|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helveteJeg tror jeg skal stå fram og gi de kjøkkenhåpløse Torovennene et ansikt. Jeg hører og leser stadig at det å lage mat "fra bunnen" er den enkleste sak av verden. I tillegg er det såååå enkelt og fort gjort. Jeg sliter likevel stadig. Jeg kan lese, jeg kan skjære, jeg kan blande og jeg kan spe i. Jeg kan sågar ta tiden, når noe må tas tiden på. Det jeg sliter med, er de tre magiske ordene som har den ære av å avslutte enhver oppskrift. "Smak til med ...". Det er her det går åt skogen. Jeg har overhodet ikke noe mengdeforhold til noe krydder (eller salt og pepper), og det er et kjempeproblem når det stort sett er krydder som setter (eller i det minste fremhever) smak. I noen tilfeller skal jo krydder i maten før man skal steke eller koke, men selv der hvor man har anledning til å krydre underveis, får jeg ikke dreisen på dette. Jeg er rett og slett elendig til å smake. Det ender med irritasjon, frustrasjon og depresjon nesten hver gang jeg prøver meg på noe "fra bunnen". |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ingen tittel
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helveteDu er ikke alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Står på egne ben
![]() Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helveteOg det å spe er jammen ikke like enkelt det heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helveteDet er en treningssak! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helveteEller å følge min bestemors fantastiske oppskrifter (hennes resultat er også fantastisk, mine er katastrofale). Der står det nemlig "mel til passe deig"...det kommer fra damen som står med melposen under armen og rører til det blir passe i hennes øyne, mens jeg har jo ikke snøring!
![]() |
#6 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helvete
Det er det sikkert, men når man i utgangspunktet sliter veldig med motivasjonen fordi man ikke er så skrekkelig interessert (men ser nytten), så er trening ikke det man ønsker seg. Man vil ha resultater.
Litt, altså? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helveteToro er og blir min beste venn |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helveteEnten har man interesse for å lage mat, eller så har man det ikke. Sånn er det med alt. Noen liker å gjøre ditt, andre datt. Selv syns jeg det er moro å lage mat. Elsker å lese i kokebøker, men liker ikke oppskrifter noe særlig. Toro er også helt ok og brukes når vi har dårlig tid (har gjerne i litt ekstra). Når det gjelder Toro kakemix og diverse ender det gjerne i katastrofe og det er STEKETIDEN som er problemet! Enten blir det ihjelstekt eller så blir det rått inni.
![]() |
#10 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helveteJeg kan smake til, jevne, spe ut, steke, koke, og det meste. Men jeg har aldri, og kommer aldri, til å få dreisen på Toro Lasagne-pakken. Den blir suppe med kjøttdeig og pastaplater.
![]() |
![]() |
#11 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helveteDu har jo til og med bakt litt det siste året, så det er håp!
![]() |
#13 |
Erfaren nok
|
![]() |
#14 |
Borte
|
![]() Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helveteFortsett å prøve så skal du se du overgår IKEA på null komma null. (Det skal jo virkelig ikke mye til) Det jeg pleier hvis jeg er usikker på krydringen er å steke en prøvekjøttbolle og smake og tilsette mer krydder. Dijonsennep eller Colemans sennepspulver er veldig, veldig godt i kjøttboller forresten.
![]() |
#15 |
Sliter med tastaturet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helveteDette var gjenkjennelig! Jeg suger på å lage saus, f eks. Den blir aldri velsmakende med mindre jeg har en pose i bunn og kan klatte litt fløte, rømme, tyttebær, vin osv i...
![]() |
![]() |
#17 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helveteJEg sliter med det å skulle smake til, jeg liker ikke å smake på mat mens jeg lager den. Så sånn sett er toro flott for meg. Også sliter jeg med litt av ditt og litt av datt. For litt for meg er jo ikke det samme som litt for andre... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helveteJeg synes også det er vanskelig. Foreløpig har jeg oppdaget følgende:
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helveteJeg har en nokså enkel regel når det gjelder matlaging: Når det ser ut som noe du vil spise så er det ferdig (mannen spør alltid "er det ferdig nå"), og det samme gjelder med de magiske ordene "smak til". Prøv deg frem med litt og litt (kan alltid ha i mer, å ta ut er håpløst) og smak underveis. Når det smaker som noe du syntes er godt så er det ferdig. Smak på alt! Trenger ikke være store mengdene om gangen, men frem til du selv tenker nam. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helveteI en middels kjøttbolleoppskrift (av ca en halv kg kjøtt) kan du prøve:
![]() |
|
|