Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Flekkfjerning - kulepenn

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-08, 19:26   #1
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Flekkfjerning - kulepenn

Noen som kan fortelle meg hvordan jeg får bort kulepenn-tegninger fra min beige sofa?

Gammel 07-08-08, 19:28   #2
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Flekkfjerning - kulepenn

Gallesåpe?
Det funker jo på alt annet.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 20:40   #3
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Flekkfjerning - kulepenn

Flekkfjerningssvamp fra Proff!
Det finnes dyrere varianter også, men siden Proff sin fungerer så bra, ser jeg ingen vits i bruke unødvendig mye penger på det.
Enkelt, skånsomt og rimelig.
Fjernet både malingsflekker fra vinduslister, kulepennflekker fra vegger og "håndtverkerflekker" (håndtverkere etterlater seg av en eller annen grunn alltid svarte finger/støvelmerker på veggene ) her hos meg.

De heter SuperSvamp og fås i 4-pk til 39,50 på -nille.

Endret: Eh, glem det. Nå så jeg at det var sofaen, ikke veggene, du skulle fjerne kulepenn fra.
Men svampen er genial likevel, den.

Sist redigert av Enhjørning : 07-08-08 kl 20:42. Årsak: Ehm... Leste HI en gang til...
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 10:58   #4
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Gallesåpe?
Det funker jo på alt annet.

Hva er det og hvor får jeg tak i det?
Høres ut som noe som er kjekt å ha i hus!

Gammel 08-08-08, 11:00   #5
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

De heter SuperSvamp og fås i 4-pk til 39,50 på -nille.

Endret: Eh, glem det. Nå så jeg at det var sofaen, ikke veggene, du skulle fjerne kulepenn fra.
Men svampen er genial likevel, den.

Tusen takk for tips!

Jeg skal fjerne en del kulepenn fra gulv og vegg også så det var et supert tips.
Utrolig hva en 3-åring klarer å gjøre med stua mens mamma rydder i 2. etasje gitt.

Gammel 08-08-08, 11:02   #6
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Flekkfjerning - kulepenn

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Hva er det og hvor får jeg tak i det?
Høres ut som noe som er kjekt å ha i hus!

Grønnt lite såpestykke som tar alle mulige flekker på klær også. Fåes på helsekosten. Og den inneholder galle fra dyr ja, okse stort sett.
Man må ikke bekymre seg når den hvite blusen med tomatflekker blir grønn akkurat når man gnir inn flekken med gallesåpen, for det går av i vasken, sammen med flekken.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 11:02   #7
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Standard

Sv: Flekkfjerning - kulepenn

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Swiffer magic eraser er verdt sin vekt i gull.
Den tok vekk pennestrøk fra min splitter nye sofa. Mannen fikk forøvrig vite hvor han skulle putte pennen!

Takk for tipset!
Jeg har tenkt på den swiffer-tingen, men trodde at den bare var til harde overflater. Skal prøve den!

Gammel 08-08-08, 11:03   #8
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Re: Flekkfjerning - kulepenn

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Grønnt lite såpestykke som tar alle mulige flekker på klær også. Fåes på helsekosten. Og den inneholder galle fra dyr ja, okse stort sett.
Man må ikke bekymre seg når den hvite blusen med tomatflekker blir grønn akkurat når man gnir inn flekken med gallesåpen, for det går av i vasken, sammen med flekken.

Jøss, den hørtes jo veldig fin ut.
Det blir en del flekker på klær her også så skal nok prøve å få tak i en sånn såpe.

Tusen takk for tipset!

Gammel 08-08-08, 11:20   #9
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kulepenn på vår beige mikrofibersofa forsvant med våt klut og Jif vindusvask (sånn sprayflaske)...
Alle strekene kom bort - for gjort

Gammel 11-08-08, 11:05   #10
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Kulepenn på vår beige mikrofibersofa forsvant med våt klut og Jif vindusvask (sånn sprayflaske)...
Alle strekene kom bort - for gjort

Så bra.

Jeg har inntrykk av at en sofa med microfiber-overflate er lettere å rengjøre en vanlig stoffsofa sånn generelt. Noe å tenke på til neste gang jeg skal handle.

Gammel 11-08-08, 11:58   #11
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Våtservietter. Tar det meste.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 17:44   #12
Kneazle
Passiv

Standard

Snuppa dekorerte store deler av sofaen vår med kulepenn i helga. Hun la virkelig sjela si i det, med lekre border på armlenet og ryggen, og hodefotinger og omriss av hendene på putene. Jeg fikk bort det meste med gallesåpe og varmt vann. Nå gjenstår bare noen få, gjenstridige streker. Flere gode idéer?

(Det var litt amper stemning her etter hendelsen, og Snuppa fikk streng beskjed om at dette var uakseptabelt. Med store krokodolletårer strømmende nedover kinnene, utbrøt hun: "Hvis dere skal være så morske på meg, så gidder jeg ikke å være sammen med dere lenger!" Og så løp hun på rommet sitt og smalt igjen døra. )

Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 17:48   #13
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruekr Vanish spray, lar det virke i fem minutter, så gnikker jeg flekken bort med en våt klut.

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

(Det var litt amper stemning her etter hendelsen, og Snuppa fikk streng beskjed om at dette var uakseptabelt. Med store krokodolletårer strømmende nedover kinnene, utbrøt hun: "Hvis dere skal være så morske på meg, så gidder jeg ikke å være sammen med dere lenger!" Og så løp hun på rommet sitt og smalt igjen døra. )

Dette hørtes kjent ut.

Gammel 10-11-08, 18:13   #14
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Flekkfjerning - kulepenn

Da Propellen tegnet ned den beige sofaen vår med kulepenn fikk vi tips om Natusan våtservietter. Det tok det meste, vann og zalo tok resten.
Skal du kjøpe våtservietter så husk å kjøp de som ikke er tilsatt lotion, de setter flekker.

Gammel 10-11-08, 18:18   #15
Kneazle
Passiv

Standard

Vanish er prøvd. Våtservietter også, men ikke Natusan. Kanskje det er uhumsketene i disse som er så effektive? Verd et forsøk, skal kjøpe i morgen.

Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 12:30   #16
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Hvordan gikk det?

Gammel 13-11-08, 15:19   #17
Kneazle
Passiv

Standard

Det går ikke bort!
Det er bare noen få streker som gjenstår, da. Det er på sitteputene, så hun har nok lagt hele vekta si på og tegnet ekstra hardt der.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:28.