kan gjerne bli med deg ut og spise sushi, som er noe av det aller aller beste jeg vet. Begynn med mest maki og litt sushi, husk for all del wasabien og nyyyyt!
![]() |
#5 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Sushi
Hmm, jeg vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente. "Sausene"? Det er jo stort sett soyasaus, da, som man dypper fisken i. Man har også oppi grønn pepperrot-masse som heter wasabi (kjempesterkt) for å gi litt piff til soyasausen, eller man kan få kjøpt sushi hvor det er lagt littegranne wasabi mellom fisken og risen. Risen har eddik på seg, men jeg aner ikke hva slags eller hvordan dette tilberedes. I tillegg spiser man gjerne syltet ingefær mellom sushibitene for å "nøytralisere" smakene.
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: SushiSushi er ganske enkelt å lage selv, men enda enklere å kjøpe. Jeg aner ikke hvor du bor, men de fleste store og mellomstore byer i Norge har sushisteder nå har jeg inntrykk av. Da kan du velge mellom ulike fisketyper. Som nybegynner ville jeg valgt enkle med laks (nigiri), og ulike maki, som er ris, fisk og f. eks. agurk rullet i sjøgress.
![]() |
#7 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: SushiOg et annet nybegynnertips: laks er lett å like, har en mild smak og er kjempegodt! Begynn med laks! (Bare tenk deg røykalaks uten røykt smak...
![]() |
#9 |
![]() Sv: SushiJeg smakte salmaloin på en matfestival her i by'n og det var veldig godt. Det smeltet nesten i munnen. Men hva er forskjellen på maki og sushi? Og hva er sashimi? Jeg trodde det var sauser de dyppet fisken i, men soyaolje hørtes nam ut. Jeg elsker asiatisk mat, så no sitter jeg nesten og sikler på tastaturet her over alle beskrivlsene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Queen of intentions...
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SushiMan kan gjøre det veldig enkelt og kjøpe "byggesett" om man skal lage sushi hjemme. Disse selges vel stort sett over alt tror jeg?
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Sushi betyr å svidt jeg vet bare "eddikris", men brukes om rå fiskebiter med ris. Maki er en type sushi, som er rullet i sjøgress. Nigiri er risballer med en rå fiskebit oppå.
Sist redigert av Tallulah : 02-08-08 kl 20:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
![]() Sv: SushiMen hvis man skal lage det selv må man vel være helt sikker på at fisken er råfersk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SushiJeg har og litt lyst å prøve Sushi. Ser at SIB sine kantiner har sushi boks i lunsj tider. Men har tenkt at dette ikke kan være det beste akkurat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Epikur
|
![]() Sv: SushiJeg har ikke prøv selv, men sushisi fra frysedisken er sikkert ok. Der er jo fisken frossen og man får med alt, minus agurk, avocado ol.
![]() |
#15 |
Sviiisj!!
|
Ferdig boks er ikke noe godt utgangspunkt for å prøve sushi for første gang. Det er helt OK hvis man er desperat, men kan være litt uferskt og seigt og skremme en fra å prøve mer.
![]() |
#16 |
Sviiisj!!
|
Den bør være fersk, og dessuten bør man fryse den ferske fisken, slik at man tar knekken på eventuelle parasitter (dette dreper ikke listeria, men det er jo liten sjanse for å bli syk av det).
![]() |
#18 |
![]() Sv: SushiSer at Nama har "happy hour" der man får både sushi, maki, teriyaki kylling og miso-suppe til en rimelig penge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: SushiJeg er sushi-elsker. Når jeg må på jobbtur til Bergen så pleier jeg å velge et hotell i Rozenkrantzgate slik at jeg vet at det ikke er langt til en sushirestaurant. Det ligger nemlig en veldig ålreit en i Rosenkrantzgate. ...... eller det gjorde i hvert fall det sist gang jeg måtte sove over på jobbtur for 4 år siden så det kan jo godt hende at den restauranten ikke er der lenger. Når jeg er på tur med jobben etter at jeg fikk barn, så skal det noe ekstraordinært til for at jeg blir over natta.
![]() |
![]() |
#20 |
flisespikker
|
Ikke soyaolje, men soysasaus. (Jeg skjønner at det var det du mente, men bare sånn av hensyn til nybegynnerne.
![]() |
|
|