Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Verdens rikeste land - helsenorge, ja? (TV2 Nettavisen)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-06, 09:34   #1
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Verdens rikeste land - helsenorge, ja? (TV2 Nettavisen)

Dette var fryktelig.

http://www.nettavisen.no/innenriks/article806652.ece

Jeg trodde vi var trygge her i landet. Mange av oss betaler skatt med god samvittighet slik at vi får hjelp, den dagen vi trenger det. Men er det slik?

Gammel 17-11-06, 09:36   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens rikeste land - helsenorge, ja ?

Ingen skal dø, men det står altfor lite i denne artikkelen til å vite hva det dreier seg om.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 09:38   #3
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det står at han ble akutt syk. Det burde være nok til å få hjelp, synes jeg.

Gammel 17-11-06, 09:44   #4
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det generelt er litt vanskelig å tolke slike nyhetsoppslag. For den en parten har jo faktisk ikke lov til å uttale seg.

Men for all del, det er mye rare nedskjæringer i helsenorge. Tviler ikke på at det tar livet av en del mennesker.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 09:44   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det virker ikke som det er snakk om akutt sykdom.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 09:49   #6
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo dette leger, sykepleiere og andre roper varsko om når det kuttes i budsjetter, da. Det er derfor de kaller kuttene uforsvarlige.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 09:50   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva har verdens rikeste land med dette å gjøre? Er rik= perfekt?

Gammel 17-11-06, 09:50   #8
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Synes heller ikke det virker som om det var så veldig akutt. Ingen går og venter på en akuttoperasjon som denne mannen gjorde.
Selvfølgelig er det tragisk at slikt skjer, men vi får bare den ene siden av saken.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 09:58   #9
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres ikke bra ut slik det blir presentert i den avis"artikkelen", men det står så lite om hva det gjelder også. Alle sykdommer har sin venteliste, og det kan jo være rimelig å anta at han sto på venteliste på operasjon, og så ble det forverret og hun forsøkte å få ham operert på akutt grunnlag, men at det ikke var så lett å fikse. Folk dør i ventelistekøer her i landet desverre.

Jeg skjønner Kisha sin tanke om verdens rikeste land. Man skal ikke være perfekt for å være det, men jeg synes det første man i velferdsstaten skal sørge for at er i orden er helsevesenet. Man burde ikke ha penger til opera før man har sikret at alle får den hjelpen de trenger. Grunnleggende ting først, og så luksus mener jeg.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 10:10   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg skjønner Kisha sin tanke om verdens rikeste land. Man skal ikke være perfekt for å være det, men jeg synes det første man i velferdsstaten skal sørge for at er i orden er helsevesenet. Man burde ikke ha penger til opera før man har sikret at alle får den hjelpen de trenger. Grunnleggende ting først, og så luksus mener jeg.

Gammel 17-11-06, 10:12   #11
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hva har verdens rikeste land med dette å gjøre? Er rik= perfekt?

Jeg synes jeg hører det både titt og ofte, om hvor flott vi har det. Og at vi er verdens rikeste land.
Jeg synes ikke det er slik i det hele tatt. Bare tull.

Verdens rikeste land holder vel til i noen andre oljenasjoner.

Gammel 17-11-06, 10:33   #12
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg synes jeg hører det både titt og ofte, om hvor flott vi har det. Og at vi er verdens rikeste land.

Jeg vet ikke om vi er verdens rikeste, men vi er vel kåret til det beste landet å leve i. (Vi har mye penger også, det er ikke det.)

Og det er jeg helt enig i, kan ikke tenke meg et bedre land faktisk, hvor skulle det vært?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 10:36   #13
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Og det er jeg helt enig i, kan ikke tenke meg et bedre land faktisk, hvor skulle det vært?

Jeg blir værende.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 10:56   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er verdens beste land ifølge FN. Mest BNP pr hode eller noe. Hvor står det i reglene at alt må være perfekt for at man skal ha det bra? Man får faen meg så mye i henda her i Norge, at jeg syns alle som klager skal holde godt kjeft eller ta en hagen og emigrere til Spania.

Gammel 17-11-06, 11:11   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var fryktelig.

http://www.nettavisen.no/innenriks/article806652.ece

Jeg trodde vi var trygge her i landet. Mange av oss betaler skatt med god samvittighet slik at vi får hjelp, den dagen vi trenger det. Men er det slik?

Blir jo veldig tynt grunnlag den artikkelen da. Men på meg virket det som han hadde sentkommet kreft, og det ikke var noen kurativ behandling det handlet om. Det virker som det han trengte var mer pleie og ro, og det var det ingen sykehus som hadde kapasitet til, det var jo på sommeren også og da er kapasiteten skjært ned til beinet.

Men det er klart at det er forferdelig for pårørende som sitter alene med pasienten.

Gammel 17-11-06, 11:50   #16
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi er verdens beste land ifølge FN. Mest BNP pr hode eller noe. Hvor står det i reglene at alt må være perfekt for at man skal ha det bra? Man får faen meg så mye i henda her i Norge, at jeg syns alle som klager skal holde godt kjeft eller ta en hagen og emigrere til Spania.

Jeg er helt enig.

Selv om jeg ikke er like tøff og sier det rett ut, slik som deg.

Gammel 17-11-06, 11:52   #17
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

(…) det første man i velferdsstaten skal sørge for at er i orden er helsevesenet. Man burde ikke ha penger til opera før man har sikret at alle får den hjelpen de trenger. Grunnleggende ting først, og så luksus mener jeg.

Jeg er faktisk uenig i dette. Jeg er enig i at man bør ha et godt, og skattefinansiert, helsetilbud, men Norge har allerede (i motsetning til hva tabloidavisene hevder) et eksepsjonelt godt helsetilbud. Det er ingen (ingen) grenser for hvor mye penger man kan bruke på helse, og uansett hvor mye man bruker vil vi ha en yttergrense der flere kunne fått hjelp om man brukt enda mer penger.

Norge bruker mest penger i verden på helse per inbygger (bortsett fra USA, men der brukes pengene ekstremt lite effektivt), og vi er nummer to (like bak Luxembourg) når det gjelder hva det offentlige bruker på helse.

Vi kan helt sikkert bruke pengene mer effektivt enn vi gjør i Norge også, men ut fra rimelig indikatorer (spedbarnsdødelighet, forventet levealder) er vi allerede på verdenstoppen. Det er mulig vi burde bruke mer på forebyggende tiltak.

Dersom man alltid skal prioritere å bruke offentlig penger på helse foran f.eks kultur. Får man aldri noen opera, og heller ikke andre kulturtilbud som trenger offentlig støtte. Et slikt samfunn er ikke jeg interessert i.

Ben "ikke spesielt interessert i opera heller" Murphy

Kilder og tall (mest fra OECD) jeg har ikke hatt tid til å sjekke hvor gode de ser ut til å være. Proceed with cauton:

Penger brukt på helse per innbygger:
http://lysander.sourceoecd.org/vl=86...-01-04-g01.htm

Penger til forebyggende tiltak:
http://dx.doi.org/10.1787/461810055345

Forventet levealder:
http://dx.doi.org/10.1787/820104786252

Spedbarnsdødelighet:
http://www.nationmaster.com/graph/he...ty-rate&int=-1

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 12:11   #18
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man får faen meg så mye i henda her i Norge, at jeg syns alle som klager skal holde godt kjeft eller ta en hagen og emigrere til Spania.

Uenig. Hvordan skal man kunne komme seg videre dersom man ikke tar ting som ikke fungerer opp til diskusjon. Vi kan ikke stagnere helt og hvile på laurbærene selv om vi statistisk har det godt. Det blir jo nesten som at jeg bare skal holde kjeft angående at mannen min er utro, for han er så perfekt ektemann på mange andre områder.

Benmurphy:
Takk for et interessant innlegg. Jeg skal gå inn å lese på lenkene senere i dag. Du har nok rett i at det vil være bedre å satse på litt andre områder som feks forebyggende arbeid, og når jeg tenker meg om, så er jo kulturtiltak også noe som indirekte fører til bedret helse. Det som skurrer hos meg er når folk som kunne vært reddet av feks kreft dør i ventelistekøer, og fødende sendes ut igjen med pressrier fordi sykehuset ikke har kapasitet til å ta i mot mens det samtidig opprettes en stor kostnadssluk av en opera, som bare vil bli brukt av en pitte liten gruppe av befolkningen. Kansje ompioriteringer i satseområde innen helse ville vært en løsning, men det mest innlysende for meg ville vært å bygget et nytt sykehus, og så heller bevilge litt penger til å ha opera på teatrene og konserthallene som allerede finnes.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 12:25   #19
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Standard

Uenig. Hvordan skal man kunne komme seg videre dersom man ikke tar ting som ikke fungerer opp til diskusjon. Vi kan ikke stagnere helt og hvile på laurbærene selv om vi statistisk har det godt. Det blir jo nesten som at jeg bare skal holde kjeft angående at mannen min er utro, for han er så perfekt ektemann på mange andre områder.

Jeg er enig med både deg og Sitron jeg.

Selvfølgelig er det viktig å ta opp ting til diskusjon.
Men jeg synes altfor mange bare klager over hvor ille det er her i landet uten å ta inn over seg at vi faktisk har det veldig bra.
En god diskusjon om hvordan en kan gjøre helsevesenet bedre i Norge er alltid nyttig, men her var det trukket frem en enkeltsak fra media og brukt mer eller mindre som et argument for at det ikke stemmer at vi lever i vedrens beste land.
Det er når det blir satt opp mot hverandre at jeg reagerer, slik som:

"Vi som har så mye olje må betale aaaalt for mye for bensin!"

"Mat er altfor dyrt i Norge"

Slike ting provoserer meg, for dyrt i forhold til hva?

Litt rotete men...

Gammel 17-11-06, 12:40   #20
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svarer bare på selve saken i hovedinnlegget:

Jeg syns det er drøyt at han ikke fikk komme på sykehus. Å være pårørende til en som skal dø er kjempetøft, og belastningen med å ha vedkommende hjemme (mot sin egen vilje) er stor. Håper virkelig at enken får hjelp til å bearbeide dette.

Når det kommer til "Verdens rikeste land" har jeg liksom bare en ting å si, og den er ikke akkurat saklig: blablabla ...

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.