Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bokanbefalinger for 1-2 åringer

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-08, 21:46   #1
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Bokanbefalinger for 1-2 åringer

Nå har vi jo anbefalingstråder for de fleste aldersgrupper, men jeg trenger tips for de minste også!

Her var "Hvor er Tassen?" stor suksess helt i starten, nå er det Kari Grossmans bøker (vi har pekeboka, den er helt topp. Har bestilt barnehageboka også), Ludde og bøkene om Emma og Thomas som er mest pop. Karsten og Petra er også spennende, men hun skjønner ikke så mye av dem enda og har ikke tålmodighet til lesing heller. Hun vil også gjerne lese andre bøker vi har om Tassen (som jeg ikke liker) og Albert Åberg (som jeg heller ikke liker noe særlig), men går lei etter fire sider.

Gammel 27-08-08, 21:50   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bokanbefalinger for 1-2 åringer

Beibi bøkene er i allefall geniale som barnets første leseopplevelse. De er fantastiske!! Storebror lo og lo og lo. "Beibi lei seg" og "beibi jobber" hadde vi. Nå tror jeg at det har kommet flere.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:54   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pål-bøkene av Barbro Lindgren. De er på nynorsk, men det har vel egentlig ikke så mye å si på den alderen. Påls ball, Påls potte osv. Små historier og morsomme tegninger.

Og så Den lille Larven Aldri Mett?

"Finne den, sa Marius" (Inger og Lasse Sandberg var også en slager.

Og "Banke på" av Anna Clara Tidholm.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:57   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Å ja, Pål! De er også kjempefine. Jeg gleder meg til å ta frem de bøkene igjen. Jeg er sikker på at storebror også kommer til å synes de er morsomme enda. Og bli litt nostalgisk.

Gammel 27-08-08, 21:59   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Generelt var alle bøker med klaffer en god introduksjon til lesingens verden husker jeg. Det måtte være hardpapp og det måtte ha klaffer. Deretter begynte vi med Beibi og Pål.

Gammel 27-08-08, 22:01   #6
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Har beibi klaffer? Vi har prøvd en beibibok (Beibi sint) men den var uten klaffer og sånn måtelig interessant. Den Tassenboka som var så stas her i starten hadde klaffer så den teorien stemmer bra her. Vi har også en om Peppa og Georg som leter etter pappas briller under klaffene, den har også vært gøyal.

Men nå tror jeg vi er litt forbi klaffestadiet her da.

Gammel 27-08-08, 22:04   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Beibi har ikke klaffer nei. Vi fikk etterhvert et godt utvalg klaffebøker. Noen av de han likte best var med lekeapparater som man brettet ut og inn også husket de/skled ned sklia/dumpet på dumpa. Nå (!) har han fått en (ikke hos oss) som er med dagligdagse situasjoner og veldig forseggjort. Håper den overlever til lillesøster. Tror GoBoken har en del med klaffer?

Gammel 27-08-08, 22:07   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Molly Mus fins i mange forskjellige klaffe/bevegelsesbøker.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:08   #9
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Molly ble for skjørt i begynnelsen her. De ble bare revet i stykker.

Minner meg om at jeg har Mollys store hus et sted. Den er han vel strengt tatt stor nok til nå

Gammel 27-08-08, 23:02   #10
Kneazle
Passiv

Standard

Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans.

Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 20:32   #11
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Bøkene om Lille Leo og Lille Sara var populære da minstemor var yngre.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 20:35   #12
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Lille Leo er slager her i huset.Også så kjekt når trøtte foreldre kl 0600 søndag morgen kan resiere boken utenatt med lukkede øyne....

Gammel 28-08-08, 20:37   #13
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Her har hun akkurat blitt ett år. Bøkene må enten være tøy-bøker, eller med harde sider. Hun har ødelagt et par andre som er storesøster sine.

Klaffer og ting å gjemme/finne er veldig pop her, har et par fra go'boken som er veldig stas. Muldvarpen og bæsjen er også populær, men hun er mye mer "lesehest" enn storesøstra var, og kommer tassende med bøker støtt og stadig og vil opp på fanget. Hvis jeg bare sitter og holder boka tar hun fingeren min for at jeg skal peke i boka.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:27.