Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Dobbeltdyna er for stor for vaskemaskinen

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-08, 16:02   #1
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dobbeltdyna er for stor for vaskemaskinen

Lot en av ungene sovne i vår seng her om dagen, og det gikk jo som det måtte gå: Tiss på madrass og dobbeltdyna. Har ikke orket å gjøre noe med det før i dag, den har bare lagt på vaskerommet, men når jeg nå prøvde å stappe den i vaskemaskinen, så skjønte jeg jo at det var fåfengt.

Hva gjør man da?

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 16:04   #2
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dobbeltdyna er for stor for vaskemaskinen

Tar springfart og nekter å gi seg før den er inni vaskemaskinen.

Eller legger seg på knærne med dyna nedi nærmeste bekk. Håndvask - økologisk, ergonomisk og økonomisk.

Eller leverer den på et renseri og betaler det det koster for å få noen andre til å vaske den.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 16:06   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg får ikke plass til enkeltdynene vi bruker om vinteren i maskinen engang, så jeg hadde blitt imponert hvis noen fikk inn ei dobbeldyne.

Jeg vasker dynene i badekaret før jeg legger dem bort om våren.

Gammel 23-08-08, 16:07   #4
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg vasker dynene i badekaret før jeg legger dem bort om våren.

Jeg må vel kanskje det da *urk*. Blir et helvete å få vridd den ordentlig og tørket den igjen....

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 16:23   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg legger langkosten på langs og lar dyna dryppe, gjerne over natta. Vrir ikke i det hele tatt. Bare pass på at ingen deler av dyna ligger nedi bunnen, for da trekker alt vannet inn der. :erfaren:

Det er forøvrig lurt å bruke lite vaskepulver. Jeg bruker 1/3-1/2 måleskje med Omo. Da går det greit å skylle.

Gammel 23-08-08, 17:01   #6
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lever den på renseriet - de har svære maskiner!

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 17:06   #7
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man tar løpefart og trøkker den ned i maskina, opplever man gjerne i etterkant at dyna, våt, egentlig er for tung for maskina...
Da skjer en av følgende:
a) maskinen blir skeivlastet og begynner å hoppe rundt. Gjerne opptil 50-60cm, eller helt til ledningen/vannrørene ikke når lengre
b) maskintrommelen setter seg fast for påkjenningen blir for høy, og sikringen går
c) maskintrommelen setter seg fast, sikringen går, OG man må betale en reparatør for å fikse hele skiten. Eller kjøpe ny.

Det er mye billigere med renseri.

PS - hvis mot formodning a, b eller c ikke skjer, kommer dyna til å være søkke våt pga når den blir så stor blir det dårlig sentrifugering. Ha en plan for hvordan du skal få den til et egnet tørkested.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 17:06   #8
Hulda

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Finnes det ikke slike myntvaskeri da?

Det tror jeg det gjør her.
Jeg skulle ha vasket en ulldyne til vinteren, den går ikke inn døra på maskina mi..

Gammel 23-08-08, 17:21   #9
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Myntvaskerier har større vaskemaskiner! Finn ut hvor den nærmeste er, og ta med dyna di =) Da sparer du deg for renseregninga, som kan bli veeeeldig stor!

Gammel 23-08-08, 17:25   #10
Hulda

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det noen i Trondheim?

Gammel 23-08-08, 18:27   #11
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville også ha satset på et vaskeri. En vanlig vaskemaskin tåler sjeldent mer enn 6 kg vått tøy. En vanlig dyne på 140X200 er maks det som går i maskinen. Dobbelt dynen vil med stor sannsynlighet ødelegge vaskemaskinen.

Gammel 23-08-08, 18:30   #12
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker badebalja til jr.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 18:41   #13
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Myntvaskerier har større vaskemaskiner! Finn ut hvor den nærmeste er, og ta med dyna di =) Da sparer du deg for renseregninga, som kan bli veeeeldig stor!

Sånn gjør jeg det med moderens dyner kom seg på 250 kroner med servicevask og tørk sist gang.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 18:43   #14
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Hvor mye må man forresten regne med å betale for å levere en mellomtykk overmadrass på renseri?
Og er det ikke litt ufint å komme med en sånn med en guffen blodflekk på? Eller må renseribransjemenneskene regne med denslags?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 19:18   #15
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Hvor mye må man forresten regne med å betale for å levere en mellomtykk overmadrass på renseri?
Og er det ikke litt ufint å komme med en sånn med en guffen blodflekk på? Eller må renseribransjemenneskene regne med denslags?

I så fall er jeg en av de ufine. Min ble levert inn med flekker av fostervann, blod og det som hører til. Tanken på å ta hensyn til renserifolkene slo meg ikke engang. Regner med at de har sett verre.

Gammel 23-08-08, 21:35   #16
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

I så fall er jeg en av de ufine. Min ble levert inn med flekker av fostervann, blod og det som hører til. Tanken på å ta hensyn til renserifolkene slo meg ikke engang. Regner med at de har sett verre.

Hihi! Husker du hva det kostet, sånn ca.?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 22:53   #17
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Hihi! Husker du hva det kostet, sånn ca.?

Nei, dessverre. Men om det hadde vært veldig dyrt hadde jeg helt sikkert husket det.

Gammel 23-08-08, 23:53   #18
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Er det noen i Trondheim?

Myntvaskeri? Elefanten - i Mellomveien. Rett ved Lademoparken. Vet ikke om de har store maskiner der, da.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 23:57   #19
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Myntvaskeri? Elefanten - i Mellomveien. Rett ved Lademoparken. Vet ikke om de har store maskiner der, da.

Jo det har de. Der jeg vasker moderens dyner. De tar servicevask også.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 00:00   #20
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Er det noen i Trondheim?

Det derre elefantvaskeriet eller hva det heter eksisterte hvert fall i Mellomveien tidligere.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:38.