Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Få kake hel ut av langpanneform?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-08, 22:39   #1
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Få kake hel ut av langpanneform?

Prøver her også jeg, i håp om et raskt svar

Jeg har fått bestilling av Poden på Star Wars kake ala Susse sin. Oppskrift på smørkrem har jeg fått av Iset, og farge til smørkremen har jeg kjøpt.

Men hvordan i all verden skal jeg få kaka ut av formen uten at den blir ødelagt?

Hilsen Beathe som har en kake i mange biter, og som snart må sette i gang og bake en ny.

Gammel 14-08-08, 22:41   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Få kake hel ut av langpanneform?

Dekk langpanna med bakepapir og løft den opp etter papiret.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-08, 22:43   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller dekk den med bakepapir og hvelv den etterpå.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-08, 22:51   #4
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ser for meg nå at jeg må ut i morgen og kjøpe bakepair på rull. Har bare bakeark, og det går jo ikke langt oppover kantene så jeg får tak i det.

Gammel 14-08-08, 22:54   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som jeg sa i den andre tråden: Du kan ta to bakeark og legge dem i langpannen så de overlapper et godt stykke, og stikker opp på begge sidene.

Gammel 14-08-08, 22:56   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

To bakeark er tingen. :been there, done that:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-08, 23:02   #7
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Standard

:Går på kjøkkenet og baker med en gang:

Gammel 14-08-08, 23:14   #8
Left
Passiv

Standard

Hvis det ikke er så nøye om undersiden er opp, så kan du jo bare legge en bakeplate fra stekovnen din oppå, og hvelve den rundt.

Svar med sitat
Gammel 14-08-08, 23:26   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ALLTID bakepapir i kakeformene, både langpannene og de runde. Et must!

Gammel 14-08-08, 23:39   #10
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gni smør i formen (eller hell nedi smelta smøær og tøm ut det overskytende) og bruk semulegryn... det skal ikke ligge klaser igjen, bare et tynt lag.. Da går det også fint.

Gammel 14-08-08, 23:39   #11
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Hvis det ikke er så nøye om undersiden er opp, så kan du jo bare legge en bakeplate fra stekovnen din oppå, og hvelve den rundt.

Hadde du vært her da kake nr 1 skulle hvelves hadde du ikke sagt "bare"

Men til "spørsmålet" ditt; det er da ikke så nøye om kaka er opp eller ned? Den skal jo smøres inn med smørkrem, og den dekker bra nok den?
(Uansett så regner med at det foregår slik: kaken taes ut av ovnen, kjøles noe, hvelves på en bakeplate. Derfra hvelves den igjen over på serveringsfat der den får ligge til den er skåret ut og dekorert og får være med på bowlingbursdag - hvis alle foregående punkter går bra, that is).

Gammel 14-08-08, 23:42   #12
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Gni smør i formen (eller hell nedi smelta smøær og tøm ut det overskytende) og bruk semulegryn... det skal ikke ligge klaser igjen, bare et tynt lag.. Da går det også fint.

Det er sånn jeg alltid har gjort ja. Men (sånn bortsett fra at jeg prata i telefonen da jeg bakte kake nr 1 og helt glemte gryna) det aner meg at jeg allikevel ville fått problemer med å hvelve den. Når jeg skal ta kakestykker ut av langpanna må jeg alltid stikke kniven innunder.

Gammel 14-08-08, 23:45   #13
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Det er sånn jeg alltid har gjort ja. Men (sånn bortsett fra at jeg prata i telefonen da jeg bakte kake nr 1 og helt glemte gryna) det aner meg at jeg allikevel ville fått problemer med å hvelve den. Når jeg skal ta kakestykker ut av langpanna må jeg alltid stikke kniven innunder.

Det er fordi fuktigheten fra kaka "suger" opp effekten av semulegryna det, hvis den blir liggende i forma.. :smil: Hvis du hvelver den med en gang skal det gå bra....

Gammel 14-08-08, 23:47   #14
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Det er fordi fuktigheten fra kaka "suger" opp effekten av semulegryna det, hvis den blir liggende i forma.. :smil: Hvis du hvelver den med en gang skal det gå bra....

Åh? Nå står kake nr 2 i ovnen med 2 bakeark. Hvis dette feiler får jeg prøve meg på gryna i morgen da kanskje.
Takk for ny kunnskap!

Gammel 14-08-08, 23:54   #15
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Åh? Nå står kake nr 2 i ovnen med 2 bakeark. Hvis dette feiler får jeg prøve meg på gryna i morgen da kanskje.
Takk for ny kunnskap!

Når du hvelver kake nr 2 rundt, kan man også bruke en fuktig klut og stryke over bakepapiret, for å få det til å slippe litt lettere... Gjøres mens kaka ihverfall er lunka om ikke varm.. Tror detmeste går, bare den ikke er for kald.. :rullekaketriks:

Gammel 15-08-08, 00:00   #16
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Standard

Takk igjen!
Jeg ser for meg at jeg ikke har en date med senga på en stund enda

Gammel 15-08-08, 00:01   #17
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Jeg pleier å hvelve mine kaker med en gang, jeg... :skrape:

Gammel 15-08-08, 00:14   #18
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Standard

YES!

Fy flate den kaka ble bra! Jeg husket tilogmed å legge aliminiumsfolie på bakeplata før jeg hvelvet kaka!

Neste utfordring blir å lage smørkrem, farge den og dekorere kaka...

Følg med i morgen, mulig (egentlig ganske sikkert) det kommer en ny tråd der Beathe trenger mer hjelp

Gammel 15-08-08, 09:45   #19
Left
Passiv

Standard

Hadde du vært her da kake nr 1 skulle hvelves hadde du ikke sagt "bare"

Men til "spørsmålet" ditt; det er da ikke så nøye om kaka er opp eller ned? Den skal jo smøres inn med smørkrem, og den dekker bra nok den?
(Uansett så regner med at det foregår slik: kaken taes ut av ovnen, kjøles noe, hvelves på en bakeplate. Derfra hvelves den igjen over på serveringsfat der den får ligge til den er skåret ut og dekorert og får være med på bowlingbursdag - hvis alle foregående punkter går bra, that is).

Nemlig

Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 09:47   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg skal pynte kaken med noe mer avansert enn sølvkuler eller nonstop, synes jeg ofte det er best om kaken er opp end, fordi bunnen gjerne er flatere og glattere enn toppen. Hvis den buler opp mye oppå, kan det være greit å skave av noe av dette med en skarp kniv før du hvelver den ut, forresten.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.