Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sikre vinnere når man er matleie?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-08, 12:55   #1
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sikre vinnere når man er matleie?

Vi er egentlig veldig matleie alle tre her nå, mann, barn (3,5 år) og jeg..
Spesielt middagsmåltidet sliter vi med. Ingen har lyst på noe og ingen orker stå på kjøkkenet og styre.. Regner med det vil ta seg opp litt igjen nå som hverdagen tar over, men trenger litt tips!

Har dere noen favoritter som alltid slår an selv i slike perioder?

(Vi spiser vegetarisk, men vil gjerne høre ikke-vegetariske også)

Gammel 06-08-08, 13:02   #2
Kneazle
Passiv

Standard

Sv: Sikre vinnere når man er matleie?

Vi er så matglade at det sjelden er noe problem.
Men spekemat, rømme, nypoteter og nykål er en middag vi har hatt flere ganger på de lateste og varmeste dagene i sommer. Enkelt og godt.

Edit: Men kanskje ikke så lett å gjøre om til vegetar, nei.

Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 13:04   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et tips fra ferien vår som omtrent laget seg selv er bakte poteter.

De står i ovnen litt over halvannen time og serveres med rømme, kryddersmør også lager jeg en røre av vårløk, mais og bacon som stekes med cumin, koriander og chilipulver. Siden du ikke vil ha i kjøtt så tipper jeg det blir veldig godt å bytte ut bacon med sprøstekt sopp av noe slag. Maldonsalt og nykvernet pepper og dig in.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 13:10   #4
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Noe med potetmos. Hjemmelaget potetmos er alltid godt når jeg er matlei, synes jeg.

Gammel 06-08-08, 13:22   #5
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi er også matleie for tiden, så jeg fant fram en kokebok og fant middagsoppskrifter for de kommende dagene:

Tirsdag: Kylling i karri
Onsdag: Limelaks med rosenkål
Torsdag: Sesamkylling med potetmos
Fredag: Pizza med parmaskinke og basilikum
Lørdag: Grønnsaker med kjøtt-timbal
Søndag: Fiskeruller med spinat, villris og sennepsgoudasaus

Fikk masse inspirasjon til middager videre framover også!
Jeg har handlet inn alt vi trenger så slipper vi å tenke mer på det denne uken ihvertfall.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 13:23   #6
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Standard

Sikkert lurt å sette opp oversikt så har man hvertfall tenkt ut noe

Gammel 06-08-08, 13:23   #7
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Standard

Takk for tips! Potetmos med tilbehør hadde vi i går etter ønske fra ruskesara.

Gammel 06-08-08, 13:25   #8
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Og der så jeg at dere spiser vegetarisk. Jaja. Men kokebok-tipset funker det altså, hvis du har en vegetarisk kokebok.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 13:28   #9
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jeg er for opptatt av rydding og organisering før hverdagen smeller meg i ansiktet på mandag, etter to år med babyruging og hjemmeliv, middag er ikke første pri. Derfor blir det bondeomelett i stekeovnen. Jeg gjør sånn:

Skjærer poteter i terninger for å spare tid, koker dem i litt kyllingbuljong.
Smører en ildfast form, den store vi pleier lage lasagne i.
Strør grovhakket paprika, løk, fenalår og de kokte potetterningene i forma.
Heller på 7-10 egg som er vispet med en teskje bakepulver, 1/3 boks creme fraische og krydder. Det blir cumin, mild madras og pepper, tenker jeg.
Rasper ost oppi.
Steker midt i ovnen til den er ferdig, det er vel kanskje 20 minutter.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 15:18   #10
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Når jeg og gubben er lei av mat og tomme i hodet finner vi fram kokeboken og lager middagsliste for uka. (Dette gjøres egentilig hver uke, men innimellom trenger man rett og slett å tenke litt nytt, da legges det ned ekstra innsats).

Når ungene er matlei og ikke vil ha noe, er det alltid en vinner med tortillas med (kylling) og ulike oppskjærte grønnsaker, sauser, rømme og ost. Da spiser de det de har lyst på. Men det krever litt mer en null jobb, da.

Gammel 06-08-08, 22:09   #11
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Favoritten min når jeg er matlei er å bli bedt bort på mat, da er all mat god!!

Men noe så enkelt som ferskt brød med salami og agurk er også godt! Og egg og ost!!

Gammel 06-08-08, 22:16   #12
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sushi!

Pizza!

Gammel 06-08-08, 22:22   #13
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Taco! Gryteretter av alle slag! Suppe! Vegetarlasagne!

(jeg roper fordi turi og safran begynte, og det så så tøft ut)

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 22:29   #14
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg går ut og spiser når jeg er matlei *økonomisk surrehue*

Ellers fungerer enten en eller annen salat eller italiensk pizza som regel fint.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 22:33   #15
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Vi dropper middag og går ut på tur i stedet. (Spiser litt frukt og skive/knekkebrød/gulerøtter, seff) Mange gode tips ellers. Hva med å bytte rundt på middag og kvelds og ha noen gode ovnsretter?

Egentlig har jeg også lyst til å rope når turi, safran og RAJRAJ! Puh, måtte rope noe ihvertfall.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 22:47   #16
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Standard

Mange gode tips her, likte særdeles de om å gå bort å spise

Takker for inspirasjoner!

Gammel 06-08-08, 22:49   #17
Gammel bruker
Passiv

Standard

Finn inspirasjon i Mims oppskriftstråd! Selv har jeg fått dilla på Mims herlige tomatsuppe, men husk å bruke noe kraft eller buljong el.l., hvis ikke blir den litt tam.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.