Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helvete

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-08, 22:59   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helvete

Jeg tror jeg skal stå fram og gi de kjøkkenhåpløse Torovennene et ansikt. Jeg hører og leser stadig at det å lage mat "fra bunnen" er den enkleste sak av verden. I tillegg er det såååå enkelt og fort gjort. Jeg sliter likevel stadig. Jeg kan lese, jeg kan skjære, jeg kan blande og jeg kan spe i. Jeg kan sågar ta tiden, når noe må tas tiden på. Det jeg sliter med, er de tre magiske ordene som har den ære av å avslutte enhver oppskrift. "Smak til med ...". Det er her det går åt skogen. Jeg har overhodet ikke noe mengdeforhold til noe krydder (eller salt og pepper), og det er et kjempeproblem når det stort sett er krydder som setter (eller i det minste fremhever) smak. I noen tilfeller skal jo krydder i maten før man skal steke eller koke, men selv der hvor man har anledning til å krydre underveis, får jeg ikke dreisen på dette. Jeg er rett og slett elendig til å smake. Det ender med irritasjon, frustrasjon og depresjon nesten hver gang jeg prøver meg på noe "fra bunnen".

Sånn. Mysteriet løst. Det er HER vi har problemet.

(Og dagens frustrasjon kom fra hjemmelagde kjøttboller. Du verden, det var imponerende enkelt, men akk så lite de smakte i forhold til IKEA sine. *øve mer* )

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:02   #2
Patsy
Ingen tittel

Patsy sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helvete

Du er ikke alene.
Håpløst tilfelle melder seg her.

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:04   #3
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det å spe er jammen ikke like enkelt det heller. Det blir bestandig enten for tykt eller tynt. Krydder er jo helt talentløst når det ikke står mengde. Ser en på f.eks. matprogram på TV så sier de en klype av ditt og datt. Og noen ganger synes jeg de har veldig mye oppi, ikke rart jeg aldri får det til.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:05   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en treningssak!

(Når du skal "smake til" med salt og pepper, så husk at litt sødme og syre gjør seg i de fleste matretter.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:07   #5
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Eller å følge min bestemors fantastiske oppskrifter (hennes resultat er også fantastisk, mine er katastrofale). Der står det nemlig "mel til passe deig"...det kommer fra damen som står med melposen under armen og rører til det blir passe i hennes øyne, mens jeg har jo ikke snøring!

Jeg vil ha oppskrifter med nøyaktige mål i gram så jeg kan bruke den fine digitale kjøkkenvekta mi!

Gammel 27-08-08, 23:12   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er en treningssak!

Det er det sikkert, men når man i utgangspunktet sliter veldig med motivasjonen fordi man ikke er så skrekkelig interessert (men ser nytten), så er trening ikke det man ønsker seg. Man vil ha resultater. Jeg er lei av å tenke at "det ble ikke så bra denne gangen heller", uten å huske hva jeg gjorde forrige gang.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

(Når du skal "smake til" med salt og pepper, så husk at litt sødme og syre gjør seg i de fleste matretter.)

Litt, altså?

Gammel 27-08-08, 23:15   #7
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Toro er og blir min beste venn

Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:24   #8
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Enten har man interesse for å lage mat, eller så har man det ikke. Sånn er det med alt. Noen liker å gjøre ditt, andre datt. Selv syns jeg det er moro å lage mat. Elsker å lese i kokebøker, men liker ikke oppskrifter noe særlig. Toro er også helt ok og brukes når vi har dårlig tid (har gjerne i litt ekstra). Når det gjelder Toro kakemix og diverse ender det gjerne i katastrofe og det er STEKETIDEN som er problemet! Enten blir det ihjelstekt eller så blir det rått inni.

Gammel 27-08-08, 23:26   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke lage mat selv fra Toro sine poser engang, jeg.

Gammel 28-08-08, 07:28   #10
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan smake til, jevne, spe ut, steke, koke, og det meste. Men jeg har aldri, og kommer aldri, til å få dreisen på Toro Lasagne-pakken. Den blir suppe med kjøttdeig og pastaplater.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 07:44   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har jo til og med bakt litt det siste året, så det er håp!
Men jeg skjønner opplegget ditt. Man må iallefall smake masse underveis.

Jeg bruker ofte litt tacokrydder i mine kjøttboller, som jeg feks bruker til pasta. Men det kommer jo an på hva du skal ha de til også. Men hvitløk funker fint uansett.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 07:45   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg bruker mest er vel salt, pepper, hvitløk og chili.

Gammel 28-08-08, 07:50   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

http://toro.no/index.php?mapping=27&...=kj%F8ttboller

Kjøttboller

Gammel 28-08-08, 07:52   #14
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fortsett å prøve så skal du se du overgår IKEA på null komma null. (Det skal jo virkelig ikke mye til) Det jeg pleier hvis jeg er usikker på krydringen er å steke en prøvekjøttbolle og smake og tilsette mer krydder. Dijonsennep eller Colemans sennepspulver er veldig, veldig godt i kjøttboller forresten.

Forresten så forstår jeg deg hvis du virkelig ikke liker å lage mat og syns det er pyton kjedelig. Jeg elsker å lage mat, men jeg hater mye annet husarbeid og vet hvor mye jeg har lyst til å hogge av meg armen når jeg må gjøre ting jeg ikke liker.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 09:27   #15
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Forresten så forstår jeg deg hvis du virkelig ikke liker å lage mat og syns det er pyton kjedelig.

Imidlertid er jeg ganske opptatt av kosthold, og at vi spiser sunt og variert. Dermed ser jeg jo nytten av å kunne lage mat. Det er en mismatch der. Vi (i hvert fall ikke min mann og jeg, barna gjenstår vel å se) er ikke matelskere, det er mer om å gjøre å bli mett, liksom.

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Du har jo til og med bakt litt det siste året, så det er håp!

Jeg har utvidet reportoaret betraktelig i permisjonstiden, og har lært meg litt av hvert. Ikke minst å bake gode brød.

Gammel 28-08-08, 09:31   #16
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Dette var gjenkjennelig! Jeg suger på å lage saus, f eks. Den blir aldri velsmakende med mindre jeg har en pose i bunn og kan klatte litt fløte, rømme, tyttebær, vin osv i...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 09:33   #17
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

JEg sliter med det å skulle smake til, jeg liker ikke å smake på mat mens jeg lager den. Så sånn sett er toro flott for meg. Også sliter jeg med litt av ditt og litt av datt. For litt for meg er jo ikke det samme som litt for andre...

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 09:36   #18
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes også det er vanskelig. Foreløpig har jeg oppdaget følgende:
-når man peprer kjøttkakedeigen: ha i omtrent dobbelt så mye pepper som du tror er nok
-saus: sausen kan godt smake mer sterkt/salt/krydret alene (altså som smaksprøve) enn man tenker seg at den smaker sammen med resten av maten (lært av Fru Svigerkanin).

Selv er jeg oppvokst med en ToromorTM, så jeg har ikke akkurat fått det inn med teskje i heimen.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 09:39   #19
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Jeg har en nokså enkel regel når det gjelder matlaging: Når det ser ut som noe du vil spise så er det ferdig (mannen spør alltid "er det ferdig nå"), og det samme gjelder med de magiske ordene "smak til". Prøv deg frem med litt og litt (kan alltid ha i mer, å ta ut er håpløst) og smak underveis. Når det smaker som noe du syntes er godt så er det ferdig. Smak på alt! Trenger ikke være store mengdene om gangen, men frem til du selv tenker nam.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 09:39   #20
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

I en middels kjøttbolleoppskrift (av ca en halv kg kjøtt) kan du prøve:
1 ss cumin, 1 ss paprikapulver, en halv ss hot madras curry (kan godt bruke mild madaras, men ikke bruk "norsk" karripulver, dropp det heller) en halv teskje svart pepper, en liten halv teskje chilipulver, en teskje salt.

Det blir ikke så veldig krydret eller sterk smak av det, men er en ganske trygg start hvis du er usikker på krydderbruk men vil ha litt smak allikevel.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.